• esaprivat

Någon som vet eller har erfarenhet?

Hejsan!

Det är såhär att min far och jag sa upp kontakten för X antal år sedan men eftersom det kom oväntat och plötsligt så har jag en del saker kvar där. Vi två kom överens om att dem skulle få ligga kvar där och han skulle packa ihop allt och skicka ner det till mig. Men efter det så började han kräva att jag kunde inte få mina grejer (dopgrejer, foton och personliga saker med affektionsvärde) om vi inte sågs. Det han gjorde mot mig är oförlåtligt och jag vill inte träffa honom så jag sa att jag kan betala för portot så kunde han skicka allt. Då slutade han plötsligt svara. Sen nu för ett tag sen skrev jag till honom och bad om att få mina grejer återigen som han har lovat. Då får jag till svar att han har slängt alla mina tillhörigheter som han har sagt att han ska förvara tills vi har löst hur sakerna ska komma till mig. Jag kommer nu att ta vidare det här för att det var ändå mina dopgrejer osv.

Men min fråga till er är, får han göra så eller har han gjort fel? Har någon erfarenhet av liknande händelse?

• Svar på tråden Någon som vet eller har erfarenhet?
  • Aniiee

Egenmäktigt förfarande med annans egendom 

och

Olovligt förfogande

Två laggrejer som du kan kolla upp.

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Johan70

Nej, han får inte göra så. Du kan kräva skadestånd.

Man kan inte få skadestånd för affektionsvärde men däremot för det rena ekonomiska värdet av prylarna.

Svar på tråden Någon som vet eller har erfarenhet?