• Anonym (Ts)

Min mage har spårat ur :((( Behöver tips/Råd

Har IBS symtom. Mår illa. Körig, gasig mage och avföringen är väldigt blandad. Hård, grötig, diarré etc.. Ibland samtliga under ett och samma toalettbesök. Ibland har jag en "håll känsla" som går från ljumsken som strålar rakt i genom till ryggen (hö sida). Ryggen kan även kännas inflammerad typ.

Just denna känsla har jag haft till och från i ca 2år. Magen har krånglat i ett halvår men den senaste veckan har det stigit mig åt huvudet. Vågar inte åka någonstans pga jag är rädd att jag inte ska kunna hålla mig innan jag kommer till någon toalett. Så fort jag åker bil blir jag nödig och får ångestsvallningar genom kroppen, eftersom jag tror att jag ska göra på mig. När jag väl kommer till toalett behöver jag gå, vilket jag då även är medveten om de gånger jag får panik.. Igår när vi körde bil var vi tvungna att stanna två gånger, en av gångerna var jag tvungen att sätta mig utomhus..!! :(

Jag ska ringa läkare imorgon men vill höra om någon är/har varit med liknande.

Vet inte vad jag ska äta heller, vågar knappt inte äta något vilket i sig inte är bra.

• Svar på tråden Min mage har spårat ur :((( Behöver tips/Råd
  • Anonym (Becka)

Har du tidigare varit till läkare och kollat din mage?
    Vet du att det är IBS-mage?

Min fundering är om du kan vara glutenintolerant.
    Är det så att det blir värre när du äter någon speciell mat? Eller kommer det lite "när det vill"?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Becka) skrev 2015-08-09 21:36:20 följande:

Har du tidigare varit till läkare och kollat din mage?

Vet du att det är IBS-mage?

Min fundering är om du kan vara glutenintolerant.

Är det så att det blir värre när du äter någon speciell mat? Eller kommer det lite "när det vill"?

Har inte varit hos läkare och kollat än. Har ingen aning om vad det beror på. Gluten/laktos/ibs är väl ganska snarlika? Skrev ibs symtom eftersom det är så jag upplever det. Känner mig helt utmattad pga detta :/
  • Anonym (Becka)

Här listar jag symtom:

Glutenintolerans
     kan ge både fysiska och psykiska symtom. Barn har ofta mer symtom från magen medan vuxna kan ha besvär som vid en första anblick inte kopplas ihop med en skadad tarm. 

Det förekommer även tyst celiaki utan symtom där diagnosen endast avslöjas med blodprov eller tarmbiopsi. Det händer att personer med celiaki efter några år hävdar att de blivit av med sjukdomen och att de nu kan äta mat med gluten. Tyvärr går celiaki aldrig över. Det som har hänt i dessa fall är att celiakin har blivit en tyst celiaki.

Vanliga symtom hos barn

Magsmärtor, Uppsvälld buk, Dålig viktuppgång, Försenad pubertet, Kräkningar, diarré eller förstoppning, Trötthet

Symtom hos vuxna

Psykiska symtom: Trötthet, Nedstämdhet, Hyperaktivitet, Humörsvängningar, Depressiva besvär, Depression.

Magsymtom; Gasbildning, Diarré, Illamående och Förstoppning

Vitamin- mineral- eller blodbrist; Lågt blodvärde, Brist på Kalcium, Järn, Vitamin B12, Folsyra, lågt S-kalcium, S-Fe, S-albumin.

Smärta; Muskelvärk, Ledvärk och Skelettvärk

Övriga symtom; Ofrivillig barnlöshet, Menstruationsrubbningar, Viktminskning

Laktosintolerans kan ge brist på enzymet laktas i tunntarmen gör att mjölksockret laktos inte kan brytas ner. Sockret fortsätter då till tjocktarmen där bakterier tar över. Följden blir vattentunn diarré, gaser, buller och magsmärtor.

IBS ger dessa typiska besvär:
    magont, som går över när man tömmer tarmen
    förstoppning eller diarré, ibland växlande mellan bägge
    att besvären ska ha förekommit under lite längre tid än vad en vanlig magsjuka brukar göra
    Det är även vanligt med gasbesvär och att man inte känner sig färdig efter ett toalettbesök.

• Anonym (Becka)

Jag skulle genast ta kontakt med en läkare för utredning, för att få svar på vad problemet är.
    Lycka till!

Svar på tråden Min mage har spårat ur :((( Behöver tips/Råd