• FruA78

    Vi som börjar Insemination Höst/Vinter

    Caarooliine skrev 2015-10-31 19:44:43 följande:

    Hej allihopa, vi ska på möte på onsdag hos fertilitetscentrum.. Nån annan som går där? :)

    Vi ska göra insemination, men inte me min partners spermier för han har inte en enda & kan lova att vi har gråtit floder men är nu på benen igen & redo att börja. Men många blandade känslor..

    Mej är de inga fel på, jag har en son på 6år från ett tidigare förhållande.


    Hej och välkommen! Vi går på Sophiahemmet nu men ev. blir det fertilitetscentrum om det blir ivf. Vi har två försök kvar med insemination innan det blir aktuellt att ställa oss i kö till ivf. Lycka till på onsdag.
  • FruA78

    Igårkväll kom mensen 15 dagar efter insemination :( Så nu blir det nya tag. Ringde till kliniken nyss och fick tid på onsdag för ett vul innan tablettstart. Känns skönt att vi får sätta igång igen snabbt att de inte hade fullt.

  • FruA78

    Nu har jag påbörjat försök nr 2. Cykeldag 5 och dag 2 med Letrozol. Ska göra nytt ultraljud på tisdag och mest troligt blir det insemination på torsdag om kroppen reagerar likadant som förra gången. Känner mig tyvärr inte lika hoppfull inför det här försöket.

  • FruA78
    monn skrev 2015-11-05 17:37:01 följande:

    Mitt sköldkörtelvärde vart äntligen nere under 2,5 i augusti. Och nu på kontrollen som läkaren ville ha efter 2mån så var det uppe på 4,7 igen. Tillbaka på ruta 1, ingen insemination ännu. Känns så hopplöst och tröstlöst. Ville bara mest gnälla av mig :( känns som om det aldrig blir vår tur..


    Åh nej vad jobbigt, beklagar. Hur länge behöver ni vänta igen? Vid senaste missfallet fick jag en mola (druvbörd) och fick graviditetsförbud på 3-6 månader det var verkligen jättejobbigt. Håller tummarna att ni snart får försöka igen. Kram
  • FruA78
    monn skrev 2015-11-05 18:22:23 följande:

    Varför är det så kämpigt för oss?

    Har medicinerat sedan i mars för att få ner värdet, så det blir väl lika länge till. Missfallsrisken är hög när sköldkörtelvärdet är för högt, och det är svårare att bli gravid. När är ditt förbud över då? Kram


    Vad länge :( Hoppas att ni snart får försöka igen och att du snart blir gravid. Hur gammal är du?

    Jag började försöka igen juni men ingen graviditet än. Har försökt i två år och fått två missfall en i vecka 10 och 8. Det tog 1år att bli gravid första gången och den andra graviditeten på andra försöket men nu är vi inne på 7 försöket. Förra månaden gjorde vi vår första insemination med hormonbehandling. Fungerade tyvärr inte så nu är vi på gång igen, dag tre med tabletter och mest troligt insemination på torsdag.
  • FruA78
    monn skrev 2015-11-06 10:45:35 följande:

    Hoppas det tar sig snart för er! Och att ni får behålla det!

    Jag och min man är 29år, har försökt i drygt 2 år. I februari i år fick jag plus men fick missfall typ 4 dagar efter det. Sedan dess ingenting. Känns nattsvart, men försöker se det positivt. Min man är väldigt stöttande och hoppfull. Jag har bekräftat PCO, men har sedan några månader ägglossning av mig själv runt cd 14-17, så det känns också mer hoppfullt. Innan jag slutade med p-piller hade jag ätit det i 12 år ungefär, kan väl ta ett tag för kroppen att återhämta sig :)

    Hur gamla är ni?

    Hur många läkarbesök innebär en insemination förresten? Tänker på hur mycket man behöver gå ifrån jobbet, är relativt nyanställt och har provanställning!

    Oj vad långt det blev! :)


    Tack detsamma!

    Förstår att det känns hopplöst, känner så själv. Försöker tänka positivt att vi kommer få en bebis men det är svårt ibland. Vad bra att du har en stöttande man. Det har jag med men även han känner att det är en jättejobbig situation det här. Jag är 37 och han är 34, så jag känner mig stressad för min ålder. Vi har nyligen gjort fertilitetsutredning och de hittade inget fel på mig eller min man. Jobbigt att det ska vara så svårt.

    Vid första inseminationen var vi först på ett besök precis efter mens för att se att allt såg bra ut och då fick jag börja med tabletterna sedan ett vul cykeldag 10 och och en ny tid för insemination två dagar senare.De första mötet tog ca 10 min och det andra ca 30 min eftersom de skulle visa hur sprutan ska tas. Tredje besöket när inseminationen skulle ske fick mannen komma kl 9 och lämna prov och sedan kom vi tillbaka kl 14.00 för insemination och det mötet tog ca 20 min. Tyvärr har jag långt från jobbet till kliniken så för mig går det åt minst 2,5 timmar flex per gång. Får hoppas det är värt det ;) Du kan nog räkna med 3-4 besök för en insemination. Hoppas att dina värden snart är bra så ni kan starta. Ska göra vul nu på tisdag och hoppas att det finns en stor äggblåsa :) Oj mitt inlägg blev också långt.
  • FruA78
    monn skrev 2015-11-09 08:22:43 följande:

    Tack för superbra information! Jag tycker det är aå jobbigt att inte veta vad man ger sig in på, så det känns lite tryggare:)

    Det kan jag förstå med åldern, men man får nog försöka se det positivt ändå, tror det hjälper, även om det låter klyshigt! Som jag har förstått det är ju insemination de ger de mest "enkla" fallen, så man får känna tröst i det :) lycka till! Hoppas vi snart har varsin bebis!


    Tack! Ja det känns mer positivt nu när vi får hjälp än innan. Men det går upp och ner, idag känner jag mig jättepositiv men det jobbiga är väntan efter insemination och mens.

    Allt såg bra ut hos läkaren en stor äggblåsa på vänster äggstock så det blir insemination på torsdag och ikväll är det dags att ta sprutan. Hoppas att vi snart får våra bebisar :)
  • FruA78

    Glömde skriva att om ni inte redan har tagit blodprov, hiv klamydia m.m så göra det vid första mötet så det kan ta lite längre tid.

  • FruA78
    Decibel84 skrev 2015-11-10 18:43:49 följande:

    Känner inget ...beräknad mens på lördag.
    Kände i flera dagar i äggstockarna efter inseminationen men nu inget.
    Tror dock jag åkt på någon magsjuka grej, för det bubblar i magen och jag får gå på toa flera gånger...:(


    Håller tummarna att det inte är magsjuka att det istället är en liten som ställer till det med magen. Har du testat än?
Svar på tråden Vi som börjar Insemination Höst/Vinter