• Fröken Smilla

Vad är bra att tvätta bebisen med?

Hej på er!

Är blivande förälder och letar efter lite tips att bada sin bebis i. Vill helst använda så naturliga och ekologiska produkter som möjligt för att skydda lillans hud. Babyolja? Bodywash? Naturlig olja? Har ni nåt bra tips?

Vid blöjbyte kommer vi använda tvättlappar, vatten och olja, inga våtservetter. Men just vid bad behöver jag lite info och inspiration!

• Svar på tråden Vad är bra att tvätta bebisen med?
  • telly

Vid bad: ljummet varmt vatten och några droppar babyolja. Ooo, så ren och mjuk bebben blir av badet! Handlar ju bara om att skölja bort damm och lite rester av mjölk, inte behövs nån uttorkande tvål för det inte.

• Tokfrans

babyolja använde vi, några droppar bara, och tvättlappar. Han älskart!
    Vet inte hur ni har i badrummet men, om ni kan hitta leksaker med sugpropp på, så kan nu hänga upp lite roligt bredvid på väggen/kaklet som bebis kan kolla på.
    Ett tips, vänj bebis att få lite vatten på ansiktet (alltså inte el hel näve) typ, droppa lite på pannan och smek med blöt hand tex (tycker nog de är mysigt med). För min sambos systers son skriker HYSTERISKT när han får vatten på huvudet/ansiktet. Tänkte bara ett litet tips.Glad

• Mascaraklumpar

Bara vatten har vi kört med till baden och det har funkat alldeles utmärkt (däremot till blöjbyten har olja krävts), men annars kan man ju ha i en sked med valfri olja (raps, oliv, mandel eller vad som helst). Barnoljan gillar jag personligen inte, det blir liksom en hinna av den på huden som känns äcklig tycker jag. Sen är den väl inte så naturlig heller.

• Fröken Smilla

Tack för fina tips!

Mascaraklumpar skrev 2015-08-07 11:52:25 följande:

Bara vatten har vi kört med till baden och det har funkat alldeles utmärkt (däremot till blöjbyten har olja krävts), men annars kan man ju ha i en sked med valfri olja (raps, oliv, mandel eller vad som helst). Barnoljan gillar jag personligen inte, det blir liksom en hinna av den på huden som känns äcklig tycker jag. Sen är den väl inte så naturlig heller.

Blir inte bebisen torr om man bara använder vatten? Har funderat på naturlig olja, men vill kanske inte att hon ska lukta olivolja... Hittade dock denna, det är kanske ett bra alternativ?

www.apotea.se/no-perfume-baby-body-oil-100-ml
  • Mascaraklumpar

Jag googlade babyolja nu och oljorna jag hittade innehöll typ solros- och rapsolja, så jag tar tillbaka det jag skrev. Den vi hade en massa annat i sig, men det var för flera år sen.

Nej, sonens hy blev inte torr av att bada i bara vatten. Och ja, oljan du länkar till är ju vanlig mandelolja med lite jojoba, så det blir säkert bra (personligen skulle jag köpa just mandelolja istället för att betala tredubbla priset för den där, men det har ju ingen betydelse egentligen).

• Fröken Smilla
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-07 12:11:08 följande:

Jag googlade babyolja nu och oljorna jag hittade innehöll typ solros- och rapsolja, så jag tar tillbaka det jag skrev. Den vi hade en massa annat i sig, men det var för flera år sen.

Nej, sonens hy blev inte torr av att bada i bara vatten. Och ja, oljan du länkar till är ju vanlig mandelolja med lite jojoba, så det blir säkert bra (personligen skulle jag köpa just mandelolja istället för att betala tredubbla priset för den där, men det har ju ingen betydelse egentligen).

Ja jag bara googlade fram denna. Men är sugen på den ekologiska biten också, då brukar priserna stiga en del. Har dock inte alls kollat på vanlig ekologisk mandelolja, ska hålla utkik! Tack för hjälpen!
  • Natulcien

Tvål behöver man inte använda över huvud taget på en sån liten.
    Vi använde oftast bara vatten, men ibland även en olja från Weleda. Den är ekologisk.
    Men en bebis behöver ju egentligen inte bada alls, eller inte så ofta i alla fall. Så vill man vara riktig snäll mot hens hud så kan man ju ta det lugnt med badandet och tvättandet. Vi badade sonen ca varannan eller var tredje vecka det första halvåret. Rumpa, händer och ansikte kan man ju tvätta med tvättlappar och vatten bara.
    Nu är sonen snart 5 år och duschar fortfarande oftast i bara vatten.

• solskenskaka

Om du vill ha ekologiska oljor kolla på organicmakers.se. Vi har kört på ren aprikosolja i badet, och blandat den med solrosolja (billigare men inte lika återfuktande) flaska med pump till blöjbyten. Älskar deras grejer, rekommenderar varmt även om vissa saker är lite dyrare.. använder även deras vegovaselin till hakan på vår numera ettåring för att undvika märken efter sagel osv. Super.

• Ramborg

Det räckte med vatten i badet till mina två. De bled inte torra. Dessutom tycker jag det är otäckt med olja i vattnet, för bebisen blir hal som en liten tvål och jag är rädd att tappa den.

De gånger jag tyckte det behövdes något återfuktande brukade jag bada i vatten, torka, lägga på skötbordet och massera med olja. Samma effekt men mindre halkigt. Mina två gillade babymassagen som bvc visade.

42.
  • Trippelmamma76

Libero har en olja som är 100% raps. I vecken blir mina barn lätt och fort röda och irriterade (fr a halsen). Det har varit stört omöjligt att komma åt och få rent med bara vatten där så vi har tagit oljan och tvättat med, och ibland även babywash.

• Sockervaddspinnen

Jag använde bara tempererat vatten.

• telly
    Ramborg skrev 2015-08-07 13:20:47 följande:

Det räckte med vatten i badet till mina två. De bled inte torra. Dessutom tycker jag det är otäckt med olja i vattnet, för bebisen blir hal som en liten tvål och jag är rädd att tappa den.

De gånger jag tyckte det behövdes något återfuktande brukade jag bada i vatten, torka, lägga på skötbordet och massera med olja. Samma effekt men mindre halkigt. Mina två gillade babymassagen som bvc visade.

Jag vågade inte heller ha olja ibörjan
  • Annelie 76

Vatten räcker. Olja har jag aldrig använt. Lotion fick jag använda med minsta, han fick babyacne och behövde smörjas några veckor. Stora använde jag inget på.
    Vänta med att köpa grejer tills du behöver dem, risken är stor att du aldrig använder och får kasta.

• Fröken Smilla
    Annelie 76 skrev 2015-08-07 17:34:27 följande:

Eller köp sånt du kan använda själv också så det verkligen blir använt.

Ja det är ju bra!

Tack för all input, nu känner jag mig lite mer säker på vad som ska köpas.
  • Ciconiidae

Jag använder vanlig rapsolja (från köket) eller virgin kokosolja. Burt's Bee har annars ekobabyprodukter. Tror det var Lloyd's apotek som hade gratisprover i sin babybox. Använder deras babyschampoo, han luktar honung efteråt (använder schampoo när jag gjort skorvbehandling).

Oljorna jag nämnt ovan går också bra att lägga i en skål med vatten och blöta torra babyservetter i när en t ex byter blöja. Mkt bättre än våtservetter. (Lägg i en tätslutande burk eller påse så kan du ha dem även på språng). Nu bajsar och tvättar vi rumpan i handfatet (sedan han var kanske 5-6 veckor gammal.

• Ciconiidae

Oljorna använder du också till babymassagen förresten. Eftersom det är ngt du använder även i köket då kan du inte köpa dem i onödan, används alltid till ngt. Kokosoljan ska dessutom tydligen vara bra att äta för ammande kvinnor.

Svar på tråden Vad är bra att tvätta bebisen med?