• AnnA07

    Onanerar era barn?

    Jag har ett problem!

    Eller problem vill jag inte kalla det heller för det är ju helt naturligt igentligen.

    Idag när jag kom in i badrummet för att säga till min dotter att hon fick snabba på lite med att duscha så sitter hon på golvet å har riktat duschstrålen mellan benen.

    Jag märkte redan väldigt tidigt på henne att hon va väldigt känslig vid klitoris.

    Är det här normalt vid 8års ålder?

    Finns det någon mer med detta dilemma?

  • Svar på tråden Onanerar era barn?
  • AnnA07

    Ja jo visst gör hon det men ska man prata med henne om det eller hur ska man göra? Känns som om jag är helt nybörjare på detta

  • Anonym (B)
    AnnA07 skrev 2015-08-10 21:39:04 följande:

    Jag har ett problem!

    Eller problem vill jag inte kalla det heller för det är ju helt naturligt igentligen.

    Idag när jag kom in i badrummet för att säga till min dotter att hon fick snabba på lite med att duscha så sitter hon på golvet å har riktat duschstrålen mellan benen.

    Jag märkte redan väldigt tidigt på henne att hon va väldigt känslig vid klitoris.

    Är det här normalt vid 8års ålder?

    Finns det någon mer med detta dilemma?


    Är det något som man föräldrar måste hålla reda på?
  • Anonym (Bonusmamma Mia)

    fullständigt normalt och då är det väl inget dilemma? 

    dom får göra det så mycket dom vill i enskildhet.

  • glutten
    AnnA07 skrev 2015-08-10 21:46:25 följande:

    Ja jo visst gör hon det men ska man prata med henne om det eller hur ska man göra? Känns som om jag är helt nybörjare på detta


    Spontant tycker jag: Nej, så länge barnet inte är gränslöst på så sätt att det onanerar när som helst var som helst - utan gör det just när det är ensamt, och avbryter sig om någon kommer in - så finns det inget att prata om. Många barn börjar onanera tidigt. Det är ingen fara, snarare bra vad avser kroppskännedom osv inför ett framtida (eventuellt) sexliv tillsammans med partner/s.
  • Anonym (Ignorera?)

    Bästa är nog att ignorera det och låta henne sköta det själv tror jag. Lägger man sig i och "bannar" så är risken att hon istället upplever det som skämmigt och "syndigt" och det kan ju sätta lite käppar i hjulet när hon väl är vuxen. Precis som du säger så är det ju helt naturligt och så länge hon gör det "bakom stängda dörrar" så är det ju inget större problem, bara hon är införstådd med att man gör sådant avskilt. 

    Det är nog skämmigt nog för henne att bli påkommen skulle jag tro. 

    Hur du vill hantera detta "problem" är ju självklart upp till dig, känner du att det bästa är att förbjuda henne så ska du självklart göra det. Föräldrar vet ju i regel bäst vad som är bäst för deras barn och det finns ju inget rätt eller fel i denna frågan. 

    Hoppas det löser sig för er hur du än väljer att göra :)

  • Gladhannapanna

    Båda våra tjejer har haft perioder då de onanerat nu och då. Jag har då pratat med dem om att det är helt ok, men att man gör det när man är ensam och att man tvättar händerna efteråt.
    Har samtidigt pratat om att var och en bestämmer över sin egen kropp och att ingen får pilla på dem om de inte vill och att de inte får pilla på någon annan om de inte vill. Har funkat jättebra!!!

  • Erizajo

    Nej inte mina men jag gjorde när jag var liten, mina föräldrar kallade mig bara äckel och jag förstod ju inte alls varför! Tycker att du kan prata med henne om att det är vanligt att göra så och att det inte är något fel i det
    Så länge man gör det i avskildhet

  • AnnA07

    Ok ser det inte direkt som ett problem eftersom jag vetat väldigt länge att hon va känslig där nästan redan som nyfödd jag undrar väl mest hur jag ska agera å göra hon får hålla på så mycket hon vill på toa eller i hennes säng. Bara det att när hon använder duschen e jag rädd att hon får in vatten på fel ställe å går in i urinrör å livmoder å alla sånt

  • glutten
    AnnA07 skrev 2015-08-10 22:25:13 följande:

    Ok ser det inte direkt som ett problem eftersom jag vetat väldigt länge att hon va känslig där nästan redan som nyfödd jag undrar väl mest hur jag ska agera å göra hon får hålla på så mycket hon vill på toa eller i hennes säng. Bara det att när hon använder duschen e jag rädd att hon får in vatten på fel ställe å går in i urinrör å livmoder å alla sånt


    Det är nog ingen fara. Hon använder duschen på klitoris, inte inuti. Dvs blir inte mer blöt på insidan/i urinrör än vid ett bad.
Svar på tråden Onanerar era barn?