• MoaElis

Ta ledigt från jobbet?

Jag började jobba för ca 4 veckor sedan och vet inte riktigt hur det fungerar... Det är nog en dum fråga men hur gör man när man vill ta ledigt, måste man säga till en viss tid i förväg och kan man bli nekad? Det gäller bara 2 dagar i november. 

• Svar på tråden Ta ledigt från jobbet?
  • Fjäril kär

prata med din chef och fråga vad de har för policy och samtidigt säger du till om att du behöver ledigt i november.

Ja dom kan neka dig ledigt om chefen har skäl till det.  

• Frontline

Är ju bara säga till din närmaste chef så fort som möjligt.
    Visst kan du bli nekad det beror lite på vad för jobb du har.
    Ju mer ute i tid du är ju lättare är det att få det beviljat..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Gladskit

Beroende på vad du jobbar med kan du kanske också ha möjlighet att byta pass med en kollega? Så slipper du ta av dina semesterdagar.

• MoaElis

Nja, jag måste vara borta 2 dagar eftersom jag ska åka bort. Men eftersom det är flera månader i förväg känns det konstigt om hon skulle neka. 

• nnnnnnnn

prata med arbetsgivaren först, säg att du hade tänkt ansöka om 2 dagars semester i november, men inte vill göra det om det inte fungerar på jobbet. Berätta vad du ska göra också.

Så får du förhandsbesked och slipper boka resa om du inte får ledigt!

• MoaElis

Det är redan betalt, fick biljetterna när jag fyllde år. Varför måste jag säga vad det handlar om? Spelar väl ingen roll(?) Tycker i alla fall det vore konstigt om jag inte fick ledig två dagar när jag säger till så långt innan. Det är ju inte två veckor.

• nnnnnnnn

du får ta semester som vanligt folk.
    du måste inte berätta vad du ska göra,men det är väl vanligt hyfs att säga att man ska resa bort?

• MoaElis
    nnnnnnnn skrev 2015-08-07 19:07:47 följande:

du måste inte berätta vad du ska göra,men det är väl vanligt hyfs att säga att man ska resa bort?

Eh va? Det är ju ni som skriver att hon kan neka. Jag tänkte fråga om jag kan ta ledigt två dagar, att börja berätta vad jag ska göra skulle kännas konstigt.
  • Frontline
    nnnnnnnn skrev 2015-08-07 19:07:47 följande:
    Dom har inte ett skit att göra med om varför man ska vara ledig..

Ibland när man har begärt ledigt har man väl typ sagt jag ska till Stockholm och se på en konsert den 12 november och jag behöver vara ledig 2 dagar så att du vet.
    Vet inte vad ni andra har för jobb men jag kan gå till min underchef på måndag och säga jag behöver vara ledig torsdag och fredag nästa vecka plockar ut lite komp, visst det är ok säger han.
    Har aldrig blivit nekad ledighet oavsett hur nära inpå den är..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Kjell2

Formellt kan din chef förvägra dig ledighet /semester. Men det ska vara en väldigt tvär arbetsgivare att göra det för två dagar om tre månader.

• Grande Rock

Ja, arbetsgivaren kan neka dig ledighet.

Jag beviljar bara ledighet för en medarbetare från varje "lag" åt gången, oavsett hur långt i förväg det är. Är du den första som kommer och vill ha ledigt det aktuella datumet är det aldrig något problem.

Born to lose, live to win!
Svar på tråden Ta ledigt från jobbet?