• fredagfredag

Vårdbiträde inom hemtjänsten

Hej, 
    jag har sedan snart ett år tillbaka jobbat inom hemtjänsten. 

Saker som jag stött på och funnit jobbiga i min situation är t.ex.: 
    - Jag har inget fast ställe att äta min lunch när det är dåligt väder. Nu på sommaren går det sitta i en park om vädret är bra. Kontoret, där samordnaren och chefen sitter på, ligger i förorten och är inget alternativ då jag inte hinner dit. Brukar ta och sitta på en bänk någonstans inomhus om det går. Men är fasansfullt trött på att leta efter plats att sitta och äta på. Rynkar på näsan  Passar sig inte riktigt att ta en trappuppgång hos en kund eller fråga om man får stanna där. Och att köpa lunch för att få sitta ner blir så dyrt i längden.. Vart brukar ni sitta som är i liknande situation? 

- Får absolut inget stöd från min chef t.ex. vid olyckor som inträffat, när det varit stressigt och tungt i jobbet, när någon avlidit mm. Chefen har lätt förminskat situationen och sagt " såhär är det i hemtjänsten" eller t.ex. talat illa om kunder eller nonchalerat dem. Min chef är otroligt frånvarande och jag har i år (!) träffat denne 3 ggr sammanlagt, vi har endast mobilkontakt. Hur har ni det med era chefer? 

Dessutom tråkigt att aldrig träffa kollegor eller ngn alls, har träffat mina kollegor ett fåtal gånger men olika språk gör att vi inte kan prata och ventilera med varann. Så därför skriver jag här. Har ni något ni finner lite jobbigt inom hemtjänsten och som ni skulle vilja diskutera här? Glad

• Svar på tråden Vårdbiträde inom hemtjänsten
  • enplattspåjorden

Att inte hinna in till kontoret för att äta lunch låter helt galet.

Jag jobbar i hemtjänsten som uska, kommunalt. Vi har morgonmöte och avstämning efter lunch. Innan lunch ska alla hänga in de nycklar som man ej behöver under eftermiddagen samt dokumentera eventuella händelser under förmiddagen.

Om jag på min rad inte hinner in till kontoret och få min rast så avlastas min eftermiddag så jag hinner få min lunch på kontoret fast lite senare, 30 minuter från tiden jag kommit in. Sen ses schemat över om det är ett stående problem, om det nu inte var så att något hänt just den dagen bara.

• Klexane
    Fjärilslarv skrev 2015-08-12 09:19:13 följande:

Jag vet inte om du missförstår mig frivilligt?

Ja jag måste vara hos kund prick 07:30, för om jag är sen så blir ju hela dagen sen och då måste jag arbeta efter att min ordinarie tid är slut ( = gratis) eller strunta i att äta lunch. vi hade inga 30 minuter före eller efter. 

nej jag kräver inte betalt för att umgås med mina kollegor, men jag kom inte till jobbet 15 eller 30 min innan bara för det. Jag kom till jobbet 30 minuter innan jag skulle vara hos nästa kund, vilket jag behövde för att skriva ned adresser, hämta nycklar och schema och ta mig ut till kund. 

du jobbar som ssk, vilket är väldigt olikt från att jobba som vb eller usk.

1. Jag gör exakt samma saker som vb och usk PLUS rena ssk uppgifter! Ingen skillnad.

Du börjar alltså 7, det är då du kommer till jobbet för att hämta nycklar, få rapport och schema. Då behöver du inte vara till första 7.30 om det inte går. Hur la du upp ditt schema? Prövar du att ta det någorlunda geografiskt? Tiden som uppdragen är på är inte exakt. Blir du inte klar i tid och du inte har gjort något för att inte klara av i tid så skriver du övertid.
  • Klexane
    enplattspåjorden skrev 2015-08-12 13:28:35 följande:

Jag jobbar i hemtjänsten som uska, kommunalt. Vi har morgonmöte och avstämning efter lunch. Innan lunch ska alla hänga in de nycklar som man ej behöver under eftermiddagen samt dokumentera eventuella händelser under förmiddagen.

Om jag på min rad inte hinner in till kontoret och få min rast så avlastas min eftermiddag så jag hinner få min lunch på kontoret fast lite senare, 30 minuter från tiden jag kommit in. Sen ses schemat över om det är ett stående problem, om det nu inte var så att något hänt just den dagen bara.

Så är det där jag jobbar med.
  • Fjärilslarv
    Klexane skrev 2015-08-12 18:24:16 följande:
    1. Jag gör exakt samma saker som vb och usk PLUS rena ssk uppgifter! Ingen skillnad.

Du börjar alltså 7, det är då du kommer till jobbet för att hämta nycklar, få rapport och schema. Då behöver du inte vara till första 7.30 om det inte går. Hur la du upp ditt schema? Prövar du att ta det någorlunda geografiskt? Tiden som uppdragen är på är inte exakt. Blir du inte klar i tid och du inte har gjort något för att inte klara av i tid så skriver du övertid.
    lägga upp det geografiskt? jag hade fasta tider där jag skulle vara hos olika kunder. 
    skriver jag övertid säger du, jaha men de arbetsgivare jag har haft inom hemtjänsten betalar inte ut övertid som inte är beordrad. och jo de tiderna som vi hade var exakt, eftersom vi loggade in hos varje kund när vi kom och loggade ut när vi gick.

hur som så verkar vi inte riktigt förstå varandra. 
  • Klexane
    Fjärilslarv skrev 2015-08-12 18:46:21 följande:

lägga upp det geografiskt? jag hade fasta tider där jag skulle vara hos olika kunder. 

skriver jag övertid säger du, jaha men de arbetsgivare jag har haft inom hemtjänsten betalar inte ut övertid som inte är beordrad. och jo de tiderna som vi hade var exakt, eftersom vi loggade in hos varje kund när vi kom och loggade ut när vi gick.

Då så då är det inte geografiskt upplagda. Såvida du inte själv medverkat till försening utanför ramens så beviljas knappast övertid eller timmar till timbanken.
  • Klexane

Är nog snarare så att du inte förstår jobbet inom hemtjänsten...
  • fredagfredag
    Fjärilslarv skrev 2015-08-11 19:19:11 följande:

Tyvärr så är det ofta så när man arbetar inom hemtjänsten, jobbar du med bil? tänkte att du kan ju äta i bilen i så fall.

Jag hade det så när jag arbetade som städare, på måndagar hade jag ingen lunch alls för det tog 30 minuter att åka från kund 1 till kund 2 och jag hade bara 30 min lunch, så då fick jag äta smörgåsar medans jag städade.

Nej, till fots och med kollektivtrafiken. Så ingen bil att sitta i, men det hde ju varit så skönt! 
  • fredagfredag
    Klexane skrev 2015-08-11 20:47:28 följande:

Hur stor område har ni? Hur gör ni med nycklar etc om ni aldrig åker till kontoret?

Förorter söder om Stockholm och innerstan.
    Jag har nycklar till kundarna jag går till, om det behövs nycklar dvs. Man lämnar/hämtar på kontoret ibland men det är ju när man inte jobbar så då får man kanske göra det på kvällen eller möta upp någon kollega om det skulle vara så. 
  • fredagfredag
    enplattspåjorden skrev 2015-08-12 13:28:35 följande:

Använder ni paragå? 
    Vi använder oss av det. Dokumentationen får vi göra när vi vill under dagen, bara den är gjord (!). 

Det låter nog galet för det är privat, det innebär slarviga rutiner och inte alls särskilt bra kommunikation mellan anställda, och chef. Vi har aldrig möten, aldrig diskussioner om kunder och händelser. Att jobba i den kommunala är helt annorlunda. Har fått reda på många av rutinerna för att jag talat med en enhetschef på en kommunal hemtjänst. Det verkar så mkt stabilare och noggrannare. 

Vi lämnar/hämtar ju aldrig nycklar för vi har fasta kunder, man går till samma oftast. Så man behåller nycklarna bara. Få av våra kunder behöver man nycklar till och de öppnar dörren själva. 

Anledningen till att jag inte hinner till kontoret, eller någon annan av mina kollegor, är för att kontoret ligger långt ut i förorten. Alla jobbar i innerstan eller långt bort från kontoret.. Det tar otroligt lång tid att pendla och om man skulle åka dit skulle man behöva en lunch på minst 1,5 h typ. Måste alltså åka kollektivt. 

• fredagfredag
    Galliformes skrev 2015-08-11 20:59:11 följande:

Var jobbar du någonstans ? Är du fast anställd ?
    Jag är fast anställd i en bemanningspool i en liten kommun i södra Sverige. Emellanåt är jag mycket i ett par olika hemtjänstgrupper.
    Hos oss fungerar det så att vi börjar 07.00 på morgonen.Alla samlas i en lokal där både samordnaren och chefen sitter.Där finns all dokumentation, datorer, nycklar, telefoner och dagens schema.I denna lokal finns även lunchrum, förråd och toaletter.Utanför finns alla bilar.
    På morgonen får vi rapport från nattpatrullen. Vi går igenom våra scheman. Läser i vårdtagarnas pärmar för att se om något nytt hänt. Pratar igenom dagens arbete.
    Ca kl 07.20 åker vi ut. Alla har varsin telefon så vi kan nå varandra om det behövs.
    Mellan 11.00 och 11.30 har vi lunch.I schemat finns det tillräckligt med tid så att vi kan ta oss till vårat kontor o lunchrum.Någon enstaka åker hem och äter. För det mesta finns det tillräckligt med tid för både rast och att dokumentera.
    Chefen träffar vi flera gånger i veckan.
    Efter passets slut åker man till kontoret.Pratar med kollegerna som ska arbeta kväll. Lämnar nycklar o bil.
    Men om du sällan träffar dina kolleger hur kan ni då rapportera och diskutera era vårdtagare ? Vi vårdar ju svårt sjuka människor i deras hem och då finns det stora behov tycker jag att prata ihop sig. Det är ju inte bara tvätt o städ i hemtjänsten precis. Vi har förresten sjuksköterskorna i samma lokaler.Även sjukgymnast o arbetsterapeuter.
    Jag tycker det verkar vara ett underligt ställe du jobbar på.Har inte arbetsgivaren en skyldighet att hålla med lunchrum ? Ta ett snack med facket.

Använder ni paragå? Låter som ni inte gör det, tänkte på att ni dokumenterar/läser pärmar när ni är i er lokal. 

Vi dokumenterar i Paragå. Det gör man ju på mobilen så det kan man göra direkt efter besöket om man vill, vi får göra det när vi vill men bara det är under dagen, och alla kan läsa det direkt ifall de behöver.

Har aldrig diskuterat vårdtagarna så som ni gör, inget kontinuerligt samtal sker mellan kollegor. Ibland kan chefen höra av sig.. Det är dålig kommunikation helt enkelt! Tycker med att det är superviktigt att man har en öppen konversation om vårdtagarna. Saknar verkligen det i mitt arbete. Känner mig alltid lite ovetandes och 'ensam' i mitt jobb. 

• PinkSugar

Oj, vilken skillnad. Jobbar också inom hemvården och vi har ett gång/cykeldistrikt. Vi börjar mellan 7:00-7:30. 7:25 är det rapport med sköterskan och vi brukar vara ute hos första brukaren vid 7:45. Folk brukar droppa in runt 11:00 för lunch i personalmatsalen. Vid 12:00 hämtar vi matvagnen och vid 12:15 börjar vi dela ut matlådorna.

• Galliformes
    fredagfredag skrev 2015-08-12 20:54:50 följande:

Använder ni paragå? Låter som ni inte gör det, tänkte på att ni dokumenterar/läser pärmar när ni är i er lokal. 

Vi dokumenterar i Paragå. Det gör man ju på mobilen så det kan man göra direkt efter besöket om man vill, vi får göra det när vi vill men bara det är under dagen, och alla kan läsa det direkt ifall de behöver.

Har aldrig diskuterat vårdtagarna så som ni gör, inget kontinuerligt samtal sker mellan kollegor. Ibland kan chefen höra av sig.. Det är dålig kommunikation helt enkelt! Tycker med att det är superviktigt att man har en öppen konversation om vårdtagarna. Saknar verkligen det i mitt arbete. Känner mig alltid lite ovetandes och 'ensam' i mitt jobb. 

Vi använder inte paragå. Däremot ska vi snart börja med dokumentation i datorn eller telefonen. Då finns även vårat schema i telefonen. Minns inte vad systemet hette men det var inte paragå.
  • Galliformes
    Klexane skrev 2015-08-12 18:24:16 följande:

Att det kan vara så olika.Våra ssk gör inte samma saker som oss undersköterskor.
    Menar du att ni städar, duschar vårdtagare, lagar mat, mm ?

• nytt eller gammalt

TS det låter inte alls ok det du skriver. Det finns många hemtjänstföretag och alla söker personal nästan jämt, jag tycker du ska söka dig någon annanstans helt enkelt. Alla använder ParaGå i Stockholm eftersom staden kräver det, men det funkar ändå väldigt olika mellan olika företag. Även inom större företag som har flera hemtjänstgrupper kan det variera.

• Klexane
    Galliformes skrev 2015-08-13 19:30:49 följande:

Att det kan vara så olika.Våra ssk gör inte samma saker som oss undersköterskor.

Menar du att ni städar, duschar vårdtagare, lagar mat, mm ?

Jobbar i Norge så vi har ingen städ öht. Annars hjälper alla med dusch, påklädning/avklädning, strumpor etc. En del värmning av mat. Sårstell och medicinutdelning. Som ssk har man även blodprover, injektioner, avläsning och byte av diverse medicin pumpar, avancerade sårstell, samtal och upplägning/kontroll av mediciner.
  • fredagfredag
    nytt eller gammalt skrev 2015-08-13 19:36:07 följande:

TS det låter inte alls ok det du skriver. Det finns många hemtjänstföretag och alla söker personal nästan jämt, jag tycker du ska söka dig någon annanstans helt enkelt. Alla använder ParaGå i Stockholm eftersom staden kräver det, men det funkar ändå väldigt olika mellan olika företag. Även inom större företag som har flera hemtjänstgrupper kan det variera.

Jobbar du i sthlm? 

Kan du rekommendera några företag? 

• Mooomin

Man får väl vid nåt tillfälle jobba ikapp en ev försening! Vet inte vad du jobbar åt för konstig hemtjänst? Men våra tider är riktlinjer, tex att jag ska vara hos britta 7.30 i 40min. Jag loggar in när jag kommer dit, och gör det jag ska och sen går. Tar det inte 40 min så gör det inte det. Har jag tid så stannar jag om britta vill, har jag inte så går jag vidare till nästa för att jobba ikapp! Har det hänt nåt innan som gör att jagblir försenad ber jag om ursäkt och stannar heller inte tiden ut om det inte behövs!?
Svar på tråden Vårdbiträde inom hemtjänsten