Hm, det här blir nog långt...
Jag blev gravid som 20-åring utan gymnasieutbildning, inkomst, lägenhet eller någonting. Jag och pappan hade visserligen varit ihop ett år, men den mesta tiden hade vi inte ens befunnit oss i samma land och egentligen kände vi nog inte varandra på riktigt ens. Det var en stor chock att se det där plusset på stickan, men eftersom jag hade något slags konstig fantasibild av hur foster utvecklades fanns abort inte på kartan. I min värld låg det redan ett litet, litet barn i magen, med fingrar och tår och ögon och hår. En liten kopia av mig själv som redan fanns där och som bara behövde växa till sig. Det fanns inte en chans att jag skulle kunna döda den - istället skyndade jag mig att ta av mig byxorna så att bebisen skulle kunna få luft!
Jag började ta tag i min situation väldigt snabbt, och på kvällen när jag gråtandes knackade på min pojkväns dörr för att berätta om graviditeten hade jag redan skrivit in mig på komvux, ordnat med csn och börjat kolla på bostadsrätter. Det här var 2006, så bostadsmarknaden och kraven för att få låna var väldigt annorlunda mot idag, och min mamma hade tidigare erbjudit sig att stå med som medlånare på ett lån så fort jag hade en inkomst.
Hur som helst, där stod jag som sagt utanför min pojkväns dörr och grät förtvivlat, av rädsla för hans reaktion. Han öppnade, jag berättade, han funderade och 30 minuter senare hade vi till min stora förvåning bestämt oss för att flytta ihop. Han var helt med på att behålla.
Det kändes bra att vi båda två ville samma sak, men jag var inte dummare än att jag insåg att chansen var liten att vårt förhållande skulle hålla - hur ofta går det bra under omständigheter som mina, liksom? Så under de kommande månaderna gjorde jag allt jag kunde för att se till att jag skulle vara förberedd för mitt eventuella liv som ensamstående mamma. Prio ett blev studierna. Jag skulle läsa på universitet och "bli något", så att jag skulle kunna ge mitt barn stabilitet och trygghet och inte behöva förlita mig på att min kille jobbade. Samtidigt levde jag ett nytt liv med min kille, som nu plötsligt var min sambo. Vi målade köksluckor, inredde barnrum och gick hand i hand på ikea och planerade och drömde. Det kändes som en lek, om än en ganska lycklig sådan.
Så föddes barnet och åren gick. Jag gick ut komvux med bra betyg och började på läkarlinjen (japp, den person som trodde att man måste slita av sig byxorna när man plussar så att minibebisen kan få luft). Jag och sambon gick igenom en kris i förhållandet, men tog oss på något sätt ur den tillsammans. Det var nog efter det som jag verkligen började tro på att vi skulle vara tillsammans för evigt, innan hade jag hoppats men aldrig vågat tro det.
Nu har det gått 9 år och 6 månader sedan jag stod där och grät utanför hans dörr den där kvällen. Vi är gifta nu, jag är nästan färdig med min utbildning, vi har som så många andra haft tur på bostadsmarknaden och den lilla skruttiga lägenheten jag köpte billigt 2006 är utbytt till en underbar vindsvåning mitt i stan. Nu är det är äntligen dags att ge vår kära son ett litet syskon - planerat den här gången.