Halmstad förlossning
Jag undrar om någon här har fött i Halmstad och kan berätta lite om hur ni upplevde att det var där och vad man fick på BB som blöjor och annat.
Fick ni ett eget rum eller fick dela? Och fick eran partner stanna?
Jag undrar om någon här har fött i Halmstad och kan berätta lite om hur ni upplevde att det var där och vad man fick på BB som blöjor och annat.
Fick ni ett eget rum eller fick dela? Och fick eran partner stanna?
Hej! Födde i halmstad för 5 år sedan och vi är jätte nöjda, nu va vi de enda som födde den dagen och vi hade e studerande så vi fick All fokus, vi fick ett familjerum med egen toalett men tror jag hade fått dela natt 2 så vi valde att åka hem, blöjor och bindor fick vi på bb. Ska föda om 2 månader igen och hoppas på lika bra bemötande, när ska du ha?
var där för 2 år sedan. Superproffsigt bemötande!
Det var många på gång samtidigt och "min" BM hade mej + en till.
Min förlossning hade avstannat när vi kom in, så hon hade en som verkligen var på gång (vi sov och pratade, för värkarna hade varit puts väck i 6 timmar).
Läkaren och BM frågade om igångsättning pga lång vattenavgång och sa: "det kan ta upp till 12 timmar innan det ger effekt" så vi sa OK. 1 timme senare var bebisen ute = hennes 2 förlossningar krockade.
Men hon var inne och frågade om vi kunde byta och det var ju verkligen inga problem. Orka bry sig om att ha samma BM (som vi pratat med typ 3 ggr under dagen) och ha henne springades mellan 2 rum! Nu fick vi en egen som var där hela tiden och det kändes ju viktigast.
Hon ville helst stanna hos den andra, då de hade varit igång i aktivt förlossningsarbete i 12+ timmar.
Delade rum med draperi emellan, för det var så många där just då.
För 7 år sedan så fick vi uppleva hur det var att vara helt ensamma på både förlossningen och extremt få på BB = eget rum osv.
Hej! Födde i halmstad för 5 år sedan och vi är jätte nöjda, nu va vi de enda som födde den dagen och vi hade e studerande så vi fick All fokus, vi fick ett familjerum med egen toalett men tror jag hade fått dela natt 2 så vi valde att åka hem, blöjor och bindor fick vi på bb. Ska föda om 2 månader igen och hoppas på lika bra bemötande, när ska du ha?
var där för 2 år sedan. Superproffsigt bemötande!
Det var många på gång samtidigt och "min" BM hade mej + en till.
Min förlossning hade avstannat när vi kom in, så hon hade en som verkligen var på gång (vi sov och pratade, för värkarna hade varit puts väck i 6 timmar).
Läkaren och BM frågade om igångsättning pga lång vattenavgång och sa: "det kan ta upp till 12 timmar innan det ger effekt" så vi sa OK. 1 timme senare var bebisen ute = hennes 2 förlossningar krockade.
Men hon var inne och frågade om vi kunde byta och det var ju verkligen inga problem. Orka bry sig om att ha samma BM (som vi pratat med typ 3 ggr under dagen) och ha henne springades mellan 2 rum! Nu fick vi en egen som var där hela tiden och det kändes ju viktigast.
Hon ville helst stanna hos den andra, då de hade varit igång i aktivt förlossningsarbete i 12+ timmar.
Delade rum med draperi emellan, för det var så många där just då.
För 7 år sedan så fick vi uppleva hur det var att vara helt ensamma på både förlossningen och extremt få på BB = eget rum osv.
Fött två barn där, 2010 och 2012. Både förlossningsavdelning och BB kändes lugnt och harmoniskt eller vad man ska säga :) Bra personal - fast stannar man drygt 2 dygn som vi gjorde med första barnet så hinner man ju träffa en hel hög.
Första gången så fick vi dela rum under dagen (vi kom från för, men sedan åkte den andra mamman hem och de gjorde om det delade rummet till ett familjerum till oss. Andra gången så fick vi ett familjerum från början. I det riktiga familjerummet så fanns skötbordet inne på rummet, medan vi fick dela ett dubbelskötbord 'i hallen' (synligt från korridoren) med rummet bredvid första gången. Egen dusch o WC inne på båda rummen.
Bra frukost och OK mat. Bra för den andre föräldern också, den kommer att känna sig välkommen (vilket jag har förstått inte är en självklarhet på alla BB).
Blöjor fanns på plats, annars fick man nog inget direkt? Man kan få hjälp att prova bärsjal om man vill (rekommenderas!) och man kan få låna kläder till sin knodd.
Amningsjouren i Halmstad ska visst vara suverän, kontakta dem om den biten strular.
Lycka till!
PS Ta med egen vetekudde om en sådan önskas till värkarbetet - de tar betalt för sina! :P
Var en mening som föll bort
*vi kom in på morgonen
skulle det stå
Förresten, mina barn är födda när det är rätt högt tryck på förlossning och BB - de är "midsommarbarn" ;) - men även om det har varit fullt i salarna så har det inte alls känts som det varit många där (mer än att vår förlossning nr 2 också "krockade" med en annans, vår BM var med de sista 10 minutrarna bara) och vi behövde som sagt inte dela rum på BB mer än i några timmar.
Fött tre barn i Halmstad, 1995, 2004 och 2011. Positivt alla gångerna, lite jobbigt första gången -95, det var helt amningshysteriskt där då. Upplevde det som mkt jobbigt då jag upplevde att sonen absolut inte fick i sej tillräckligt och fick inte direkt nån hjälp heller med att kolla så att han hade rätt tag. De bara körde med "bara fortsätt amma". Det hela slutade med att han kvällen innan hemgång vägdes och det visade sej att han tappat alldeles för mkt vikt.
Då fick man höra: "lilla gumman, han får inte alls tillräckligt med mat, du måste ge tillägg..."
Detta hade tackolov vänt till 2004, blev t o m erbjuden tillägg utan att ens fråga, eftersom denna gossen föddes "stor" och förväntades ha större hunger.
Barn tre var heller inget problem att få extra mat till, när det märktes att det inte rann till nåt vidare.
Har delat rum med en mamma till samtliga ggr, det var ganska fullt på BB med första barnet och de andra gångerna har vi inte frågat efter familjerum. Har inte haft nåt behov av det, vi har tyckt att det är bättre att åtminstone en förälder är utvilad, när man kommer hem.
Upplever inte att man blir så störd av att dela, man är så uppe i sin egen bebis och jag har aldrig vaknat, av den andra bebisen i rummet skrikit eller så.
Blöjor får man och låna bebiskläder om man inte vill använda egna. Tillägg får man som sagt om det behövs.
Även förlossningspersonalen har varit kanon.
Alla är trevliga och kunniga, har ju inget att jämföra med, men har som sagt varit nöjd.
Puffar upp tråden och undrar om ts finns kvar och hur det gick för er?
Undrar också om någon annan har erfarenheter från Halmstads förlossning? Bor ca 10 mil därifrån men vägrar föda på mitt hemsjukhus fler gånger ????
Halmstads förlossning är tydligen utsedd till Sveriges bästa, och även en av de bästa i Europa. Har bara hört gott från folk som fött där också.
Hejhej! Allt gick bra och är nöjd med förlossningen och allt! De var absolut de häftigaste jag varit med om!
De enda jag var missnöjd med var en jävla tant.... Och brist på information... På måndagen den 7 september ploppade de till och blev blött. In åkte vi och efter ctg och allt så skulle tittade läkaren i mig och sa att de inte var vattenavgång. Utan prover och jag blev ledsen och besviken och framförallt orolig, tyckte informationen var dålig och jag kände mig dumförklarad när jag försökte övertala en sköterska att de visst sa "plopp" och började rinna... Grät hela väven hem. Men sen började värkarna i bilen! Ytterst svaga men jag blev lite glad! På tisdagen ringde jag in, värkarna gick de 10 minuter mellan. Jag fick göra ctg, gå runt och göra en undersökning, var öppen 1,5 cm,värkarna avtog. Åkte hem och var välkommen tillbaka för sovdos om de skulle börja igen. Vilket de gjorde, kom dit på kvällen, pratade med en underbar sköterska och hon hade pratat med en läkare om att jag skulle bli igångsatt på onsdagen pga. Att jag varken fått sova eller äta...badade och fick sen en sovdos. Vaknade vid 6, men värkarna var då 20 minuter mellan... Blev hemskickad igen med en tens denna gången. Frågade vagt om igångsättning.. Men fick inget bra svar (skift byte)
Halvvägs hem började värkarna men 5 minuter mellan... Men vägrade vända igen. Kändes som inget skulle hända.
Låg hemma och vred och vände på mig, kunde varken äta eller sova och tensen hjälpte inte.
Klockan nio började jag kräkas och fick panik. Skrek i bilen och hade svårt att andas, fick köras in i rullstol av sambon.
När jag fick ett rum så kom den underbara sköterskan in och undrade varför jag inte blivit igångsatt när som sagt att jag skulle bli de....
Hon kollade och jag var öppen 4 cm. Hon gick och hämtade mitt patientarmband och jag fick som nya krafter!!
Fick dropp för att få mer energi. Jag bestämde mig för eda som jag inte tyckte hjälpte....
Men när jag väl fick krysta kände jag inget!!! Värkarna började avta
Oj... Råkade skicka!!
Värkarna började avta och dom satte en elektrod på hans huvud (de märkes inte och skrämde mig inte) efter 22 minuters krystande så var han ute!! Och jag kände inte ens när han kom ut, alltså ingen smärta iaf! Sköterskan var så jävla underbar och peppade mig genom allt!!! Var öppen fyra cm vid 10 och vår son var ute vid 4.33!
Vi fick vänta många timmar på ett rum på bb, men de gjorde inget. Vi fick ett familjerum.
Angående amningen så funkade de inte och är iof missnöjd att vi inte fick tips om andra alternativ såsom pumpa, amningsskydd och sånt.
Låter de mycket negativt? Egentligen om jag tänker tillbaka är jag väl mest missnöjd över amningshetsen.
Men själva förlossningen och hjälpen vi (jag) fick var underbar och min sambo blev bra bemött och alla var stöttade för honom och inkluderade honom.
Jag födde på Halmstad förlossning i mars 2014.
Jag är både nöjd & onöjd. Jag var rädd inför förlossningen & gick på samtal. Ändå skickade de hem mig när jag kom in på koll pga vattenavgång. Just då gjorde det inget, men jag borde fått stanna. Kom in till förlossningen igen vid 19 på kvällen. Hade då ont & ville ha smärtlindring. Barnmorskan var lugn & förklarade bra. Sa att vi borde vänta med undersökning pga vattenavgång & att mina värkar inte var så starka än.
Bad o smärtlindring igen vid 20 & fick då värmekudde. Hjälpte ingenting. Fick ändå en barnmorska som var närvarande & bra på att guida värkarna.
När nattbarnmorskan kom & bytte av 21.30 ville jag verkligen ha smärtstillande. De gjorde då en undersökning & konstaterade att jag var öppen 9 cm. Men de tyckte inte att värkarna var så regelbundna. Just det blev jag sur över, för det är JAG som kvinna som ska få smärtlindring när jag ber om det.
Sonen föddes 23.43 & allt gick jättebra, de sa åt mig vad jag skulle göra under hela förloppet så jag inte behövde tänka alls.
Fick lustgas direkt kl 21.30.
BB är jag mindre nöjd med. Tyckte de störde oss hela tiden. Satte upp "stör ej" skylt för vi skulle få sova (i familjerummet) men det kom ändå personal. Var amningshysteri hos vissa & jag hade svårt att amma pga platta bröstvårtor. En jättego nattsköterska visade mig amningsnapp. Men den fick jag inte ha dagtid. Så sonen grät hysteriskt istället.
Så förlossningen rätt nöjd, BB, mindre nöjd.