Invandring kan aldrig utrota fattigdom
todo nada skrev 2015-08-07 11:16:51 följande:
Vad hade du själv gjort Gert, om du och de du håller kärt befann er i Syrien i denna sekund?Om jag hade ett par hundratusen tillgängliga skulle jag köpa en hyggligt bekväm paketresa från en flyktingresebyrå och sedan väl här i Sverige bli uppriktigt förvånad och sedan missnöjd med att det utlovade fyrstjärniga all-inclusive-hotellet i centralt läge visade sig vara ett tvåstjärnigt vandrarhem långt ut på vischan. Där jag får lov att dela rum med en person som dyrkar en annan gud än jag!
Eller, om mina finansiella resurser var begränsade, skulle jag ta mig och min familj till ett av UNHCRs flyktingläger i angränsande länder. Nu är förstås UNHCRs budget också begränsad (den är mindre än Migrationsverkets och skall räcka till tio miljoner flyktingar) och blir inte större eftersom givarländer som Sverige styr om sitt bistånd till kostnader relaterade till invandring så det här alternativet är förstås sämre än tvåstjärnigt vandrarhem.
Och om jag inte hade några pengar alls, vilket lär gälla för de allra flesta, skulle jag få lov att bli kvar och hoppas att IS-krigarna (varav några hundra är "svenskar" med gräddfil till bostad och arbete när de kommer "hem" för att vila upp sig) inte uppmärksammar lilla mig. Hade UNHCRs budget kunnat vara lite större så hade kanske även vi som stannar kunnat få hjälp. Men vi är ju många så det känns i alla fall bra att kunna dela på utsattheten.