Vårdbiträde inom hemtjänsten
Hej,
jag har sedan snart ett år tillbaka jobbat inom hemtjänsten.
Saker som jag stött på och funnit jobbiga i min situation är t.ex.:
- Jag har inget fast ställe att äta min lunch när det är dåligt väder. Nu på sommaren går det sitta i en park om vädret är bra. Kontoret, där samordnaren och chefen sitter på, ligger i förorten och är inget alternativ då jag inte hinner dit. Brukar ta och sitta på en bänk någonstans inomhus om det går. Men är fasansfullt trött på att leta efter plats att sitta och äta på. Passar sig inte riktigt att ta en trappuppgång hos en kund eller fråga om man får stanna där. Och att köpa lunch för att få sitta ner blir så dyrt i längden.. Vart brukar ni sitta som är i liknande situation?
- Får absolut inget stöd från min chef t.ex. vid olyckor som inträffat, när det varit stressigt och tungt i jobbet, när någon avlidit mm. Chefen har lätt förminskat situationen och sagt " såhär är det i hemtjänsten" eller t.ex. talat illa om kunder eller nonchalerat dem. Min chef är otroligt frånvarande och jag har i år (!) träffat denne 3 ggr sammanlagt, vi har endast mobilkontakt. Hur har ni det med era chefer?
Dessutom tråkigt att aldrig träffa kollegor eller ngn alls, har träffat mina kollegor ett fåtal gånger men olika språk gör att vi inte kan prata och ventilera med varann. Så därför skriver jag här. Har ni något ni finner lite jobbigt inom hemtjänsten och som ni skulle vilja diskutera här?