Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Döda barn

Tja, vad sägs om att köpa en flytväst för en 200-300 kronor som barnet kan ha på sig när det badar? Särskilt om barnet inte kan simma.

Borde öka oddsen för ungen att överleva rätt rejält.

.

För övrigt ser det rätt makabert ut i listan över mest lästa inlägg. Först en signatur med en skrattande sol och sedan rubriken "Döda barn".

• Flash Gordon

Enligt påstådda ögonvittnen höll hela släkten på att grilla en bit upp från stranden, femåringen var i sällskapet men började plötsligt springa ned mot vattnet och hoppade ut från bryggan (möjligen som sina större syskon) utan att vara simkunnig.

Pappan sprang efter barnet och skrek "Stopp!" men det var försent.

.

En flytväst kostar kanske en 200 - 300 kronor.

• Flash Gordon
    Maddi skrev 2015-08-16 06:11:18 följande:

Ytterligare en 2 åring i pool står på Aftonbladet.

Men jag tror inte de har ökat att barn drunknar, de är vad media skriver som man ser och hör att många barn drunknar. Nu står de ungefär vartannat dag att ett barn drunknat. De har alltid skett bland barn och media vill att allmänheten får upp ögonen och sen skriver dom även det folk vill läsa.

Antal drunknade barn (under 18), enligt Livräddningssällskapet:

2005 - 8
    2006 - 11
    2007 - 5
    2008 - 5
    2009 - 8
    2010 - 12
    2011 - 9
    2012 - 7
    2013 - 7
    2014 - 5
    2015 (tom juli) - 5

Sedan har vi ju åtminstone tre drunknade barn till i början på augusti. En femåring, en ettåring och en tvååring.

2015 kommer att bli det sämsta året på kanske ett decennium.

.
    Jaja, ni vet vad en flytväst kostar, på ett ungefär.
  • Flash Gordon
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-16 17:19:52 följande:
    Plus en fyraåring idag.
    Fyraåringen har inte bekräftats avlidit, vad jag kan se. Enbart: "Till sjukhus i drunkningsincident".

Vi får väl vid Gud hoppas att ungen överlever.
  • Flash Gordon
    Maddi skrev 2015-08-16 18:08:16 följande:
    Man kan inte räkna så. Befolkningen i Sverige ökar och procentuellt så kanske de ligger på ungefär samma siffra.

Även om du räknar drunknade barn procentuellt av befolkningen så är 2015 på väg att bli ett rekorddåligt år. Åtta drunknade år 2005 motsvarar 8,6 drunknade barn år 2015. Om vi räknar mot befolkningsökningen.

Antalet drunknade barn är för litet och den årliga variationen för stor för att du ska hitta något samband med befolkningsmängden.

Det som avgör hur många som drunknar, vuxna som barn, är snarare om det var en varm eller kall sommar - dvs hur många som badade hur mycket.
  • Flash Gordon
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-17 01:43:04 följande:
    Undrar då hur många om året som "drunknar" men överlever. Och hur många av de som kommer så pass lindrigt undan att de inte får några men, annat än poolfobi.

Det måste vara tusentals.

Runt 400 personer om året får sjukhusvård för drunkningsolyckor:
    http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=3096

Då räknar vi inte alla de tillbud där någon privatperson fått upp någon ur vattnet och man inte söker vård - vilket förmodligen är många gånger fler än de gånger någon behöver sjukhusvård.
  • Flash Gordon
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-17 21:44:05 följande:

Som sagt; det är lätt hänt. Läs den ettåriga pappans egna ord:

www.expressen.se/nyheter/pappan-skriver-sjalv-om-ettaringens-dod/

Ja, eftersom de går ut med det offentligt själva så ...

Det är mindre än 20m från deras hus till strandkanten. Går att mäta i flygfotot.

I stort sett varenda hus längs med strandkanten där har en studsmatta på tomten så jag gissar att sådana där låga nätstängsel som man har runt dagis kommer att sälja bra i området ett tag framöver.

Plus flytvästar då.

Fast det är inte säkert att ettåring överlevt även med flytväst. Risken är att ungen fryser ihjäl i det kalla älv-vattnet.

.
    Och det drunknade visst en tonåring söderut igår också. Ute på båttur med pappa.
  • Flash Gordon
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-18 16:20:06 följande:

Det kan ju ha varit så att mamman sa till pappan att hålla ett öga på knodden medan hon sprang in och hämtade vinglasen.
    Pappan såg att köttet i grillen måste vändas och säger till sällskapet de bjudit över på middag, att hålla koll på knodden medan han går och vänder köttet.
    Sällskapet pratade, minglade, skrattade. Ingen märkte att barnet kröp iväg.

Efter en stund frågar mamman pappan; "vart är NN?"
    -"Det är lugnt, han är med XX!", varpå XX utropar "MEN, han var ju här alldeles nyss!!!"

Så KAN det ha gått till. En ren och skär olyckshändelse.

Pappans blogg beskriver på ett ungefär vad som hände:

http://www.hartman.nu/2015/08/17/nar-mardrommen-ar-ens-verklighet/

Ena sekunden satt Cornelius och lekte på gården när vi förberedde för dukning av långbordet utomhus och i nästa sekund var han inte där.

20 meter är inte många sekunder ens för en ettåring.
  • Flash Gordon
    Rocket Mania skrev 2015-08-19 12:32:43 följande:

Men om man nu pratar rent allmänt om strandtomter är det ju rätt märkligt att det inte krävs någon slags skydd. Om man har pool har jag för mig att man är skyldig att se till att den är barnsäker och som någon annan skrev, om tomten legat 20 meter från motorvägen hade det väl satts upp staket?

Låt oss för Guds skull slippa klåfingrig lagstiftning som kräver att staket skall sättas upp i fall si eller så ...

Nå't jä*la ansvar får ligga på fastighetägare och föräldrar också. Vi kan inte ha en stat som lagstiftar om att alla ungar ska lindas in i bubbelplats innan de får gå ut varje dag.

.
    Det handlar om vana vid vatten. Att fatta att vatten är farligt - om det hanteras fel.

Är man vid sjön så sätter man flytväst på icke simkunniga barn. Särskilt om man själv håller på med annat samtidigt. Det förstår de flesta som har vattnet naturligt i sin vardag.

Sedan är det en gradvis anpassning av säkerhetsbehovet allt eftersom barnen utvecklas.
  • Flash Gordon
    Rocket Mania skrev 2015-08-22 18:15:37 följande:
    Men poolskydd ska det lagstiftas om? 

Sedan kan du väl släppa den där flytvästen nu. Jag tror alla förstått att du gillar den lösningen - jag gör det inte. Framför allt inte till en ettåring som inte kan gå.
    Ja tydligen, eftersom poolen faller under nybyggnation så kommer den typen av lagstiftning in. Nybyggnadsregler. Jag är tveksam till om vi ska ha den också.

Det behövs är inte lagstiftning utan vuxensansvar.

.
    Varför ska jag släppa det där med flytväst? Det är den överlägset bästa och mest ansvariga (del)lösningen på problemet. Särskilt för de allra minsta barnen.

Vad är det med flytväst på barn du inte gillar?

• Flash Gordon
    Rocket Mania skrev 2015-08-23 15:27:19 följande:
    Har du sett ett barn i flytväst någon gång? Tycker du det ser ut som att barnet har god rörelsefrihet och kan leka fritt?

Det är en (självklar) sak om man är på en båt eller brygga men bor man med strandtomt är den bästa lösningen knappast att sätta på ungen en flytväst, det måste du väl inse?
    Ja, jag har sett barn i flytväst. Vi sätter alltid på dem det när de är vid vattnet. Så vi undviker olyckor. Inga problem att leka med dem på sig.

Och ärligt. Barnets "bekvämlighet" väger lättare än barnets säkerhet.

Menar du att du gör skillnad på ha barnen på "strandtomt" och att ha dem på en brygga? Du tror väl inte att de ramlar i mindre från strandkanten än från bryggan?
  • Flash Gordon
    Rocket Mania skrev 2015-08-24 21:20:45 följande:
    Nej jag menar att bor man vid en strandtomt fixar man en hållbar lösning på problemet. Flytväst är enligt mig ingen lösning och det tror jag ingen, utom möjligen du, tycker. Ska man bo där år efter år och ungen springa med flytväst dag efter dag? knappast. 
    Nu blandar du nog ihop saker.

Flytväst är en generell lösning på sand-stranden, bryggan OCH på strandtomten. Så länge barnen inte kan simma.

En flytväst hade räddat femåring i Hässelby och det hade räddat tvååringen som föll i poolen. Denna ettåring hade möjligen frusit ihjäl ändå.

Ja, man kan fixa ett rejält staket mot vattnet. Sedan får man själv välja hur mycket man vill chansa med sina ungars liv.

Tycker man staketet räcker? Tycker man att staket + konstant vuxenövervakning räcker? Tycker man att staket + flytväst gör att man kan släppa en aning på övervakningen?

.
    Att bo vid vattnet är en lyx, men det innebär en del extrajobb också. Det kan vara så att det är flytväst på vid stranden som gäller hela tiden. Åtminstone på de minsta.

Sedan släpper man på det allt eftersom.
Svar på tråden Döda barn