Flash Gordon skrev 2015-08-14 13:49:36 följande:
Ja, det har det funnits. Men de har alla också rasat samman av inre oroligheter och strider när det centrala trycket/förtrycket minskat.
Det forna Jugoslavien är det tydligaste nutida exemplet. Kommunistisk diktatur höll ihop det mångkulturella och så fort folk fick demokrati så rasade alltihop.
Romarriket och Kina genom historien är två andra övertydliga exempel.
Jag skulle aldrig skrivit som jag gjorde utan att jag hade just detta i baktankarna. Frågan måste således bli, vad är det idag som får expertis, ledande politiker, osv, osv att tro att vi människor just idag ska klara av detta bättre än vad man gjort tidigare i historien? Är det må hända en väl dold Gudstro att vår herre helt plötsligt ska komma till undsättning?
Tyvärr är inte ens dessa tankar speciellt nya. Nej innan varje samhälleligt kollaps, så är det just sådana här tankar som vunnit mark. Så har det alltid varit och så kommer det förmodligen alltid att fortsätta.
Jag vill förvisso också tro och hoppas på människan. Men jag tycker det många gånger räcker med att verkligen vilja se allt för att börja tvivla idag. Ja man kan forska i rasism mm hur mycket man vill. Men att förändra människan i grund och botten så mycket som behövs tror jag aldrig går. Som fog för det så kan jag bara hänvisa hur världen i stort ser ut.