• badankaa

Hjälp med IKEA-lampa!

Hjälp mig att koppla in IKEA lampan, jag håller på att bli galen .. Från själva lampan går det två sladdar. En brun och en blå (De två till höger) 

Från den kontakten jag försöker koppla ihop den med går det ju tre sladdar - En brun, blå och en gul Skrikandes Jag har kopplat ihop blå-blå och brun-brun. 

Men vart ska jag sätta in den gula sladden?

Det handlar om en taklampa och själva uttaget är jordat!

Någon snäll som kan här? :)

• Svar på tråden Hjälp med IKEA-lampa!
  • Mascaraklumpar

Finns det ingen plats för den så har du big fel kontakt, du behöver en ojordad med två sladdar.

• badankaa

Okej, då kan det vara så,  det finns ju fyra hål på varje sida på lampan.

Så man kan ju trycka in den gula i det extra hålet på te.x. den bruna sladdsidan.

Men det kanske blir helt fel, får gå tillbaka till butiken och byta lampkontakt i så fall (3:e gången gillt Skrikandes)

• Mascaraklumpar
    badankaa skrev 2015-08-08 13:00:32 följande:

Okej, då kan det vara så,  det finns ju fyra hål på varje sida på lampan.

Så man kan ju trycka in den gula i det extra hålet på te.x. den bruna sladdsidan.

Men det kanske blir helt fel, får gå tillbaka till butiken och byta lampkontakt i så fall (3:e gången gillt )

Nej, du får absolut inte trycka in den där den inte ska vara! Titta på lampans förpackning/instruktioner om det står att den är ojordad eller jordad.

Sen ska man egentligen inte använda ojordade lampor i jordade uttag. Bäst är kanske att åka och byta hela lampan i så fall?
  • badankaa

Men varför informerar de inte om detta på IKEA :(

Det kanske är bara jag som missat att man måste kolla upp om lampan är jordad när man köper  ny.. Det visste jag när det gäller äldre loppisfynd men antog nog bara att nya lampor var det..

Svar på tråden Hjälp med IKEA-lampa!