Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Invandring kan aldrig utrota fattigdom

Gert skrev 2015-08-06 15:16:04 följande:
    Jag tycker som han säger i slutet på videon; hjälp på plats är bäst. Alltså är SD´s politik bäst om man ska bekämpa fattigdomen på ett effektivare sätt än vad vi gör i dag.

I dag tar Sverige biståndspengar som skulle gå till alla dessa fattiga människor och lägger pengarna på på egen invandring i stället. Det är inte en hållbar politik för någon människa.
    Tror du att fattigdom är ett asylskäl, då tror du fel.

Syftet med asylmottagandet är inte att utrota fattigdomen, utan att erbjuda en fristad för människor utsatta för förföljelse.

Att vara förföljd av hunger är alltså inte ett skäl för asyl.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Hypnotica skrev 2015-08-07 11:21:58 följande:
    Helt klart har TS helt enkelt blandat ihop bistånd med asyl och invandring. Låter som att någon behöver en kopp kaffe.
    Tror inte det räcker ens med svart kaffe när det primära för SD är att hålla flyktingarna borta härifrån.

Den del av Sveriges biståndsbudget som med lite god vilja kan definieras som hjälp till självhjälp eller fattigdomsbekämpning har ju SD i budgetförslag efter budgetförslag velat reducera kraftigt och en liten del av den besparingen har i stället allokerats till UNHCR.

Fattigdomsbekämpning har självklart inget att göra med Sveriges flyktingmottagande utan handlar om att bidra till stabilitet i vid bemärkelse i samhällen som präglas av fattigdom.

Det kan ju vara byggandet av en ny skola, att bidra till förutsättningar för bättre vattenförsörjning med mera, med mera. Och inget parti är så ivriga att reducera budgeten för fattigdomsbekämpning som SD.

Nu har jag iofs inte kollat deras senaste budget, men jag är övertygad om att minskningen av biståndet är betydligt kraftigare än den summa SD vill omfördela till UNHCR.
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-08-07 18:06:01 följande:
    Vill du ha liknande kaos i Sverige som det är i Grekland?

svenska.yle.fi/artikel/2015/08/07/unhcr-grekl...
    Hm, först har du fått för dig att flyktingmottagning har till syfte att bekämpa fattigdom och nu tror du att Sverige ligger vid Medelhavet.

Du kör taxi har du påstått. Den taxin skulle jag inte rekommendera om man vill komma dit man ämnar sig.

Eller menar du att SD:s styrkor försöker putta iväg Sverige till Medelhavet för att flyktingarna ska kunna komma hit direkt över havet och hjärntrusten inom SD få börja gorma om massmassinvandring.

Tror ni är för klena både ovan och under axlarna för att lyckas med detta.
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-08-07 18:29:58 följande:
    Nej, jag har aldrig påstått något sådant. Däremot är det synd om alla fattiga och svältande barn i världen som inte får biståndspengar av Sverige för att den svenska regeringen hellre hjälper förhållandevis rika flyktingar i Sverige.

Ser du inte själv att det börjar bli ohållbart i Europa? Flera tusen afrikanska migranter försöker storma Kanaltunneln för att ta sig till England. Det är flyktingkaos i Grekland och Italien. Det dröjer inte lång tid innan kaoset kommer till Sverige - vi som redan har kaos.
    Du befarade att Sverige skulle bli ett nytt Grekland. Tänker du dig att flyktingbåtarna ska fortsätta färden genom Medelhavet för att slutligen nå det hägrande Sveriges kuster.

Jag tror inte att detta är särskilt troligt utan även fortsättningsvis blir det länder som Italien och Grekland som får ta emot flyktingströmmarna.

Ta och kolla kartan, vetja. Du verkar lite vilse både i tid och rum. Det var ju bara några dagar sen du länkade till en sex år gammal nyhet och påstod att det hänt nu.

Fast nu blev jag nyfiken hur bästa sjövägen från Syrien till säg, Stockholm, ser utSolig
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-08-07 18:29:58 följande:
    e.

Ser du inte själv att det börjar bli ohållbart i Europa? Flera tusen afrikanska migranter försöker storma Kanaltunneln för att ta sig till England. Det är flyktingkaos i Grekland och Italien. Det dröjer inte lång tid innan kaoset kommer till Sverige - vi som redan har kaos.
    Vi får väl satsa på kurderna och Iran. I övrigt kan man nog inte förvänta sig något större engagemang för att bekämpa IS.
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-08-07 19:01:43 följande:
    Nu är det ju inte flyktingar från IS som försöker storma Kanaltunneln. Det är afrikanska migranter som söker ett bättre liv i Europa.
    Javisst. Men du har fel perspektiv, anser jag. Du vill att flyktingströmmarna ska hindras att nå Europa, jag vill att omständigheterna ska bli sådana att flyktingströmmarna minskar kraftigt för att läget i exempelvis Syrien stabiliseras så mycket att det blir möjligt att leva utan att riskera livet där.

Det är ut detta perspektiv jag ser IS som ett hot.
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-08-07 19:13:08 följande:
    Jag vill gärna att IS bombas sönder och samman så att människor slipper fly från dem.

Men dom afrikanska migranterna som försöker storma Kanaltunneln har inte flytt från IS. De har flytt från fattigdom och söker ett bättre liv i Europa.
    Jaha, men jag replikerade på ditt inlägg om situationen i Grekland.

Vinglar du omkring på samma sätt när du kör taxi som här på FL så utgör du en påtaglig trafikfara.
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-08-07 19:37:57 följande:
    Jag märker att du inte vill svara på situationen med vanliga migranter som söker sig ett bättre liv i Europa. 
    Kan jag väl, fattigdom är inget asylskäl i Sverige. De som kommer hit får asyl på andra grunder.

Och hur var det med Grekland nu då, du menade att Sverige är på väg att bli ett nytt Grekland.

Förstår du inte att det finns vissa EU-länder som gränsar till Medelhavet och att det är dit båtflyktingarna anländer.

Grekland är ett sådant land, Sverige är det inte.

• FDFMGA
    SpanskaFlugan skrev 2015-08-15 16:47:33 följande:
    Varför? Är det inte din uppgift som TS att sätta agendan för tråden? Ska man behöva läsa tråden övriga inlägg för att lista ut vad du vill diskutera?
    Tror du begär för mycket när du menar att man ska kunna redogöra för innehållet och relevansen i det man länkar till i stället för att bara länka.

Men skulle din linje bli verklighet skulle det i bästa fall kunna innebära ett rejält kunskapslyft för SD-krämarna. Inte bara dom förresten - skulle vara en ren fröjd att få läsa inlägg av Gudasänd där han redogör för relevansen i de Youtubeklipp han länkar till.Solig
Svar på tråden Invandring kan aldrig utrota fattigdom