• barajag01

Flaskmata en gång

Hur mycket bm äter en 6,5 mån vid ett tillfälle? Hittar ingenstans! Vet att det är såå olika men ungefär? Ska på dejt för första gången den 20e aug och känner mig så lost.

Andra frågan. Tänkte handmjölka, vart ska jag samla upp mjölken i? Måste jag börja redan nu och frysa in?

• Svar på tråden Flaskmata en gång
  • Orkide

Bara en fråga; tar barnet flaska redan eller ska du bara chansa?

• Orkide

Det är inte säkert att hon tar flaskan då. Ska du ut den 20:e utan henne är det nog bäst att börja pröva.

• Trippelmamma76

Precis! Man måste absolut öva på flaska! För vår första tog det ganska många ggr! Vissa tar direkt men de flesta inte. Man kan även behöva prova sig fram med olika flasknappar. (Och se till att få en med lagom hål!) är barnet van vid amning och det ska vara bröstmjölk i flaskan så hade jag först provat med minsta hålet.

Om du inte har väldigt mycket mjölk så pumpa ut i omgångar (det ska ju även räcka till för barnets måltider de dagar du pumpar!) och frys in i rena, steriliserade burkar.

Du får nog räkna med ganska mycket per måltid. Mina 3-månaders äter knappt 200 ml/gång. Lycka till!

• Annelie 76

Min åt nog ungefär 150ml då men han är ganska liten i maten. Han är 9 månader nu och äter max 200ml åt gången.
    Prova flaskan Medela Calma som ska likna ett bröst men öva innan. Du behöver troligtvis öva på att handmjölka också. Har aldrig gjort det själv men troligtvis kan du använda en tillbringare eller bunke att samla ihop mjölken i. Frys in i istärningslåda.

• Trippelmamma76

En sak till: bröstmjölk ska tinas eller värmas i vattenbad, inte micro! (Den blir förstörd i micro) Så barnvakten får ha en liten stunds framförhållning åtminstone!

• telly

Oj, när jag har handmjölkat eller pumpat får jag inte ut mer än 50-60 ml som jag fryst in i vanliga fryspåsar. Skulle tro att en 6,5 mån behöver två såna påsar.

Annars, köp ersättning och prova? Den som passar känner sig nog trygg om det finns ersättning hemma vid behov ifall 100 ml bröstmjölk inte räcker.

Jag skulle rekommendera att du har ca 200 ml hemma + ersättning.

• barajag01

Tack så hemskt myckey för svar! Har handmjölkat nån gång tidigare men har inte såå mycket mjölk längre. Får börja nu.

Finns det ersättning att köpa för ett mål?

• En PantherTant
    barajag01 skrev 2015-08-08 11:28:30 följande:

Tack så hemskt myckey för svar! Har handmjölkat nån gång tidigare men har inte såå mycket mjölk längre. Får börja nu.

Finns det ersättning att köpa för ett mål?

Ersättning finns i små tetra (200 ml om jag minns rätt). Sätt i flaska (utan nappdelen) och värm i micro i 30 sekunder på full värme. Skaka lätt. Enkelt för barnvakten! Testa alltid att hälla ut några droppar på handleden för att kolla så inte är för varm innan du ger åt bebisen.

Och ja, du måste provmata och vänja bebisen några gånger innan, smakar ju inte exakt som bröstmjölk så olika hur barn reagerar. Vissa äter genast, andra måste vänja sig.
  • barajag01

Testade flaska med BM nu, fick inte ut mkt men flaskan tog hon. Ska testa med ersättning sen

Svar på tråden Flaskmata en gång