ändrade förutsättningar för boende
Hej alla kloka!
En lång historia kort:
Mitt ex jobbar borta större delen av månaden och mitt barn (8år) går i skola på hans hemort en bra bit från min. eftersom han knappt är hemma bad jag om en boendeutredning eftersom han inte ville låta barnet gå i skola hos mig. När utredningen startade hade han hunnit skaffa sig en sambo vilket gjorde att jag inte la ner något jättekrut i utredningen då mycket gick att lösa med hjälp av sambon som jag personligen tycker är en helt ok person. Dock påpekade jag för socialen att han kan ha bett henne flytta in bara pga utredningen, men då jag inte är den som vill kasta skit på någon så var jag inte påstridig om detta.
Mitt ex fick boendet, och jag har inte bråkat mer om det då det verkar funka hyfsat. Även om mitt barn inte träffar sin pappa så är hen iallafall i goda händer.
Nu, lagom till domen kommit och allt är klart, så ska sambon flytta ut. Det är alltså ganska uppenbart att det var enbart för att se bra ut i utredningen som hon bodde där. Mitt barn är såklart jätteledsen då det för hen blir ytterligare en separation från någon som hen verkligen håller av och känner sig trygg med, och jag börjar oroa mig för hur det ska gå med skolan igen.
Kan jag höra av mig till socialen igen och påpeka detta? Eller hur går jag vidare? Nu är ju förutsättningarna annorlunda igen.
Hur ska jag tänka. Jag är uppriktigt orolig då jag vet att pappan visserligen håller av barnet, men tyvärr är barnet inte prio ett i hans liv...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-19 10:24
Nu har det gått ett tag in i terminen och slutligen har jag via barnet fått reda på hur pappan löser det på veckorna när han inte är hemma och det visar sig att barnet bor till största delen hos farmor. Läxorna görs inte på veckorna mer än sporadiskt och på helgerna när barnet är hos mig sover hen dåligt eftersom barnet då saknar sin pappa hen inte sett på hela veckan samt att vi tillsammans försöker komma ikapp med läxorna vilket gör att det inte blir så mycket ledigt för barnet. Nu har skolan hört av sig och vill ha möte med oss då barnet inte längre hänger med.
Jag blir så ledsen och frustrerad och känner mig fullständigt maktlös...
Jag hoppas att detta möte med skolan blir en ögonöppnare för pappan. Vad gör jag annars? Jag kan ju inte bara ta barnet ifrån honom eftersom hen går i skola där och det är ganska långt att köra.
Denna helgen skulle barnet vara hos pappan, men då har han satt upp sig på att jobba så att hen inte kan vara hos honom ändå med resultatet att hen naturligtvis inte vill dit alls.