Inlägg från: Maddi |Visa alla inlägg
  • Maddi

Döda barn

mamman64 skrev 2015-08-08 08:37:15 följande:

Vissa inlägg skrämmer mig o jag tycker så oerhört synd om barnen som drar en nitlott med sina föräldrar. Inget barn drunknar med en vuxen som håller uppsikt! Sen kan en båt kapsejsa men en drunkning vid en badstrand sker för att den vuxne varit oaktsam. Inget annat. Mina sympatier går till barnen o inte till er vuxna. Jag vill med denna tråd uppmärksamma det farliga i att lämna barnet utan uppsikt vid vatten. Det skrivs gång på gång i media om att hålla uppsikt hela tiden över barnet o att inte lämna det i bilen på sommaren men fattar folk? Nej de gör på sitt sätt!

Att man tar barnet till en strand som är så pass liten så är det självklart att man inte släpper blicken från barnet när dom är i vatten. Att säga att man inte kan hålla koll på barnet pga att man har fler barn, då tar man ju med sig en annan vuxen som hjälper till eller stannar man hemma och plaskar i poolen eller balja för man kan ha uppsikt bättre där. Ett barn ska inte behöva drunkna för att vuxna inte har koll. Och har man koll och barnet hamnar under vattnet med huvudet så drunknar dom inte heller.

Hända olyckor kan de, men man får se skillnad mellan olycka och drunkning på det viset.
  • Maddi
    millipore skrev 2015-08-10 00:33:16 följande:

Håller med Embla ang avsaknad av empati och nyanser.

Tycker det är helt fruktansvärt att skrika ut fördömanden som ambulansliv mfl gör här.

Jag var med mina barn och badade. Delade med pappan så vi hade uppsikt över ett barn var. Stod bredvid min 4-åring i vattnet för att ha så mkt uppsikt jag kunde. Plötsligt var det ett barn en bit ifrån oss i samma ålder som tappade balansen, hamnade under ytan och kom inte upp. Instinktivt hjälpte jag givetvis det barnet och släppte därigenom kollen på mitt eget barn. Nu hade jag tur och inget hände men det hade det kunnat. Att då i den situationen få se den här tråden...

Säg mig ni som har alla svaren, vad skulle jag gjort istället? Tittat på när ett annat barn drunknat? Tagit mig metern bort åt motsatt håll för att grabba tag i mitt barn och sedan dragit henne protesterande med mig tillbaka till det andra barnet och därigenom förlorat värdefull tid?

För mig var valet självklart.

De är just de ts menade, vart var föräldern vars barn du hjälpte. Hade en vuxen varit där så hade barnet blivit hjälpt av den personen och du hade kunnat vara kvar vid ditt barn.
  • Maddi

Ytterligare en 2 åring i pool står på Aftonbladet.

Men jag tror inte de har ökat att barn drunknar, de är vad media skriver som man ser och hör att många barn drunknar. Nu står de ungefär vartannat dag att ett barn drunknat. De har alltid skett bland barn och media vill att allmänheten får upp ögonen och sen skriver dom även det folk vill läsa.

• Maddi
    Flash Gordon skrev 2015-08-16 17:14:03 följande:

Antal drunknade barn (under 18), enligt Livräddningssällskapet:

2005 - 8

2006 - 11

2007 - 5

2008 - 5

2009 - 8

2010 - 12

2011 - 9

2012 - 7

2013 - 7

2014 - 5

2015 (tom juli) - 5

Sedan har vi ju åtminstone tre drunknade barn till i början på augusti. En femåring, en ettåring och en tvååring.

2015 kommer att bli det sämsta året på kanske ett decennium.

.

Jaja, ni vet vad en flytväst kostar, på ett ungefär.

Man kan inte räkna så. Befolkningen i Sverige ökar och procentuellt så kanske de ligger på ungefär samma siffra.
Svar på tråden Döda barn