• Anonym (trött)

ändrade förutsättningar för boende

Hej alla kloka!
    En lång historia kort:
    Mitt ex jobbar borta större delen av månaden och mitt barn (8år) går i skola på hans hemort en bra bit från min. eftersom han knappt är hemma bad jag om en boendeutredning eftersom han inte ville låta barnet gå i skola hos mig. När utredningen startade hade han hunnit skaffa sig en sambo vilket gjorde att jag inte la ner något jättekrut i utredningen då mycket gick att lösa med hjälp av sambon som jag personligen tycker är en helt ok person. Dock påpekade jag för socialen att han kan ha bett henne flytta in bara pga utredningen, men då jag inte är den som vill kasta skit på någon så var jag inte påstridig om detta.
    Mitt ex fick boendet, och jag har inte bråkat mer om det då det verkar funka hyfsat. Även om mitt barn inte träffar sin pappa så är hen iallafall i goda händer.

Nu, lagom till domen kommit och allt är klart, så ska sambon flytta ut. Det är alltså ganska uppenbart att det var enbart för att se bra ut i utredningen som hon bodde där. Mitt barn är såklart jätteledsen då det för hen blir ytterligare en separation från någon som hen verkligen håller av och känner sig trygg med, och jag börjar oroa mig för hur det ska gå med skolan igen.
    Kan jag höra av mig till socialen igen och påpeka detta? Eller hur går jag vidare? Nu är ju förutsättningarna annorlunda igen.
    Hur ska jag tänka. Jag är uppriktigt orolig då jag vet att pappan visserligen håller av barnet, men tyvärr är barnet inte prio ett i hans liv...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-19 10:24
    Nu har det gått ett tag in i terminen och slutligen har jag via barnet fått reda på hur pappan löser det på veckorna när han inte är hemma och det visar sig att barnet bor till största delen hos farmor. Läxorna görs inte på veckorna mer än sporadiskt och på helgerna när barnet är hos mig sover hen dåligt eftersom barnet då saknar sin pappa hen inte sett på hela veckan samt att vi tillsammans försöker komma ikapp med läxorna vilket gör att det inte blir så mycket ledigt för barnet. Nu har skolan hört av sig och vill ha möte med oss då barnet inte längre hänger med.

Jag blir så ledsen och frustrerad och känner mig fullständigt maktlös...

Jag hoppas att detta möte med skolan blir en ögonöppnare för pappan. Vad gör jag annars? Jag kan ju inte bara ta barnet ifrån honom eftersom hen går i skola där och det är ganska långt att köra.

Denna helgen skulle barnet vara hos pappan, men då har han satt upp sig på att jobba så att hen inte kan vara hos honom ändå med resultatet att hen naturligtvis inte vill dit alls.
  • Svar på tråden ändrade förutsättningar för boende
  • Anonym (??)

Om anledningen till domen inte finns längre så är det ju logiskt att göra om utredningen och dömma efter verkligheten. Ring och prata med socialen och hör vad dom säger.

Missförstod jag eller bor sonen hos pappan som är borta större delen av tiden? Vem tar hand om honom då, innan "sambon" flyttade in och nu efter hon flyttat ut?

• Anonym (trött)

Du har uppfattat rätt. Innan sambon flyttade in var det inget problem för då hade hen inte börjat skolan utan gick i förskola och kunde därför vara hos mig de dagar exet var borta. Jag har hela tiden velat ha boendet men pappan vägrar ändra barnets adress. Det har varit otaliga samarbetssamtal och möten innan jag tillslut kontaktade advokat. Då flyttade sambon in.

Hur han tänker lösa skolan nu har jag inte fått svar på trots att jag frågat flera gånger.

• Anonym (??)

Men vilket dumhuvud. Varför håller han på så?

• Anonym (trött)

Nä, man kan ju fråga sig... Men förmodligen är det mest en princip för honom. Han tyckte inte att jag skulle flytta så då gör han så här för att visa mig hur mycket problem det blev för barnet pga min flytt. Något han dessutom sägen till henne. Att det är jobbigt eftersom vi inte är gifta längre och att det alltid kommer att vara såhär jobbigt. Det var det jag menade med att barnet inte är prio ett hos honom...

• Ess

Antingen var det ett spel för gallerierna att hon flyttade in tillfälligt, annars har hon insett att hon ensam kommer att få dra lasset med hans barn.
    Oavsett anledningen så tycker jag att det är för jävligt att dom dömer till ett boende/umgänge som är beroende av en utomstående för att fungera.

• Anonym (trött)

Om jag kontaktar socialen igen, när ska jag göra det? Ska jag vänta till skolan börjat för att se hur han löser det eller ska jag ringa så fort hon flyttat?

Jag är så himla trött på detta. När det äntligen lugnat ner sig så händer detta. Jag vet inte om barnet orkar med ytterligare en utredning om det skulle bli aktuellt, men jag vill ju inte att hon ska ha det så rörigt med skola, läxor och fritid som det förmodligen blir heller.

Jag misstänker att han och sambon tänker ha barnet mellan sig i fortsättningen också, så att barnet större delen är hemma hos hans nuvarande sambo när hon flyttat. Typ delat umgänge mellan dem, och det går jag INTE med på!

Vad ska jag göra??

• Anonym (qwerty)

Helt sanslöst att du bara accepterat en lösning gällande ditt barn om att hen ska tas hand om någon annan än föräldrarna så länge någon av föräldrarna finns tillgänglig.

Sluta dalta med pappan och ta ansvar för ditt barn.

• Anonym (trött)
    Anonym (qwerty) skrev 2015-08-10 11:27:22 följande:

Helt sanslöst att du bara accepterat en lösning gällande ditt barn om att hen ska tas hand om någon annan än föräldrarna så länge någon av föräldrarna finns tillgänglig.

Sluta dalta med pappan och ta ansvar för ditt barn.

Jag har inte bara accepterat utan gick till jurist för två år sedan och sedan har vi tvistat om detta och nu i sommar tog tingsrätten beslutet att boendet ska vara hos pappan. Kontinuitetsprincipen går de efter. Hon skulle enligt socialen inte få det VÄSENTLIGT mycket bättre hos mig än hos pappan. Eftersom sambon funkade så tog jag inte målet till huvudförhandling då mina chanser att få boendet där hade varit minimala när de till största delen går efter vad socialen ansett. Jag ville inte utsätta mitt barn för det om det inte var helt säkert att jag skulle vinna. 

Jag har inte mycket att sätta emot tyvärr. Jag kan inte bara ta barnet därifrån och jag vill inte heller eftersom jag inte vill oroa barnet. En mycket svår balansgång. Det hade varit betydligt enklare om jag bara hade tänkt på mig själv i detta.
  • Anonym (trött)

Nu är flytten ett faktum. Denna vecka vet jag inte vem som hämtar efter skolan, jag får inget svar på det trots att jag frågat. När jag lämnade hen första skoldagen och läraren frågade vem som skulle hämta eller om hen skulle åka buss så kunde jag inte svara och det gör mig så arg. Barnet vet inte heller och som tur är har hen inte frågat.

Jag berättade för läraren om separationen och bad att de ska ringa om det är något problem.

Jag känner mig maktlös och ledsen för barnets skull...

• Anonym (trött)

puffar upp lite. Never ending story typ....

• Anonym (trött)

Det går inte alls. Han ringde igår för att fråga mig varför skolan vill ha möte. Enligt honom funkar allt jättebra och det är läraren som är dum i huvudet, men hen är ju inte den enda på skolan som reagerat...

• Anonym (??)

Å, vad jobbigt :(

Men kanske det kan användas till din och barnets fördel att även skolan reagerar. Berätta allt om situationen på mötet.

Försök igen få till att barnet ska bo hos dej och gå i skola där. Om skolan oxå kan intyga att det inte funkar i nuläget så måste väl utredningen göras om, tänker jag.

Och när ni ändå är i skolan kanske det kan vara läge att fråga efter skolkurator till barnet?

Har du pratat med socialen något mer? Vad säger dom?

• Anonym (trött)

Hej, jo kurator har varit inkopplad sen förskoleklass. Hen går dit nu varje vecka.

Jag bävar för mötet samtidigt som jag hopas att det väcker upp pappan så att han antingen gör något åt sina arbetstider eller låter henne byta skola. Dock har jag inga höga förhoppningar om någondera. Hittills har han ringt tre ggr och skällt över skolan hur inkompetenta lärarna är...

Svar på tråden ändrade förutsättningar för boende