Inlägg från: mamman64 |Visa alla inlägg
  • mamman64

Döda barn

Så dog en 5 åring idag igen.

När ska vi som har ansvar för barn förstå att vi måste passa barnet hela tiden när vi är och badar med barnet! Hur många barn ska behöva dö innan vi fattar en sån enkel sak? Det är så himla jäklar onödigt att alla dessa barn ska behöva dö för att vi som har ansvaret brister i uppsikt.

• Svar på tråden Döda barn
  • mamman64

Vissa inlägg skrämmer mig o jag tycker så oerhört synd om barnen som drar en nitlott med sina föräldrar. Inget barn drunknar med en vuxen som håller uppsikt! Sen kan en båt kapsejsa men en drunkning vid en badstrand sker för att den vuxne varit oaktsam. Inget annat. Mina sympatier går till barnen o inte till er vuxna. Jag vill med denna tråd uppmärksamma det farliga i att lämna barnet utan uppsikt vid vatten. Det skrivs gång på gång i media om att hålla uppsikt hela tiden över barnet o att inte lämna det i bilen på sommaren men fattar folk? Nej de gör på sitt sätt!

• mamman64

Jag är varken ute efter applåder el hurrarop men har mer o mer blivit förbannad över alla dessa friska oskyldiga barn som dör varje sommar

• mamman64
    Vanillaextract skrev 2015-08-08 02:18:42 följande:

Nej det går inte. Sedan är det knappast större risk vid vattnet än vid övriga livet och med ditt resonemang behöva stirra på sitt barn varje sekund under barndomen. 

Skulle en förälder vara så paranoid och uppfylld av rädsla att den satt och råstirra på sitt barn vid vattnet skulle hen knappast vara en bra förälder. En förälder som låter rädsla kontrollera sina handlingar och gå ut över barnen är ingen bra förälder. Man ska hålla uppsyn över sitt barn, självklart. Men jag är ledsen, att övervaka sitt barn varenda sekund är ingen realistisk strategi, det funkar inte i verkligheten utan låter bara bra i ditt huvud. 

Klart man kan det. Det gör jag själv. Skulle jag inte kunna det stannar vi hemma o gör annat istället. Aldrig jag skulle gå o bada o tänka som du!
  • mamman64

Livräddningssällskapet rekommenderar att barnet endast är en armlängd bort från den vuxne

• mamman64
    Vassochtaggig skrev 2015-08-08 17:05:54 följande:

Man ska inte skuldbelägga någon som har förlorat sitt barn i en olycka. Fy på dig, ts.

Skuldbelägga? Igår dog en 5-åring och idag ligger en 2- åring på sjukhus som kanske aldrig blir normal igen. Det är det vuxnes ansvar. Man lämnar inte en 5 åring på stranden utan uppsikt så man måste gå omkring o ropa på barnet och man lämnar inte en 2 åring så den nästan drunknar i en pool!

Säger igen. När ska de vuxna ta ansvar över sina barn?
  • mamman64

[quote=75614504][quote-nick]Vassochtaggig skrev 2015-08-08 18:48:15 följande:[/quote-nick]Jo, en förälder som har förlorat ett barn ställer sig nog frågan om det skulle hänt om inte, om inte, om inte. Det blir inte bättre att någon utomstående säger att man måste ha bättre uppsikt. I en förälders öron som förlorat ett barn blir det bara sten på bördan.

Helt fel! Vi måste prata om det. Samhället måste informera mer om riskerna. Vad gör BVC? Sänd reklamfilmer på TV.

• mamman64

Tänk att allt ska delas in i svart eller vitt. Vad jag menar är att det faktiskt drunknar barn som inte hade behövt att dö om den som ansvarade för barnet hade haft full koll. Självklart finns det alltid undantag men efter att ha läst och sett om vissa olyckor så händer dessa också för att barnet helt enkelt varit utan tillräcklig uppsikt.
    Det är den enklaste och vanligaste sanningen. Ett barn på 3 cyklade ner i poolen på tomten, mamma var inne! Pappan till pojken häromdagen vet jag inget om men han hade gått och ropat på pojken, har man så lite koll så man inte vet vart han försvann så tycker jag det är anmärkningsvärt. Tvååringen som ramlade i poolen igår var trots allt bara två år och i den åldern har man ständig uppsikt, allra helst ute med en pool i närheten. Kanske var barnet inne och en dörr stod på glänt men med en pool i närheten får man vidta så detta inte kan hända. Föräldrar måste börja göra bättre riskbedömningar!

En period nu i sommar ramlade det ut barn på löpande barn från fönster, vems ansvar är det. Den vuxnes eller är det också nåt som inte går att undvika?
    Att lämna sitt barn i bilen så den steks,vem ansvar är det? Är det också en olycka, för förälderns skulle ju bara vara inne en stund i affären.

• mamman64

Tillbringade gårdagen på ett stort bad där både pooler finns utomhus och inomhus. Inne fick en badvakt säga till en grupp som satt ganska långt ifrån o samtalade istället för att vara nära de 3 barnen som var i poolen. Barnen var mellan ca 3-6 år. Utomhus fick en annan vakt säga till en mamma som släppt dina båda pojkar på ca 5 o 6 år själva i poolen. Själv låg hon o solade ca 50 m bort.

Så kom inte o snacka att det är synd om föräldrarna när deras friska barn där.

Det är skamligt!!

• mamman64

Barnet som var 1 år o drunknade kunde inte ens gå utan kröp. Hur nu det gick till??

Säger än en gång!

Passa era barn!!

Svar på tråden Döda barn