Inlägg från: Vanillaextract |Visa alla inlägg
  • Vanillaextract

Döda barn

Det kommer alltid att finnas barn som drunknar oavsett om alla tar sitt ansvar. Olyckor händer liksom.

• Vanillaextract
    Ambulansliv skrev 2015-08-08 00:37:16 följande:

Ja, det kan hända olyckor när båtar välter och föräldrar kommer ifrån sitt barn. Men är man på en badstrand och faktiskt lämnar sitt barn utan uppsikt, om än för några sekunder, då undrar jag ens om det är en olycka och inte dråp....man har brustit i sitt ansvar gentemot barnet. 

Har man koll, så kan barnet absolut hamna under vattnet, men som sagt, det är uppe på 2 sek...

Det spelar ingen roll hur bra förälder man är, man kan aldrig hålla koll på sitt barn varenda sekund. Drunkning händer snabbt och tyst och de sekunder som krävs för en förälder att hitta barnet på är tillräckligt för att dö.
  • Vanillaextract
    Ambulansliv skrev 2015-08-08 01:15:18 följande:
    Under den mkt korta tid av ett barns liv som det tillbringar i eller nära vattnet kan man unna sig att ha TOTAL koll!! Det går! Då drunknar inga barn!
    Nej det går inte. Sedan är det knappast större risk vid vattnet än vid övriga livet och med ditt resonemang behöva stirra på sitt barn varje sekund under barndomen. 

Skulle en förälder vara så paranoid och uppfylld av rädsla att den satt och råstirra på sitt barn vid vattnet skulle hen knappast vara en bra förälder. En förälder som låter rädsla kontrollera sina handlingar och gå ut över barnen är ingen bra förälder. Man ska hålla uppsyn över sitt barn, självklart. Men jag är ledsen, att övervaka sitt barn varenda sekund är ingen realistisk strategi, det funkar inte i verkligheten utan låter bara bra i ditt huvud. 
  • Vanillaextract
    banan123 skrev 2015-08-08 14:33:39 följande:

Där jag bor får barnen hoppa ner från brygga själv i vatten som dom inte ens bottnar i. Dessa är 10! Bryggan är oxå 200 m lång så barnet hinner ju definitivt drunkna innan anhörig är framme. Detta är hemskt! Är det konstigt att barn drunknar?! Har en 10 årig lillebror så det är hans kompisar som hoppar men det får han inte själv. Min mamma eller jag/ min man står mer och kollar när han hoppar. Att föräldrar inte bryr sig. Bara ligger solar på stranden. Skandal!

Ja usch vad hemskt att låta barn ha kul och leva livet. Bättre att snurra in dom i bubbelplast och hålla koll på dom varje sekund. Studier visar ju att överbeskyddade barn fungerar och mår bättre som vuxna.
  • Vanillaextract

Det här med att kunna hålla stenkoll och aldrig kolla bort är bara något du lurar i dig själv. Du måste tro på det. Du måste tro att du har kontrollen och inget kan hända ditt barn.

Verkligheten är en helt annan.

Svar på tråden Döda barn