• Sara83

FP - gravid med andra barnet

Så var det det här med alla regler kring FP igen.. Hade nästan glömt bort hur komplicerat det var!

Det verkar finnas många kunniga personer här, kanske någon kan hjälpa mig och säga om följande scenario kommer att vara OK (utan tapp av SGI tex).

Jag är alltså gravid med mitt andra barn (väntas i mars). Jag har jobbat heltid i mer än ett år sedan ledigheten med första barnet. 

Jag funderar nu på att gå ner i tid, säg 80%, och fylla upp resterande tid med FP för första barnet. 

Jag kommer sedan även vilja sluta jobba helt några veckor innan BF, och då ta ut FP för andra barnet.

Finns det någon regel någonstans som gör att det här skulle påverka min SGI, eller borde det gå bra?

• Svar på tråden FP - gravid med andra barnet
  • aeips

Så länge du har 100% sysselsättning (jobb/föräldrapenning/sjukpenning) efter barnet fyllt 1 år påverkar det inte SGI.

Jag gick från heltidstjänst till delvis sjukskriven, fullt sjukskriven och sedan föräldraledig.
    Tog endast några få dagar under barnets första år för att kunna ta ut 5 dagar/vecka efter 1 årsdagen (då krävs 100% sysselsättning för att behålla SGI).
    Var hemma med barn nr 1 när jag väntade nr 2. När barn nr 2 kom in i bilden sänkte jag mina dagar för att kunna ta ut 5 dagar/vecka efter barn nr 2s ettårsdag.
    Har fortfarande full SGI trotts att jag varit hemma sedan november 2012 (sjukskrivningen innan barnet föddes var dock inte jag räknat in i planerna).

Nu är jag inne på sista tiden hemma med barn nr2 och återgår till jobbet med full SGI i behåll. Känns skönt om något skulle hända.

Men som sagt, 100% sysselsättning är det som krävs. Sen om du jobbar deltid och fyller på med föräldradagar borde inte vara något problem. Det sa handläggare till mig när jag kollade under 2013. Du kan även ringa försäkringskassan och be om att få en bokad tid med handläggare som kan gå igenom och förklara regler (det gjorde jag).

• pigglet

Eftersom du redan jobbat heltid mer än 1 år (krävs bara 6 månader) sedan sista ledigheten så behöver du inte fylla upp till heltid. Iom att du jobbat så har du liksom fått tillbaks ditt grundskydd, och då gäller samma regler som när du är gravid första gången. Dvs du har rätt att gå ner i tid/sluta jobba sista 6 månaderna av graviditeten, utan att ta någon fp alls. Du behåller ändå din SGI.

Så om du väljer att ta ut fp eller inte beror på din ekonomi. Väljer du att ta fp så måste du också vårda barnet. Är du hemma helt sista veckorna och tar fp för det äldre syskonet så kan inte barnet vara på förskolan den tiden, tex.

Svar på tråden FP - gravid med andra barnet