• yankeecandle

Svärmorsproblem - Hjälp!

Hej,

vänder mig hit för att få lite mer perspektiv i saken. vill inte vara impulsiv och agera på ett sånt sätt som kan orsaka mig eller andra viktiga människor en skada om den inte är nödvändig. vill inte såra någon i onödan men hur mycket ska man egentligen tolerera och var fasiken går gränsen?

Nu är det så att  jag och min svärmor har aldrig varit bästa vänner. Redan efter första året med hennes son började hon prata illa om mig och behandla mig oroligt illa. Har haft en stor psykisk ohälsa på grund av allt hon har satt mig i och alla elaka kommentarer, skrik, bråk och rykten hon spridit om mig. Hon kan med andra ord inte acceptera att hennes son har valt mig till sin hustru. Tråkigt men sant. Detta innebär att vi har en hel del med i bagaget.

Vi hade också ingen relation med de i nästan ett helt år och nu har det fungerat bra i 1,5 år innan hon börjar bete sig illa. Hon utsatte mig och min man för så otroligt sårande handlingar. Jag inser mitt ansvar i allt också och säger inte att jag är helt oskyldig då jag har stått upp för mig själv och gett igen. Men jag tänker inte börja storbråka - för jag vet att jag mår inte bra av det, inte min man, hans syskon, svärfar och inte heller svärmor.

Nu är det så att senaste gången vi var där hade hon ett otroligt passivt aggressivt beteende ( behöver inte gå in så mycket på det ) men jag tog allt med en nypa salt och gav inte föda åt hennes negativitet och elaka kommentarer utan jag försökte fokusera på hennes bra egenskaper, varför vi har en relation och att jag inte får slänga ur mig vad som helst. Det är trots allt min älskade makes mamma. Men alla dessa kommentarer fick mig stortjuta inne i rummet med min tröstande make men vi valde att inte säga något. När en människa har ett passivt aggressivt beteende är det mycket svårt att ha något konkret att gå på och eftersom hon är en skitsnackare bakom ryggen och har indirekta fula kommentarer, pikar, hånfullhet så vill inte jag ge en respons på det fastän det är så klockrent att det är mig hon syftar på då kommentarerna är utmärkande för det jag sysslar, arbetar, är och gör i min vardag.

Enda sen den helgen i juni så har jag hållit mig på avstånd. Vi bor på 60 mils avstånd och ses inte ofta men vi har haft mycket kontakt mer Facebook och telefon. Jag insåg att den här kvinnan kommer aldrig ändras så det ligger i min makt att avgöra hur mycket hon ska få påverka mig negativt och hur mycket hon ska få skada och såra mig (och indirekt sin son då jag är hans maka). Jag har mina mycket starka och bestämda åsikter om den här kvinnan men jag känner inte att det är nödvändigt eller relevant att presentera de så jag valde att distansera mig. Det innebar att jag ringde inte lika ofta men när hon ringde var jag öppen, glad och trevlig och vi pratade på men fortfarande restriktiv med information om våra liv. Hon behöver faktiskt inte veta sånt som inte berör henne. Jag såg även till att jag begränsade henne på Facebook - det innebär för de som inte vet att hon inte får tillgång till allt jag delar, laddar upp eller skriver. Jag vill inte radera henne från Facebook då helvetet kommer braka loss men jag begränsade henne med all respekt. Min svärmor är inte dum, så hon begränsade mig också på Facebook vilket var otroligt skönt. Då slapp jag se alla elaka citat delningar på Facebook och kunde glömma henne enklare emellanåt. Då slapp jag bygga på den här negativiteten som finns mellan oss genom mina tankar. Nu har hon tagit bort begränsningen, så jag kan se hennes inlägg igen, och det delas hejvilt med otrevliga citat, kommentarer och pikar.

Nu till mitt problem:
    Vi ska på bröllop i staden mina svärföräldrar bor då min makes barndomsvän gifter sig. Jag vill ärligt talat inte bo hos mina svärföräldrar men det finns inga andra vi kan bo hos. Förvisso hans bror men de har fem ungar så det är full rulle där och vi vill inte belasta de. Jag är ambivalent. Jag vill som sagt inte vara där. Hon har inte ringt oss sen vi ringde henne (i början av juli) och hon hör inte av sig till mig eller sin son. Det känns väldigt märkligt för mig att bara åka dit och bo hos de en hel helg när vi inte ens har pratat. Hon gillar inte mig och det är uppenbart. Varför skall jag då tvingas vistas hos henne? Samtidigt som jag känner så, så tänker jag ett steg längre och på vilka konsekvenser detta skulle ha. Jag vill inte att hon ger igen och att hennes son drabbas. Jag vill absolut inte ha en konflikt. Jag hatar inte henne. Jag vill bara vara lycklig och finna ro i mitt liv. Jag vill umgås med människor som tycker om mig och accepterar mig. Inte med människor som avundas och sårar mig, även om hon är makens mamma. Men om vi inte bor hos de i helgen så kommer det bli en stor konflikt av det. Det kommer börja spridas rykten om hur dålig människa jag är, att hon hatar mig, att jag är helt galen, hon kanske till och med väljer att inte umgås med sina barnbarn i framtiden, hon kanske inte kommer på dop eller födelsedagar. Jag tänker helt enkelt på konsekvenserna av mitt agerande. Jag vill inte det ödelägger hennes relation med hennes son men och andra sidan är det inte jag som bestämmer det. Om hon själv inte känner så, så kan inte jag känna så för henne. Så vad tycker ni? Vad hade ni gjort? Hur ser ni på saken?

Snälla ni jag behöver verkligen era tips och råd! Är så genuint tacksam!

Hälsningar

yankeecandle

• Svar på tråden Svärmorsproblem - Hjälp!
  • Mslove

Vad säger din make om situationen?

Upplever han det på samma sätt, förstår han hur du känner?

• yankeecandle
    Mslove skrev 2015-08-10 22:35:22 följande:

Vad säger din make om situationen?

Upplever han det på samma sätt, förstår han hur du känner?

Hej,

ja det gör han. han stöttar mig extremt mycket då han har vittnat sin mors elakhet och han sa om du inte vill bo där så tar vi in på hotell bara du mår bra.
  • MagdalenaZ

Jag hade definitivt tagit in på hotell!

Finns ingen anledning att åka till någon som får dig att må dåligt.

Har själv problem med svärfamiljen med utfrysning, mobbning, elakheter, skitsnack osv. All respekt till att det är hans familj, men nu väljer hon att vara elak mot dig, varför ska du utsätta dig till att vara hemma hos henne?

• Mslove
    MagdalenaZ skrev 2015-08-10 22:54:07 följande:

Har själv problem med svärfamiljen med utfrysning, mobbning, elakheter, skitsnack osv. All respekt till att det är hans familj, men nu väljer hon att vara elak mot dig, varför ska du utsätta dig till att vara hemma hos henne?

Instämmer. Ser inte någon anledning till att utsätta dig/er för hennes elakheter.

I det långa loppet tycker jag att du (och kanske framför allt din make) ska ta ett allvarligt snack med svärmodern och informera om att ni inte tolererar hennes sätt och klippa kontakten om hon inte vill ändra sitt beteende. Vilket också innebär att hon, tyvärr, går miste om ev barnbarn.

Vill du att era eventuella barn träffar en farmor som inte gör annat än att baktala deras mamma?

Om du är trevlig och artig mot henne, tycker jag faktiskt att du kan förvänta dig samma sak tillbaka. Man behöver inte tycka om varandra, men från det är det långt till att vara elak!
  • äldreochklokare

låter ytterst märkligt att bo där om ni inte pratat på länge. Bara det är väl anledning nog tycker jag

• yankeecandle

Så känner jag också faktiskt. Jag vill verkligen inte bo hos henne men utsätter inte jag min man för orättvisa? Får sån spänningshuvudvärk av allt det här. Orkar på riktigt inte med ovänskap. Vill bara bli respekterad. hon är mycket passivt aggressiv. Tycker ni vi ska höra av oss och be över att komma på fika? Eller ska vi strunta i helt tills de hör av sig? Eller ska vi be om att få komma över o prata med henne? En del av mig vill prata ut med henne men jag inser att människan kommer aldrig förstå mig för hon har bestämt sig för att jag är dum och har fel i allt jag säger om henne.

Hon har lyckats vända familjen mot oss innan och vill inte Hamna där. Hon sätter på sig offerkofftan och säger att jag är galen som antar sånna saker men jag inbillar mig faktiskt ingenting. Hon har mobbat skiten ur mig så gott det bara går och nu är jag fast här. Vill inte bli osams med hans bror eller lila syster. Tycker jätte bra om de. Hon fick ju hennes andre son att säga till maken att jag inte var välkommen på deras bröllop när vi hade vår långa konflikt utan att min make fick enbart komma själv och vara bestman. Min man svarade med att om min fru inte är välkommen har jag inget där att göra.

• yankeecandle
    äldreochklokare skrev 2015-08-10 23:03:36 följande:

låter ytterst märkligt att bo där om ni inte pratat på länge. Bara det är väl anledning nog tycker jag

Ja så känner jag också
  • yankeecandle
    Mslove skrev 2015-08-10 23:03:21 följande:

Instämmer. Ser inte någon anledning till att utsätta dig/er för hennes elakheter.

I det långa loppet tycker jag att du (och kanske framför allt din make) ska ta ett allvarligt snack med svärmodern och informera om att ni inte tolererar hennes sätt och klippa kontakten om hon inte vill ändra sitt beteende. Vilket också innebär att hon, tyvärr, går miste om ev barnbarn.

Vill du att era eventuella barn träffar en farmor som inte gör annat än att baktala deras mamma?

Om du är trevlig och artig mot henne, tycker jag faktiskt att du kan förvänta dig samma sak tillbaka. Man behöver inte tycka om varandra, men från det är det långt till att vara elak!

Vi har sagt åt henne innan. Det blir bra ett tag sen blir det så här igen. Jag vet varken in eller ut med den här kvinnan. Hon dricker rätt mycket ickså så tror hon mår väldigt dåligt innerst inne
  • yankeecandle
    MagdalenaZ skrev 2015-08-10 22:54:07 följande:

Lider med dig. <3 Nä ingen anledning alls men jag vill inte ha bråk. Vill ha ro. Frid. Lugn. Harmoni.
  • Mslove

din man har ju sagt att hotell är att alternativ. Du får lita på att han är gammal nog att ta ansvar för dina egna känslor och handlingar, och sov på hotell.

Vill din man träffa sin mamma när ni är i samma stad? Om inte, så är det ju inte gott bekymmer... Om ja, så får du ta ställning till då om du vill följa med eller inte.

• yankeecandle
    Mslove skrev 2015-08-10 23:23:50 följande:

din man har ju sagt att hotell är att alternativ. Du får lita på att han är gammal nog att ta ansvar för dina egna känslor och handlingar, och sov på hotell.

Vill din man träffa sin mamma när ni är i samma stad? Om inte, så är det ju inte gott bekymmer... Om ja, så får du ta ställning till då om du vill följa med eller inte.

Han har inte sagt något om att träffa henne. Går han dit följer jag med.
  • Mslove

Då skulle jag ha struntat i att kontakta svärmodern. Vill hon bjuda in ER på fika eller så så får hon väl göra det.

Annars går ni en mysig helg på hotell och trevligt bröllop

• yankeecandle
    Mslove skrev 2015-08-10 23:33:48 följande:

Då skulle jag ha struntat i att kontakta svärmodern. Vill hon bjuda in ER på fika eller så så får hon väl göra det.

Annars går ni en mysig helg på hotell och trevligt bröllop

Tack snälla. Du har så rätt så.
Svar på tråden Svärmorsproblem - Hjälp!