• Annaspilar

Nordea till Swedbank

Min kille har Nordea och kan inte föra över pengar till mig som har Swedbank. Vi pratade med Swedbank och fick tips och att skippa -2 i clearingnummer. Provade men det funkade inte. Hur gör ni?

• Svar på tråden Nordea till Swedbank
  • sportpappa

Swedbank har ett clearingnummer på 5 siffror skriven på formen: XXXX-X
    Vanligtvis när man överför pengar till konton i Swedbank så skippar man -X och skriver bara de 4 första siffrorna i clearingnumret och sedan 10 siffror i kontonumret. Hoppa över alla mellanslag, punkter och andra skiljetecken.

Vad får ni för felmeddelande?

En lösning nu innan ni löst det kan vara att Swisha pengarna.

• Annaspilar

Vi testade det med att ta bort -x och använda de fyra första men jag fick inga pengar. :-/

Vi planerar dock att skaffa ett gemensamt Coopkort som vi har pengar på för mat. Men det är ju andra utgifter.

• sportpappa

Fast om pengarna går iväg utan felmeddelande så bör du få pengarna om 1-2 dagar. Om det är helg så får du vänta till efter helgen. Hur lång tid har gått från att överföringen gjordes? Räkna inte med helgdagar.

• Annaspilar
    sportpappa skrev 2015-08-09 17:11:42 följande:

Fast om pengarna går iväg utan felmeddelande så bör du få pengarna om 1-2 dagar. Om det är helg så får du vänta till efter helgen. Hur lång tid har gått från att överföringen gjordes? Räkna inte med helgdagar.

Det har gått över en månad. :-/ Som tur är tog vi en liten summa på prov.
  • sportpappa
    Annaspilar skrev 2015-08-09 17:19:57 följande:
    Det har gått över en månad. :-/ Som tur är tog vi en liten summa på prov.
    Har ni reklamerat transaktionen till båda bankerna? De kan se vad som hänt med pengarna.
  • Annaspilar
    sportpappa skrev 2015-08-09 21:01:36 följande:
    Har ni reklamerat transaktionen till båda bankerna? De kan se vad som hänt med pengarna.
    Nej, jag vet inte hur man gör. Ska höra med killen om han vet.
  • äsch

När jag som har Nordea ska föra över till Swedbank tar jag inte bort några siffror. Däremot ska - och mellanrum bort. Alltså jag behåller det femsiffriga clearingnumret, men tar bort strecket innan sista siffran.

• Annaspilar
    äsch skrev 2015-08-09 22:10:34 följande:

När jag som har Nordea ska föra över till Swedbank tar jag inte bort några siffror. Däremot ska - och mellanrum bort. Alltså jag behåller det femsiffriga clearingnumret, men tar bort strecket innan sista siffran.

Har provat det men står att mitt konto inte finns. :-/
  • Fontana

Om man gör rätt ska det inte vara något problem att föra över pengar från Nordea till Swedbank och vice versa. Det finns en hjälpfunktion (?) hos Nordea där man kan läsa på hur de vill ha kontonummer inskrivna.

Ni använder förstås funktionen "Överföring konton" och försöker inte skriva in kontonumret som bankgiro/plusgiro?

Jag hade jätteproblem för ett tag sedan att föra över pengar till ett konto i Swedbank efter ett köp på Tradera. Jag fick också upp ett meddelande "Kontot finns inte". Efter mycket tjatande på säljaren visade det sig att hon hade gett mig ett felaktigt kontonummer.!

• Nyfikna72

Fast så här är det ju alltid när det är swedbank och deras virrvarr med olika clearingnummer. Ring swedbank supporten istället eller gå in på nå kontor och be dem tala om hur det ska vara. Det är väl dom som ska lida pin av hur illa det fungerar.........Andra banker ska rimligen inte behöva veta hur swedbanks clearingnummer ska fungera. Jag har mycket svårt att tro att det inte ska fungera men man måste ju ha numret rätt in i minsta detalj.

Ibland ska man ju lägga till nollor istället för bindestreck och hur ska man veta det liksom?

Svar på tråden Nordea till Swedbank