• Putte11

Problem med överexponerad bild

Ingen expert, men jag brukar köra "halvautomatiskt" i det läge när man själv ställer (i det här fallet en längre) slutartid, men övrigt sköter kameran. Då behöver man bara laborera sig fram till den optimala slutartiden.

• Putte11
    Putte11 skrev 2015-08-07 13:09:15 följande:

Ingen expert, men jag brukar köra "halvautomatiskt" i det läge när man själv ställer (i det här fallet en längre) slutartid, men övrigt sköter kameran. Då behöver man bara laborera sig fram till den optimala slutartiden.

Alltså, när du kan välja automatiskt, M eller P etc som fotoläge, så finns det två lägen där det enda man styr är slutartid resp bländare. Grymt bra att börja med.
  • Putte11
    T W skrev 2015-08-07 13:17:17 följande:

Jag har testat den där man enbart ändrar slutartid, det blev katastrof... så då valde jag den där jag kan välja slutartid, bländare och iso och det hjälpte inte mkt =/

OK, skumt! För mig var den varianten en kanonbra början. Nästan för bra och enkel. :)
  • Putte11

Aha, då tror amatören jag att just den bilden blir jättesvår att få till, då delen med vattenfallet kräver väldigt mycket ljus, medan övriga delar vill ha extremt lite ljus. Antingen hade jag beskurit perspektivet till bara fallet för att få en bild med ungefär samma "ljusbehov" över hela bilden, eller så hade jag dragit ner bländaren så att omgivningen hade blivit lagom mörk och fallet alldeles för mörkt, med förhoppningen att fallet ändå är tillräckligt ljust för att selektivt kunna "ljusas upp" i Photoshop...

Svar på tråden Problem med överexponerad bild