Mascaraklumpar skrev 2015-08-08 14:26:11 följande:
Men herregud, alla normala människor ljuger ibland, både när man är tvungen och när man bara "råkar". Påstår man att man inte gör det så ljuger man nog antagligen för sig själv också.
Min man drog en lögn för mig häromdagen när vi hade en hetsk diskussion om en grej där båda var helt övertygade om att vi hade rätt. Till slut kom jag med ett argument som var så logiskt att min man med en gång insåg att han hade haft fel, men av någon anledning klarade han just då inte att svälja sin stolthet och erkänna det. Istället "googlade" han saken på telefonen och låtsades läsa innantill på Wikipedia, där det enligt honom stod det bland annat att man tidigare sett argumentet jag just tagit upp som logiskt men att forskarna nu slagit hål på den myten. Jag gick förstås på allt han sa, och chockad bad jag honom om ursäkt flera gånger.
När min mamma kom på besök några dagar senare och jag av någon anledning fick för mig att berätta för henne vad jag själv nyss lärt mig, blev min man alldeles röd i ansiktet och erkände sedan skamset vad han gjort. Jag blev först lite sur, men några minuter senare skrattade vi gott åt händelsen alla tre.
Själv har jag nog ljugit för min man om värre saker, men just nu kommer jag inte på något.
Precis som du tror jag att de allra flesta människor ljuger någon gång. Men däremot finns en kategori självgoda " sanningssägare" som inte drar sig för att t.e.x. säga - men vad tjock du blivit till en vän man inte träffat på länge eller - den färgen passar du verkligen inte i till någon som har på sig något nytt osv. Dessa alltid sanningssägare tror jag däremot ljuger om de har egen vinning i situationen.
Kul att ni kunde skratta åt " nödlögnen" . Det gjorde vi också något år senare.