• Fiavonlarsson

Hjälp!

Hej! Jag flyttade till min sambos lägenhet i februari (han hade den innan vi blev tillsammans. Hyresrätt) och adtessändrade både mig och min dotter hit. Hon är 17 månader. Ikväll kom han hem och ville separera. Helst ville han att jag skulle flytta kl 20 ikväll. Jag och min dotter har ingenstans att bo men jag sa att jag ska försöka lösa det tills imorgon. Kl 01.30 inatt stod både han och hans mamma och packade mina grejer och han tog nyckel ifrån mig. Kan han göra såhär? Har jag ingen rätt att bo kvar med mitt barn och att han flyttar även om han stod på kontraktet?

• Svar på tråden Hjälp!
  • Ungoliant

En lägenhet ingår bara i bodelning om den införskaffat för gemensamt bruk, så där har du ingen chans. Däremot har du uppsägningstid, tre månader om inget annat avtalats.

• Kjell2

Han kan inte slänga ut dig hur som helst. Däremot lär du få flytta för eller senare. Vad du inte ska göra är att flytta nu. Ta ett lugnt snack med din kille och säkrat du kommer flytta inom tex tre månader. Vill du verkligen sätta hårt mot hårt anlitar du en advokat som går prata med din kille och göra en bodelning.

Vill du verkligen ta strid finns det en viss möjlighet för dig att få bo kvar och han måste flytta. Det då du som har barn kan anses ha störst behov av bostaden.

Svar på tråden Hjälp!