• Krusbär

vägrar välling ge ersättning istället?

Hej! Börjar tråden med att skriva att jag redan är väl medveten om att barn inte alls behöver välling. Men nu är det så att jag har en lite tjej på 1 år som vaknar 05 varje!! morgon och har gjort sedan hon var ca 8 mån. Då är det smidigt att ge en flaska och mysa i soffan istället för att göra frukost så tidigt. Problemet är att hon vägrar alla typer av välling. Så hur länge kan hon fortsätta med ersättning? Ger nu ett mål innan läggning 160ml färdigblandat och även samma mängd 05.00.

Sonen är 2 år precis och här har välling alltid fungerat bra, tycker en flaska på kvällen förbereder bra inför läggnin. Har någon nåt annat tips annars? Snart dags för sonen att sluta med välling också ju.

• Svar på tråden vägrar välling ge ersättning istället?
  • Anonym (Visst)

Köp tex NAN pro 3 junior, från 10 månader. Kan inte se varför du inte skulle kunna ge det hur länge som helst! Det är ju inte som att du har tänkt att byta ut en vanlig måltid mot det, utan det är ju snarare utöver hennes vanliga måltider. Mår hon bra och ni får lite ro på morgonen så är det väl bara bra!

• minerva123

Vår äldsta är 2 år och han får fortfarande en flaska (mjölkfri) ersättning på kvällen . Jag har inte sett någon anledning alls till att försöka byta ut det mot välling.

• Brumma

Sonen är två o äter fortfarande en flaska ersättning på kvällen o en på natten (Japp, jag är mkt medveten om att det är dags att sluta).

Har ibte sett ngn anledning att övergå till välling då han började med ersättning vid 7 månaders ålder.

• minerva123
    Brumma skrev 2015-08-13 09:21:51 följande:

Sonen är två o äter fortfarande en flaska ersättning på kvällen o en på natten (Japp, jag är mkt medveten om att det är dags att sluta).

Har ibte sett ngn anledning att övergå till välling då han började med ersättning vid 7 månaders ålder.

Samma här, sonen började också "sent" med ersättning (vid 6 månader).
  • Anonym (flarran)

Vår son tog inte välling förrän efter 1,5 år. Han fick ersättning till kvällsmål fram till dess. Han åt då gröt först och sedan ersättning, vilket jag tyckte var...jobbigt. Det var mycket enklare med en flarra välling i soffan ist för att kladda med gröt och mata och hålla på. Tyvärr verkar han börja rata välling mer och mer nu, vilket är synd för han är en liten sparris... Han är 2,5 nu.

Stora däremot ÄLSKAR sin välling sedan hon började få runt 6 mån ålder, hon är 4, 5 år snart....

• pigglet

Det finns ingen anledning att byta ut ersättning mot välling egentligen. Ersättning innehåller mer än dubbelt så många näringsämnen (typ 36 mot vällingens 16) och är alltså ett bättre alternativ.

Välling innehåller mer fibrer, så en del upplever att barnet håller sig mätt längre på välling. Men det är individuellt.

• aztec

Min 3åring äter ersättning och inte välling.. Funkar utmärkt.

• Vestra

Våra barn har fått ersättning 1-2 ggr/dygn tills dom var 2-2½ år. Aldrig ätit välling.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden vägrar välling ge ersättning istället?