Inlägg från: molly1989 |Visa alla inlägg
  • molly1989

Döda barn

Vanillaextract skrev 2015-08-08 02:18:42 följande:

Nej det går inte. Sedan är det knappast större risk vid vattnet än vid övriga livet och med ditt resonemang behöva stirra på sitt barn varje sekund under barndomen. 

Skulle en förälder vara så paranoid och uppfylld av rädsla att den satt och råstirra på sitt barn vid vattnet skulle hen knappast vara en bra förälder. En förälder som låter rädsla kontrollera sina handlingar och gå ut över barnen är ingen bra förälder. Man ska hålla uppsyn över sitt barn, självklart. Men jag är ledsen, att övervaka sitt barn varenda sekund är ingen realistisk strategi, det funkar inte i verkligheten utan låter bara bra i ditt huvud. 

Men det är väl klart att det är större risk att förolyckas på en badstrand än vad det är i de flesta andra sammanhang? Jag övervakar inte mitt barn varje sekund när vi är hemma eftersom det är hyfsat barnsäkrat, men om vi är och badar så gör jag det. På samma sätt som att jag har ögonen på honom hela tiden när vi är någonstans med bilar medan jag är mer avslappnad om vi är och leker i parken... nu är mitt barn två år inte fem, men en 5-åring har antagligen just lärt sig simma eller kan inte simma alls och behöver definitivt vaktas. Däremot behöver de inte vaktas på samma sätt när man går längs en väg. När barnet är typ 9 behöver du inte ha koll varje sekund på stranden heller. Så nej jag förstår inte resonemanget att man måste vakta sitt barn varje sekund av varje dag för att under barndomen, man gör väl nån typ av riskanalys och just vatten är ju farligt för ett litet barn!
  • molly1989
    banan123 skrev 2015-08-08 14:33:39 följande:

Där jag bor får barnen hoppa ner från brygga själv i vatten som dom inte ens bottnar i. Dessa är 10! Bryggan är oxå 200 m lång så barnet hinner ju definitivt drunkna innan anhörig är framme. Detta är hemskt! Är det konstigt att barn drunknar?! Har en 10 årig lillebror så det är hans kompisar som hoppar men det får han inte själv. Min mamma eller jag/ min man står mer och kollar när han hoppar. Att föräldrar inte bryr sig. Bara ligger solar på stranden. Skandal!

Fast en 10-åring som är simkunnig kan väl bada vid bryggan själv? Vi var ofta och badade själva vid den åldern. Inte samma sak som en 5-åring tycker jag.
Svar på tråden Döda barn