Mina 3-åringar ska gå ett år på småbarnsavdelning?!
Den här veckan är det dags för inskolning för mina tvillingar som fyller tre år nu under hösten. De har aldrig gått på förskola innan.
Fick för några veckor sedan reda på att de skulle placeras på en småbarnsavdelning. Försökte ringa direkt till förskolechefen och ifrågasätta varför mina, rätt så stora, barn ska gå med 1-2-åringar, men hon hade semester såklart.
Förra veckan hälsade vi på förskolan med barnen och frågade då förskolläraren om hur det var tänkt, om de skulle få flytta efter jul eller hur det skulle bli. Hon hade ingen aning, förstod inte överhuvudtaget varför våra barn blivit placerade där (enda anledningen jag kan se är att de är födda sent på året, och därmed står sist i kön?)
Så idag fick jag äntligen tag i förskolechefen och frågar hur det är tänkt, får till svar att det är fullt på alla andra avdelningar och att mina tvillingar ska gå på den här avdelningen till nästa augusti, alltså ett helt år, till de är nästan 4! Redan nu är de avancerade för sin ålder och har mycket behov av stimulans och få umgås med äldre barn.
Jag är så arg och besviken på kommunen som gör såhär!
Är det någon som har nåt råd på vad vi kan göra? Är det bara att klaga och hoppas på att få byta till någon annan förskola? Eller ska vi bita ihop och låta barnen gå med småttingarna?
Vill bara det bästa för barnen men det här känns inte alls bra, eller utvecklande för fem öre.
Jag arbetar själv inom barnomsorg, med små barn (småbarnsavdelning), och vet att den verksamheten inte är anpassad för barn i 3-4årsåldern.