• fredagfredag

Vårdbiträde inom hemtjänsten

Hej, 
    jag har sedan snart ett år tillbaka jobbat inom hemtjänsten. 

Saker som jag stött på och funnit jobbiga i min situation är t.ex.: 
    - Jag har inget fast ställe att äta min lunch när det är dåligt väder. Nu på sommaren går det sitta i en park om vädret är bra. Kontoret, där samordnaren och chefen sitter på, ligger i förorten och är inget alternativ då jag inte hinner dit. Brukar ta och sitta på en bänk någonstans inomhus om det går. Men är fasansfullt trött på att leta efter plats att sitta och äta på. Rynkar på näsan  Passar sig inte riktigt att ta en trappuppgång hos en kund eller fråga om man får stanna där. Och att köpa lunch för att få sitta ner blir så dyrt i längden.. Vart brukar ni sitta som är i liknande situation? 

- Får absolut inget stöd från min chef t.ex. vid olyckor som inträffat, när det varit stressigt och tungt i jobbet, när någon avlidit mm. Chefen har lätt förminskat situationen och sagt " såhär är det i hemtjänsten" eller t.ex. talat illa om kunder eller nonchalerat dem. Min chef är otroligt frånvarande och jag har i år (!) träffat denne 3 ggr sammanlagt, vi har endast mobilkontakt. Hur har ni det med era chefer? 

Dessutom tråkigt att aldrig träffa kollegor eller ngn alls, har träffat mina kollegor ett fåtal gånger men olika språk gör att vi inte kan prata och ventilera med varann. Så därför skriver jag här. Har ni något ni finner lite jobbigt inom hemtjänsten och som ni skulle vilja diskutera här? Glad

• Svar på tråden Vårdbiträde inom hemtjänsten
  • Fjärilslarv

Tyvärr så är det ofta så när man arbetar inom hemtjänsten, jobbar du med bil? tänkte att du kan ju äta i bilen i så fall.

Jag hade det så när jag arbetade som städare, på måndagar hade jag ingen lunch alls för det tog 30 minuter att åka från kund 1 till kund 2 och jag hade bara 30 min lunch, så då fick jag äta smörgåsar medans jag städade.

• Klexane

Hur stor område har ni? Hur gör ni med nycklar etc om ni aldrig åker till kontoret?

• Galliformes

Var jobbar du någonstans ? Är du fast anställd ?
    Jag är fast anställd i en bemanningspool i en liten kommun i södra Sverige. Emellanåt är jag mycket i ett par olika hemtjänstgrupper.
    Hos oss fungerar det så att vi börjar 07.00 på morgonen.Alla samlas i en lokal där både samordnaren och chefen sitter.Där finns all dokumentation, datorer, nycklar, telefoner och dagens schema.I denna lokal finns även lunchrum, förråd och toaletter.Utanför finns alla bilar.
    På morgonen får vi rapport från nattpatrullen. Vi går igenom våra scheman. Läser i vårdtagarnas pärmar för att se om något nytt hänt. Pratar igenom dagens arbete.
    Ca kl 07.20 åker vi ut. Alla har varsin telefon så vi kan nå varandra om det behövs.
    Mellan 11.00 och 11.30 har vi lunch.I schemat finns det tillräckligt med tid så att vi kan ta oss till vårat kontor o lunchrum.Någon enstaka åker hem och äter. För det mesta finns det tillräckligt med tid för både rast och att dokumentera.
    Chefen träffar vi flera gånger i veckan.
    Efter passets slut åker man till kontoret.Pratar med kollegerna som ska arbeta kväll. Lämnar nycklar o bil.
    Men om du sällan träffar dina kolleger hur kan ni då rapportera och diskutera era vårdtagare ? Vi vårdar ju svårt sjuka människor i deras hem och då finns det stora behov tycker jag att prata ihop sig. Det är ju inte bara tvätt o städ i hemtjänsten precis. Vi har förresten sjuksköterskorna i samma lokaler.Även sjukgymnast o arbetsterapeuter.
    Jag tycker det verkar vara ett underligt ställe du jobbar på.Har inte arbetsgivaren en skyldighet att hålla med lunchrum ? Ta ett snack med facket.

• Klexane
    Galliformes skrev 2015-08-11 20:59:11 följande:

Jag är fast anställd i en bemanningspool i en liten kommun i södra Sverige. Emellanåt är jag mycket i ett par olika hemtjänstgrupper.

Hos oss fungerar det så att vi börjar 07.00 på morgonen.Alla samlas i en lokal där både samordnaren och chefen sitter.Där finns all dokumentation, datorer, nycklar, telefoner och dagens schema.I denna lokal finns även lunchrum, förråd och toaletter.Utanför finns alla bilar.

På morgonen får vi rapport från nattpatrullen. Vi går igenom våra scheman. Läser i vårdtagarnas pärmar för att se om något nytt hänt. Pratar igenom dagens arbete.

Ca kl 07.20 åker vi ut. Alla har varsin telefon så vi kan nå varandra om det behövs.

Mellan 11.00 och 11.30 har vi lunch.I schemat finns det tillräckligt med tid så att vi kan ta oss till vårat kontor o lunchrum.Någon enstaka åker hem och äter. För det mesta finns det tillräckligt med tid för både rast och att dokumentera.

Efter passets slut åker man till kontoret.Pratar med kollegerna som ska arbeta kväll. Lämnar nycklar o bil.

Men om du sällan träffar dina kolleger hur kan ni då rapportera och diskutera era vårdtagare ? Vi vårdar ju svårt sjuka människor i deras hem och då finns det stora behov tycker jag att prata ihop sig. Det är ju inte bara tvätt o städ i hemtjänsten precis. Vi har förresten sjuksköterskorna i samma lokaler.Även sjukgymnast o arbetsterapeuter.

Jag tycker det verkar vara ett underligt ställe du jobbar på.Har inte arbetsgivaren en skyldighet att hålla med lunchrum ? Ta ett snack med facket.

Det är ju så det ska vara.
  • Fjärilslarv
    Klexane skrev 2015-08-11 20:47:28 följande:

Hur stor område har ni? Hur gör ni med nycklar etc om ni aldrig åker till kontoret?

vanligtvis åker man dit i början av dagen för att få sitt schema och i slutet av dagen för att rapportera och lämna tillbaka nycklar. detta betyder inte att man har tid att prata med sina kollegor, då man oftast gör detta innan och efter ens arbetstid alltså i värsta fall gratis.
  • Fjärilslarv
    Galliformes skrev 2015-08-11 20:59:11 följande:

nja om jag ska vara ute hos kund 07:30 och det tar en kvart att åka så måste jag åka 07:15, därtill ska jag hinna med att hämta mitt schema och kolla adresser, samt att hämta nycklar och hygiengrejjer då inte alla brukare förvarar dessa hemma. Inte hade jag tid att läsa varje kunds pärm innan varje pass, o nej då skulle jag kommit ut låååångt efter, inte heller att samtala med kollegor mer än ett god morgon. däremot så kanske man hade tid att hinna läsa brukarnas kontaktbok som finns i deras hem. 

Jag jobbar inte inom hemtjänsten längre, men har jobbat inom många hemtjänster. dock så har jag oftast hunnit in till lunchen.

ja arbetsgivaren har en skyldighet att hålla med lunchrum, vilket ts arbetsgivare gör. däremot så hinner inte ts in till kontoret. om du läser vad jag har skrivit ovan (visserligen inom städbranchen) så hade jag i princip aldrig tid att äta lunch, jag hade 30 minuter på mig att ta mig från kund 1 till kund 2 och hinna äta lunch. 
  • Klexane
    Fjärilslarv skrev 2015-08-11 21:39:45 följande:

vanligtvis åker man dit i början av dagen för att få sitt schema och i slutet av dagen för att rapportera och lämna tillbaka nycklar. detta betyder inte att man har tid att prata med sina kollegor, då man oftast gör detta innan och efter ens arbetstid alltså i värsta fall gratis.

Man brukar träffad till lunch, byts av nycklar et etc
  • Klexane
    Fjärilslarv skrev 2015-08-11 21:39:45 följande:

Så du måste ha betalt för att umgås och prata med dina kollegor?
  • Klexane
    Fjärilslarv skrev 2015-08-11 21:46:25 följande:

nja om jag ska vara ute hos kund 07:30 och det tar en kvart att åka så måste jag åka 07:15, därtill ska jag hinna med att hämta mitt schema och kolla adresser, samt att hämta nycklar och hygiengrejjer då inte alla brukare förvarar dessa hemma. Inte hade jag tid att läsa varje kunds pärm innan varje pass, o nej då skulle jag kommit ut låååångt efter, inte heller att samtala med kollegor mer än ett god morgon. däremot så kanske man hade tid att hinna läsa brukarnas kontaktbok som finns i deras hem. 

Jag jobbar inte inom hemtjänsten längre, men har jobbat inom många hemtjänster. dock så har jag oftast hunnit in till lunchen.

ja arbetsgivaren har en skyldighet att hålla med lunchrum, vilket ts arbetsgivare gör. däremot så hinner inte ts in till kontoret. om du läser vad jag har skrivit ovan (visserligen inom städbranchen) så hade jag i princip aldrig tid att äta lunch, jag hade 30 minuter på mig att ta mig från kund 1 till kund 2 och hinna äta lunch. 

Och du måste vara prickar 7.30?

Jag jobbar själv inom hemtjänsten (även hemsjukvården) som ssk och vi har att vi kan komma 30 min före och efter. Alla hos oss har tid att träffas för lunch innan man drar ut kl 13 (eller strax efter). Och inte heller kräver vi betalt för att umgås med andra kollegor.

Vi börjar kl 7.30 och åker från kontoret runt 8 tiden.
  • Fjärilslarv
    Klexane skrev 2015-08-11 22:18:18 följande:
    Man brukar träffad till lunch, byts av nycklar et etc
    Klexane skrev 2015-08-11 22:19:05 följande:
    Så du måste ha betalt för att umgås och prata med dina kollegor?
    Klexane skrev 2015-08-11 22:21:50 följande:
    Och du måste vara prickar 7.30?

Jag jobbar själv inom hemtjänsten (även hemsjukvården) som ssk och vi har att vi kan komma 30 min före och efter. Alla hos oss har tid att träffas för lunch innan man drar ut kl 13 (eller strax efter). Och inte heller kräver vi betalt för att umgås med andra kollegor.

Vi börjar kl 7.30 och åker från kontoret runt 8 tiden.
    Jag vet inte om du missförstår mig frivilligt?
    Ja jag måste vara hos kund prick 07:30, för om jag är sen så blir ju hela dagen sen och då måste jag arbeta efter att min ordinarie tid är slut ( = gratis) eller strunta i att äta lunch. vi hade inga 30 minuter före eller efter. 

nej jag kräver inte betalt för att umgås med mina kollegor, men jag kom inte till jobbet 15 eller 30 min innan bara för det. Jag kom till jobbet 30 minuter innan jag skulle vara hos nästa kund, vilket jag behövde för att skriva ned adresser, hämta nycklar och schema och ta mig ut till kund. 

du jobbar som ssk, vilket är väldigt olikt från att jobba som vb eller usk.

Svar på tråden Vårdbiträde inom hemtjänsten