• Yilla

Mina 3-åringar ska gå ett år på småbarnsavdelning?!

Den här veckan är det dags för inskolning för mina tvillingar som fyller tre år nu under hösten. De har aldrig gått på förskola innan.

Fick för några veckor sedan reda på att de skulle placeras på en småbarnsavdelning. Försökte ringa direkt till förskolechefen och ifrågasätta varför mina, rätt så stora, barn ska gå med 1-2-åringar, men hon hade semester såklart.
    Förra veckan hälsade vi på förskolan med barnen och frågade då förskolläraren om hur det var tänkt, om de skulle få flytta efter jul eller hur det skulle bli. Hon hade ingen aning, förstod inte överhuvudtaget varför våra barn blivit placerade där (enda anledningen jag kan se är att de är födda sent på året, och därmed står sist i kön?)

Så idag fick jag äntligen tag i förskolechefen och frågar hur det är tänkt, får till svar att det är fullt på alla andra avdelningar och att mina tvillingar ska gå på den här avdelningen till nästa augusti, alltså ett helt år, till de är nästan 4! Redan nu är de avancerade för sin ålder och har mycket behov av stimulans och få umgås med äldre barn.

Jag är så arg och besviken på kommunen som gör såhär! 
    Är det någon som har nåt råd på vad vi kan göra? Är det bara att klaga och hoppas på att få byta till någon annan förskola? Eller ska vi bita ihop och låta barnen gå med småttingarna?
    Vill bara det bästa för barnen men det här känns inte alls bra, eller utvecklande för fem öre. 
    Jag arbetar själv inom barnomsorg, med små barn (småbarnsavdelning), och vet att den verksamheten inte är anpassad för barn i 3-4årsåldern.

• Svar på tråden Mina 3-åringar ska gå ett år på småbarnsavdelning?!
  • Annika 702

Jag hade tagit ett samtal till - ett möte - med förskolechefen och förklarat varför detta inte är en bra lösning på deras platsbrist. Såklart ska det inte vara så.

• Yilla

Nej det känns inte alls bra faktiskt. Ska prata med förskolläraren igen i morgon och se om hon kan hjälpa till med påtryckning därifrån att de är för stora.

Och ringa förskolechefen igen, eller om det finns någon högre chef man kan ringa kanske.
    Men vet inte, vad säger man när de säger att det inte finns plats? De är ju skyldiga att se till att barnen blir tillräckligt stimulerade.

• Anonym (förskollärare)

Dina barn ska givetvis erbjudas det stöd och stimulans de är i behov av även om de har sin basplacering bland de yngre barnen. Om syskonavdelningarna redan är fulla finns ju inte så mycket att göra åt det. Dina barn får ju inte en bättre verksamhet av att vara i en grupp med alltför många barn. Grupperna är redan från början stora idag.

Nej, fråga istället hur de ska göra för att erbjuda barnen den stimulans de förtjänar? Kanske kan de ha någon form av samarbete med andra jämnåriga barn...

• Flygfotogen

Är det fullt så är det ju fullt. Dina barn ska få det de behöver ändå. Det ni kan göra är ju att kolla på andra förskolor om de har lediga platser. Det är på inget sätt rättvist mot andra om man klämmer in två till i en redan full grupp.

• Maddi

Jag tror dom försöker göra de dom kan. De är ju fullt och tyvärr så drabbar det just dina barn. Jag tror dom inte tänker "nu placerar vi dom på småbarnsavdelningen och jävlas lite".

I våran kommun kan 4 åringar börja på 1-3 för att det är fullt och kan inte klämma in mer barn. Jag tror inte pedagogerna skrattar högt.

• Yilla

Nu har de hunnit gå en månad nästan och känner mer och mer att det inte fungerar, för den ena av dem i alla fall.

H*n har blivit mycket argare och mer utåtagerande sedan h*n började, slåss och skriker. 
    Efter samtal med förskolläraren så vet jag att h*n inte har hittat sin "plats" eller hur man ska säga.
    H*n går runt från sak till sak, max tio minuter på varje, alla pussel lade h*n första dagen. H*n är klart understimulerad.
    H*n vill inte alls gå till förskolan, gråter och skriker vid lämning och när jag frågar svarar h*n att h*n inte vill vara där.
    H*n leker inte med de andra barnen, inte ens med sin tvilling (de är olika kön), som har hittat en kompis i ett yngre barn på avdelningen.

Nästa vecka ska vi på inskolningssamtal, där kommer jag ta upp allt detta, och be om en förändring. Allt det som pedagogerna lovade första veckan under inskolning har inte alls blivit av. Som t.ex. få gå över till en storbarnsavdelning på eftermiddagen eller under vilan för att få vara med de äldre barnen, gå ut på stora gården under utevistelse, följa med på utflykter eller att hämta över pussel som h*n kan lägga som är på den nivå som h*n vill. Det som h*n behöver är att få lite mer struktur, stimulans och få vara med äldre barn. H*n leker inte med jämnåriga barn annars heller, bara äldre (förutom tvillingen, som nu får ta en massa skrik och bråk istället).
    När jag tog upp häromdagen att jag ska försöka trycka på igen eftersom det inte fungerar svarade förskolläraren bara att "jamen h*n leker ju ändå inte med några andra barn så h*n behöver inte byta)
    Det tog jag väldigt illa vid mig av för h*n leker visst med andra barn! Bara inte småbarn. Som exempel var vi och hälsade på kusiner förra veckan, en är 3 år, lika gammal som tvillingarna, de andra är 5 och 8, h*n lekte med de stora hela tiden, det är inte intressant med barn i samma ålder helt enkelt.

Blev mycket längre än jag tänkt mig, men jag tycker synd om mitt barn som så tydligt visar att h*n är understimulerad och inte vill vara där.

• Anonym (fsk)
    Yilla skrev 2015-09-06 12:11:14 följande:

Nu har de hunnit gå en månad nästan och känner mer och mer att det inte fungerar, för den ena av dem i alla fall.

H*n har blivit mycket argare och mer utåtagerande sedan h*n började, slåss och skriker. 
    Efter samtal med förskolläraren så vet jag att h*n inte har hittat sin "plats" eller hur man ska säga.
    H*n går runt från sak till sak, max tio minuter på varje, alla pussel lade h*n första dagen. H*n är klart understimulerad.
    H*n vill inte alls gå till förskolan, gråter och skriker vid lämning och när jag frågar svarar h*n att h*n inte vill vara där.
    H*n leker inte med de andra barnen, inte ens med sin tvilling (de är olika kön), som har hittat en kompis i ett yngre barn på avdelningen.

Nästa vecka ska vi på inskolningssamtal, där kommer jag ta upp allt detta, och be om en förändring. Allt det som pedagogerna lovade första veckan under inskolning har inte alls blivit av. Som t.ex. få gå över till en storbarnsavdelning på eftermiddagen eller under vilan för att få vara med de äldre barnen, gå ut på stora gården under utevistelse, följa med på utflykter eller att hämta över pussel som h*n kan lägga som är på den nivå som h*n vill. Det som h*n behöver är att få lite mer struktur, stimulans och få vara med äldre barn. H*n leker inte med jämnåriga barn annars heller, bara äldre (förutom tvillingen, som nu får ta en massa skrik och bråk istället).
    När jag tog upp häromdagen att jag ska försöka trycka på igen eftersom det inte fungerar svarade förskolläraren bara att "jamen h*n leker ju ändå inte med några andra barn så h*n behöver inte byta)
    Det tog jag väldigt illa vid mig av för h*n leker visst med andra barn! Bara inte småbarn. Som exempel var vi och hälsade på kusiner förra veckan, en är 3 år, lika gammal som tvillingarna, de andra är 5 och 8, h*n lekte med de stora hela tiden, det är inte intressant med barn i samma ålder helt enkelt.

Blev mycket längre än jag tänkt mig, men jag tycker synd om mitt barn som så tydligt visar att h*n är understimulerad och inte vill vara där.

För det första, att ditt barn REAGERAR är helt NATURLIGT för barn som precis skolats in, inget konstigt alls. För övrigt så framgår det inte åldern på resterande barn i barngruppen. Det kanske inte är mer än några veckor/ngn månad till nästa barn i ålder? Barn utvecklas olika och reagerar olika på inskolningar.

Det är svårt att hjälpa dig när man inte har alla fakta.

Om du/ni ändå inte trivs så sök någonannanstans! För er förskola verkar inte ha plats på de andra avdelningarna punkt slut. Du kan INTE tränga in 2 barn om DÄR INTE FINNS PLATS.
  • Yilla
    Anonym (fsk) skrev 2015-09-06 12:40:26 följande:
    För det första, att ditt barn REAGERAR är helt NATURLIGT för barn som precis skolats in, inget konstigt alls. För övrigt så framgår det inte åldern på resterande barn i barngruppen. Det kanske inte är mer än några veckor/ngn månad till nästa barn i ålder? Barn utvecklas olika och reagerar olika på inskolningar.

Det är svårt att hjälpa dig när man inte har alla fakta.

Om du/ni ändå inte trivs så sök någonannanstans! För er förskola verkar inte ha plats på de andra avdelningarna punkt slut. Du kan INTE tränga in 2 barn om DÄR INTE FINNS PLATS.

Ja herregud, ta det lugnt.
    Jag har själv jobbat på förskola i flera år så jag vet att det är naturligt att reagera, det är inte själva lämningen som stör mig, en del barn är ledsna och det går över efter någon minut när mamma eller pappa gått. Det som stör mig är att stimulansen saknas och att ingenting görs för att hjälpa till med det!
    De andra barnen är 1-2 år, det finns ett barn som är fött på våren och alltså är 2,5 år (det är det barnet den andra tvillingen leker med), resterande barn är mellan 13 månader och drygt två år.

Jag har sökt på andra ställen, står kvar i kön, men jag tycker det är väldigt konstigt att de placerades här från början när det finns över 20 förskolor i kommunen, har svårt att tänka mig att det inte finns plats någonstans alls. Vad gör de i så fall med inflyttade barn? Det finns INGA andra barn på den här förskolan som är födda 2012 som går på småbarn, finns t.o.m några födda 2013 som fått flytta upp nu på hösten.

Klart man inte kan tränga in på avdelningar där det inte finns plats, men NÅGON förskola måste ju ha plats, det är det jag inte förstår, VARFÖR är de placerade här när det uppenbarligen inte finns plats till dem.

• Anonym (fsk)
    Yilla skrev 2015-09-06 12:56:13 följande:

Klart man inte kan tränga in på avdelningar där det inte finns plats, men NÅGON förskola måste ju ha plats, det är det jag inte förstår, VARFÖR är de placerade här när det uppenbarligen inte finns plats till dem.

VEt inte hur det fungerar i din kommun, men här så får man ragnordna vilken förskola man vill att ens barn ska gå på. Om detta var ert 1:a el 2:a handsval så gjorde de vad de kunde för att tillgodose era önskemål.
  • Yilla
    Anonym (fsk) skrev 2015-09-06 13:08:52 följande:
    VEt inte hur det fungerar i din kommun, men här så får man ragnordna vilken förskola man vill att ens barn ska gå på. Om detta var ert 1:a el 2:a handsval så gjorde de vad de kunde för att tillgodose era önskemål.
    Det fungerar här så med, 1:a, 2:a och 3:e, den här förskolan var inte med på vår lista överhuvudtaget. Har inget krav att de ska gå på samma avdelning, de skulle nog snarare må bra av att vara isär, men samma förskola.
  • Anonym (fsk)

ok. Ring gärna kommunen o prata med dem. Tror inte att förskolan isig kan hjälpa dig tyvärr. Lycka till!

• Anonym (förskollärare)

Jag hade nog avaktat ett tag med att byta. Man brukar inte blanda in andra avdelningar för barnet innan det är tryggt på sin egen avdelning.

Och att redan bryta upp och byta förskola...nya möten och kontakter för ditt barn är kanske inte heller det bästa för h*n

Påpeka däremot att de lovat ta in mer material som är anpassat efter barnets mognad, och ev kanske något äldre barn kan hälsa på, på ert barns avdelning?

Tänk på att samtalet ska syfta till att ge ditt barn bästa möjliga tid på förskolan, inte vara en strid som handlat om rätt och fel. De allra flesta pedagoger vill göra det som är bäst för varje barn.

Lycka till och hoppas ni hittar en bra lösning för er alla.

Svar på tråden Mina 3-åringar ska gå ett år på småbarnsavdelning?!