• Matilda97

    Planerat kejsarsnitt??

    Jag är nu i v. 21 och är underbart lycklig och väntar som en tok efter att få träffa min son, men för några veckor sedan började jag få extrema förlossningsrädslor och nu kan jag inte ens gå en dag utan att tänka på det. Nästan varje kväll så börjar jag gråta eftersom jag är så extremt rädd för att tappa kontrollen, smärtan, att jag ska göra fel så att min son kommer till skada.

    Så jag har funderat och läs väldigt mycket om planerat kejsarsnitt och tycker att det låter som en dröm just nu, och det ända alternativet jag vill föda barn på.

    Är dock livrädd att jag ska bli nekad PS, vet några som har blivit nekade just för att dom inte har en medicinsk anledning utan "bara" är livrädda, och jag skulle inte klara av att bli neka detta!

    Är det någon här som har gått igenom ett PS? Hur gjorde ni för att få det? Var det svårt att bli "godkänd"? Vart i Sverige gjorde ni det?

    Är super tacksam för svar ??

  • Svar på tråden Planerat kejsarsnitt??
  • Anonym (Snitt)

    Jag har gjort ett planerat kejsarsnitt och ska göra ett till om bara någon vecka.
    Bry dig inte om de som skriker att snitt är fel och blabla-gör det som känns rätt för just DIG och stå på dig! ;)
    Lycka till!

  • Anonym (Lynx)

    Jag har precis avklarat de obligatoriska samtalen och väntar nu på att bli kallad till förlossningen för samtal där för att få ett planerat snitt. För mig fanns inget annat alternativ från första början, jag har läst på massor och jag känner mig fullkomligt lugn och nöjd med mitt beslut. Det är en del tjat och gnat, men bara man står på sig brukar det gå igenom. Nu bor jag i och för sig i Finland, men kan inte tro att skillnaderna skulle vara så stora. Bara du visar att du är bekväm med ditt beslut och medveten om riskerna blir du nog inte nekad snitt. Lycka till!

  • Anonym (Siv)

    Mitt första barn är fött m planerat snitt pga förlossningsrädsla. Var inga problem att få det beviljat.

    Först fick jag komma till aurorabarnmorskan sen tid hos hen som skulle utföra snittet som kollade m UL att ett snitt skulle gå att utföras.

    Hen sa: det bästa är en naturlig födsel om allt känns bra, är mamman rädd och inte kan tänka sig vaginalt är snitt det bästa eftersom att "tvinga" en kvinna till vaginal förlossning inte blir bra". Typ så iaf.

    Lycka till hur det än blir!

  • Juleljusen4

    Prata med din BM så in de tidigt sätta in kurator hjälp och aurora samtal, hjälper inte detta så kan du gå vidare därifrån.

    Men om du aldrig fött barn tidigare, hur kan du då veta att detta skulle vara så genomdjävligt??

    För mig och mina vänner var typ förlossningen det bästa och häftigaste vi gjort. Är gravid på nytt och tom drömmer om att föda barn igen. Min rädsla ligger i att tvingas göra ett snitt. Och nej kag är ingen supermänniskor, men tyvärr är det endast skräckhistorerna som tillåts florera på internet. Det är lätt att glömma att de flesta förlossningar går bra och de flesta kvinnor har positiva upplevelser. Varför skulle annars man vilja skaffa fler?

    Jag hoppas du kan få stöd i din rädsla att komma fram till en bra lösning. Men snälla, läs inte några skräckmemoater, alla kvinnor är olika, alla förlossningar är olika. Det finns ingen rättvisande bild. Och jag var också livrädd att tappa kontrollen, men rädslan var obefogad. Här aldrig varit så fokuserad och ett ned kroppen i hela mitt liv som jag var nör jag födde barn. Att föda är i regel en positiv upplevelse.

  • Snultan

    Jag var som du ts rädd men jag uttryckte aldrig mina rädslor. Hoppades i smyg på ett kejsarsnitt. Då sonen låg i säte blev det vändningsförsök som inte gick pga en lite annorlunda formad livmoder. Planerat snitt och det var det absolut BÄSTA som kunde hänt mig. Allt gick superbra och jag har BARA positiva saker att säga. Jag kommer aldrig föda vaginalt. Nu kommer det bli snitt igen nästa gång pga formen på livmodern som gör att barnet inte kan vända sig. Jag kan nog bara tacka min lyckliga stjärna för det.

    Tyvärr har jag förstått att det är svårt att få kejsarsnitt beviljat om man inte har någon medicinsk grund. Det beror främst på var du bor och vem du träffar och deras personliga inställning till det, tror jag.


    Matheus 131002!
  • straw2008

    GODE GUD vad är det med er människor här inne ? Är ni födda igår ? 

    Barn kan komma ut på annat sätt än genom snippan. 

    Har 3 planerade snitt bakom mig med endast rädsla som skäl. 

    För mig tog det 5 minuter att få mitt beslut, du måste bara veta vad du vill o gå till rätt person. 

    Du kanske måste dra till med såna saker som att du hoppar från en bro om du inte får snitt osv. 

    För mig har mina snitt varit extremt lätta, har inte alls känts som "en mkt stor bukoperation" 

    Lycka till snitt är ju guds gåva till kvinnan. 


    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Juleljusen4 skrev 2015-11-16 13:58:40 följande:

    Prata med din BM så in de tidigt sätta in kurator hjälp och aurora samtal, hjälper inte detta så kan du gå vidare därifrån.

    Men om du aldrig fött barn tidigare, hur kan du då veta att detta skulle vara så genomdjävligt??

    För mig och mina vänner var typ förlossningen det bästa och häftigaste vi gjort. Är gravid på nytt och tom drömmer om att föda barn igen. Min rädsla ligger i att tvingas göra ett snitt. Och nej kag är ingen supermänniskor, men tyvärr är det endast skräckhistorerna som tillåts florera på internet. Det är lätt att glömma att de flesta förlossningar går bra och de flesta kvinnor har positiva upplevelser. Varför skulle annars man vilja skaffa fler?

    Jag hoppas du kan få stöd i din rädsla att komma fram till en bra lösning. Men snälla, läs inte några skräckmemoater, alla kvinnor är olika, alla förlossningar är olika. Det finns ingen rättvisande bild. Och jag var också livrädd att tappa kontrollen, men rädslan var obefogad. Här aldrig varit så fokuserad och ett ned kroppen i hela mitt liv som jag var nör jag födde barn. Att föda är i regel en positiv upplevelse.


    Är man så rädd som jag var.. då vet man utan att behöva prova att föda vaginalt. 
    I kinamockaskogen.....
  • Anonym (Preggo)

    Jag är gravid m mitt första och fick ks beviljat utan "större" svårigheter. Så det är absolut inte omöjligt som vissa vill få det att verka. Det första du ska veta är att det är långt ifrån alla som tycker ks är "ok" och folk lägger sig gärna i sånt de inte har med att göra. (Ex: min pappa(!) sa att jag kommer ångra mig om jag gör ks. Borde svarat: "Sköt om din vagina o dina förlossningar så sköter jag mina.") Är svårt, men försök att inte lyssna, ta inte ens upp det om du inte vill.

    Sålänge man går igenom aurora/kuratorsamtal och fortfarande är rädd så har jag fått uppfattningen att man brukar få det beviljat. De kan neka, men verkar inte vara jättevanligt.

    Mitt råd är väl att läsa på, inte på forum eller privata "skräckhistorier", utan fakta och bilda dig en egen uppfattning. Om du fortfarande vill få ks så ska du vara beredd på att de kommer försöka övertala dig.

  • Voodoodoll
    Juleljusen4 skrev 2015-11-16 13:58:40 följande:

    Prata med din BM så in de tidigt sätta in kurator hjälp och aurora samtal, hjälper inte detta så kan du gå vidare därifrån.

    Men om du aldrig fött barn tidigare, hur kan du då veta att detta skulle vara så genomdjävligt??

    För mig och mina vänner var typ förlossningen det bästa och häftigaste vi gjort. Är gravid på nytt och tom drömmer om att föda barn igen. Min rädsla ligger i att tvingas göra ett snitt. Och nej kag är ingen supermänniskor, men tyvärr är det endast skräckhistorerna som tillåts florera på internet. Det är lätt att glömma att de flesta förlossningar går bra och de flesta kvinnor har positiva upplevelser. Varför skulle annars man vilja skaffa fler?

    Jag hoppas du kan få stöd i din rädsla att komma fram till en bra lösning. Men snälla, läs inte några skräckmemoater, alla kvinnor är olika, alla förlossningar är olika. Det finns ingen rättvisande bild. Och jag var också livrädd att tappa kontrollen, men rädslan var obefogad. Här aldrig varit så fokuserad och ett ned kroppen i hela mitt liv som jag var nör jag födde barn. Att föda är i regel en positiv upplevelse.


    Har du genomgått ett snitt eller hur kan du annars vara rädd för det och inte vilja genomgå ett?
    Med tanke på att inte TS enligt dig får vara rädd för en förlossning utan att ha genomgått en, menar jag.
  • Matilda97

    Åh vad det är härligt och läsa allt som alla härliga människor skriver, ni som försöker förstå eller som vet exakt hur det känns ????

    Dock hann jag inte få ett ks beviljat då jag födde en prematurpojke för snart 6veckor sedan i V31+2, men det var okej för jag hade världens bästa bm som stöttade mig till 100% hela tiden ????

  • Anonym (Pappa)
    Sötistilde skrev 2015-08-06 20:01:41 följande:

    Kejsarsnitt är inget lätt op, en av dom största bukoperationerna ... Så försök tänk om ... Ta hjälp... KS är bara om något går snett/fel under förlossningen och tacksam att det finns. Mitt barn låg i säte och det blev ks. Inget jag önskar någonsin igen....


    Vad pratar du om?

    Självklart ensvår op.

    Men lägg ned ff! Snitt är inga problem, höll nästan på att förlora kärringen i en "svensk" mani på att föda vaginalt. BB o visa barmoskor ska byta jobb alt flytta till ett uland! Bla vissa på södra BB! :(

    Tackar nästan Gud ibland för att det finns möjligheter till planerat kejsarsnitt.
  • Spartacus

    Har gjort 2 djävulsförlossningar av 3 och blivit så sugen på kejsarsnitt... det ENDA alternativet utöver är igångsättning med förberedd EDA på refill

    De lär tvinga mig att föda igen så...synd om de runt omkring mig, de får bära hockeyskydd! Mina barn kommer FORT och det hela är skrik och panik, varje gång, trots att jag varnat! Min man tror att jag dör, jag tror jag dör och min kropp går av på mitten. Ååååååh så gulligt! Jag sparkade barnmorskan...

    Seriöst, vore det män som födde skulle drogerna flöda!

    All lycka till dig TS! Hoppas du orkar stå på dig. Stenvägra bara. Tills slut inser dom nog att dom inte kan tvinga dig!

  • Anonym (nnnn)

    Den som påstår att snitt är en av de största bukoperationerna kan inte ha sett många bukoperationer.

  • Anonym (Pappa)
    Spartacus skrev 2015-11-27 22:19:29 följande:

    Har gjort 2 djävulsförlossningar av 3 och blivit så sugen på kejsarsnitt... det ENDA alternativet utöver är igångsättning med förberedd EDA på refill

    De lär tvinga mig att föda igen så...synd om de runt omkring mig, de får bära hockeyskydd! Mina barn kommer FORT och det hela är skrik och panik, varje gång, trots att jag varnat! Min man tror att jag dör, jag tror jag dör och min kropp går av på mitten. Ååååååh så gulligt! Jag sparkade barnmorskan...

    Seriöst, vore det män som födde skulle drogerna flöda!

    All lycka till dig TS! Hoppas du orkar stå på dig. Stenvägra bara. Tills slut inser dom nog att dom inte kan tvinga dig!


    Du verkar inte stötta möjligtvis vara representativ för dagens föderskor.

    Ingen kvinna att ha som preferens mao.

    Har legat i blodstänket från sugklockor så svålar har lossnat ! Tack så mycket ..... - .. På S.... BB ditt stolpskott till barnmorska!.

    Nej jg led inte men nån nära höll på att gå ...
  • Anonym (Sara)

    Jag håller med om att kejsarsnitt är en Guds gåva till kvinnan. Kändes inte som någon stor bukoperation. Jag fick mitt pga förlossningsrädsla, mest att jag var rädd för skador på barnet och att något traumatiskt skulle inträffa där instrument blev nödvändigt. Jag var inte beredd att offra min son för att sjukvården skulle spara lite pengar men jag fick strida för det. Kommer göra detsamma igen om det blir aktuellt. Det är även väldigt skönt att ha sitt underliv intakt.

  • Anonym (nnnn)
    Nu var påståendet att snitt är en av de STÖRSTA bukoperationerna. Vilket är fullständigt nonsens. Jag kommer inte in i länken du bifogade, men ärligt talat vet jag inte riktigt vad som skulle räknas som en liten bukoperation om snitt är en stor. Ja, op av ljumskbråck då möjligtvis. Ibland hör man argumentet "men vid snitt går man igenom alla lager ", men ja, det gör man vid en simpel blindtarmsoperation också. Annars kommer man liksom inte in i bukhålan.
  • Anonym (Sara)

    Jag riskerade hellre komplikationer för mig än för bebisen. Därför var snitt det enda tänkbara. Det är en rutinoperation när det är planerat och man ska nog ha extrem otur om det tillstöter problem.

Svar på tråden Planerat kejsarsnitt??