• Anonym (V för Vendetta)

VLCD med riktig mat

Jag undrar om någon här har kört en VLCD med riktig mat istället för pulverdrycker och allt annat hittepå. Hur fungerade det i så fall och hur fördelade du upp det under dagen? Jag kommer börja imorgon men har noll inspiration på maträtter och liknande man kan laga för under 500 kcal. Planen är att köra i 12-16 veckor.

Har kikat på 5:2 recept men det jag har hittat är mest smoothies, soppor och liknande recept. Tips tas tacksamt emot!

• Svar på tråden VLCD med riktig mat
  • Mascaraklumpar

Oj, det var lång tid. Har du testat VLCD förut? Personligen har jag aldrig klarat mer än tre veckor på dieten, så efter det brukar jag öka på mitt intag till 1200 kcal och stanna kvar på det tills jag nått min målvikt (vilket aldrig tar så lång tid i och för sig då jag inte har så mycket att ta av från början).

Jag kör alltid med "riktig mat", dock brukar jag inte laga speciella maträtter utan antingen äter jag fem mål bestående av exempelvis ett ägg till frukost, 50 gram kött plus grönsaker till mellanmål, grönsaker till lunch, en frukt till mellanmål och 100 g fisk plus grönsaker till middag. Eller så äter jag exempelvis ett ägg till frukost och så fastar jag hela dagen och äter samma som övriga familjen till middag, fast en halv portion.

• BCH52

Att med vanlig mat få i sig endast 500 kcl och samtidigt få i sig det kroppen måste ha i form av fett, protein, vitaminer och spårämenen är svårt. Där krävs någ en dietist om det ens är möjligt. Om du planerar att hålla en sådan diet 3-4 månader är det viktigt att du får i dig det kroppen behöver.

Det är på grund av detta som VLCD-produkterna finns, kroppen får det viktigaste med minimalt med kalorier.

Med din diet kommer hjärnan uppleva svält och dra ner på allt som inte är livsviktigt, kaloriförbrukningen sjunker drastiskt.

Med VLCD får man hjärnan att tro att allt är ok och kroppen går in i ketos och kroppen börjar förbränna fett i stället för de kolhydrater den inte får. Men en sån diet är mycket tuff och man måste vara helt frisk. Hungerkänslorna avtar efter en-två veckor vilket gör det lättare sedan. Men det är oerhört tråkigt, man drömmer om mat, man läser kokböcker som porr. Men man går ner i vikt. Det är en extremdiet som man nog bör ha kontakt med dietist/läkare under tiden. Dessutom bör man vara i god psykisk form och ha stöd från familj och vänner.

Alla metoder för viktminskning fungerar om man är konsekvent och följer dem. Det svåra kommer sen när man ska börja äta vanligt igen, att då kunna ändra den livsstil som gjorde att man fick övervikt. Att få en sund livsstil som fungerar hela livet.

• Anonym (foodfreak)

Linssoppa, 6 portioner, 175 kcal/portion:

Det här behövs:
    1,5 l vatten
    3 tärningar grönsaksbuljonger
    2 gula lökar eller 300 gram fryst, färdighackad lök
    4 röda paprikor eller 750 gram, färdighackad
    150 gram röda linser (2 dl)
    3 pressade eller rivna vitlöksklyftor
    1 msk paprikapulver
    1 paket passerade tomater
    1 msk tomatpuré
    3 lagerblad
    1 tsk mejram
    1 tsk salt
    2 krm svartpeppar
    1 tsk sambal oelek

Gör så här:
    Fräs den hackade gula löken tillsammans med den pressade eller rivna vitlöken.
    Tillsätt paprikapulvret, tomatpurén, de passerade tomaterna och 1 tsk sambal oelek.
    Späd med 1,5 l vatten och lägg i 3 tärningar grönsaksbuljong, lagerblad och mejram.
    Krydda med salt och peppar enligt önskemål.
    Koka upp och häll i de röda linserna. Låt puttra i 20 minuter. Rör om då och då.
    Tillsätt all paprika och låt puttra i ytterligare 5 minuter.

• Anonym (V för Vendetta)
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-12 01:38:00 följande:

Har du testat VLCD förut?

Jag kör alltid med "riktig mat", dock brukar jag inte laga speciella maträtter utan antingen äter jag fem mål bestående av exempelvis ett ägg till frukost, 50 gram kött plus grönsaker till mellanmål, grönsaker till lunch, en frukt till mellanmål och 100 g fisk plus grönsaker till middag. Eller så äter jag exempelvis ett ägg till frukost och så fastar jag hela dagen och äter samma som övriga familjen till middag, fast en halv portion.

Ja, jag har gått på VLCD längre än så tidigare så jag vet att jag både orkar och klarar av det! Tack för att du delade med dig av lite mattips, det behövdes verkligen! :)
    BCH52 skrev 2015-08-12 08:10:06 följande:

Att med vanlig mat få i sig endast 500 kcl och samtidigt få i sig det kroppen måste ha i form av fett, protein, vitaminer och spårämenen är svårt. Där krävs någ en dietist om det ens är möjligt. Om du planerar att hålla en sådan diet 3-4 månader är det viktigt att du får i dig det kroppen behöver.

Det är på grund av detta som VLCD-produkterna finns, kroppen får det viktigaste med minimalt med kalorier.

Med din diet kommer hjärnan uppleva svält och dra ner på allt som inte är livsviktigt, kaloriförbrukningen sjunker drastiskt.

Med VLCD får man hjärnan att tro att allt är ok och kroppen går in i ketos och kroppen börjar förbränna fett i stället för de kolhydrater den inte får. Men en sån diet är mycket tuff och man måste vara helt frisk. Hungerkänslorna avtar efter en-två veckor vilket gör det lättare sedan. Men det är oerhört tråkigt, man drömmer om mat, man läser kokböcker som porr. Men man går ner i vikt. Det är en extremdiet som man nog bör ha kontakt med dietist/läkare under tiden. Dessutom bör man vara i god psykisk form och ha stöd från familj och vänner.

Alla metoder för viktminskning fungerar om man är konsekvent och följer dem. Det svåra kommer sen när man ska börja äta vanligt igen, att då kunna ändra den livsstil som gjorde att man fick övervikt. Att få en sund livsstil som fungerar hela livet.

Sorry, men ditt inlägg var nog något av det sista jag ville läsa. Jag vill inte ha en pekpinne om hur kroppen fungerar, jag kan min näringslära och kroppens funktioner och reaktioner redan. Det är svårt, absolut, men inte omöjligt om man bara lägger ner tid och energi på att försöka få ihop en näringsrik maträtt. Sedan kan man alltid ta tillskott i form av bl.a. multivitaminer för att vara på den säkra sidan. Jag tänker inte använda VLCD produkter bara för att dom är korrekt komponerade, det finns ingenting som talar om att de är korrekt komponerade för att passa ALLA människor. Då lägger jag hellre ner tid och energi på att laga egen näringsrik mat till ett billigare pris!

Jag förstår inte riktigt varför du ska sitta och informera om hur VLCD fungerar? Jag vet redan det. Och för DIN information är det med biverkningar och liknande väldigt individuellt, för mig t.ex. avtog hungerkänslorna redan första dagen, jag drömde aldrig om mat och läste aldrig kokböcker som porr. Menar absolut inte att låta otrevlig, du kan ju självklart inte veta hur pass informerad och kunnig jag är innan du skriver ett inlägg, men nu vet du. Så tack ändå! :)

Anonym (foodfreak) skrev 2015-08-12 08:21:25 följande:

Linssoppa, 6 portioner, 175 kcal/portion:

Åh, mums! Tack för tipset, jag som älskar linssoppa borde ju ha tänkt på det själv!

• BCH52

Jag ber om ursäkt för att mitt inlägg sårade dig så djupt, det var aldrig min avsikt. Det framgår inte av din trådstart att du har djupa kunskaper i näringslära. Det kan ju dock hända att andra som läser denna tråd inte riktigt besitter dina kunskaper. Återigen, mina ödmjukaste ursäkter.

• theresejohansson

Jag levde på 980 kalorier per dag i 22 veckor. Hade en app där jag bokförde det jag åt, och för just mig var det kanon. Nu ska ju äta mindre än mig, men jag tyckte att wok och lite kyckling funkade okej, då fick jag äta ganska mycket (enligt mig) och lite kcal :)

• Anonym (J)
    BCH52 skrev 2015-08-12 16:33:21 följande:

Jag ber om ursäkt för att mitt inlägg sårade dig så djupt, det var aldrig min avsikt. Det framgår inte av din trådstart att du har djupa kunskaper i näringslära. Det kan ju dock hända att andra som läser denna tråd inte riktigt besitter dina kunskaper. Återigen, mina ödmjukaste ursäkter.

Fjantigt skrivet, tyckte hon var ganska tydlig med att hon inte tog illa upp.
Svar på tråden VLCD med riktig mat