• Tre döttrar

Bolån och kontantinsats ?

Min spontana tanke är; ska ni verkligen köpa er ett hus om ni måste skramla ihop lånen på det där viset? 300.000 kostar huset säger du, det är billigt (med reservation för att jag äger ett hus i Stockholm och kanske är lite fartblind avseende priser, men hursomhelst)..ni har inte ens egen insats till ett hus för 300.000..?

Har ni räknat med mäklararvode?
    Kostnaden för lagfart?

Det inte bara kostar att köpa ett hus, det kostar att bo i ett hus också.

Har ni budgeterat för tex ökade driftskostnader under vinterhalvåret? Har ni en adekvat buffert för oförutsedda händelser? Om taket börjar läcka, värmepannan pajar eller ni får fukt i källaren (för att bara nämna en del). När man bor i hus är det som bekant helt upp till en själv att åtgärda sådant, och kostnaderna kan väldigt snabbt dra iväg.

Jag menar inte att trampa dig på tårna eller vara elak, men som husägare (med erfarenhet av större renoveringar och oförutsedda händelser med kostnader därtill) så tycker jag att det ringer lite varningsklockor här..

• Tre döttrar

(Såg nu att ni hyr i nuläget, då är knappast punkten med mäklararvode aktuell för er. Ursäkta slarvfel).

Svar på tråden Bolån och kontantinsats ?