• VimsigaMamman

Min 9-åring har blivit rädd för allt

Min förr så tuffa och äventyrliga tjej har blivit så rädd. T.ex. så har hon flygit sedan hon var liten, och det har aldrig varit några problem. Nu i somras när vi skulle på semester var hon bekymrad och när vi satte oss i planet blev hon riktigt rädd. Hon klamrade sig fast i min arm, och blundade hårt när vi skulle ta av. En annan sak är att hon plötsligt har blivit rädd för att åka karuseller. I fjol va vi på ett tivoli, og hon och hennes lillasyster åkte alla karuseller massvis av gånger, och båda ungarna tyckte det var jättekul. I år på samma tivol provade vi tekopparna som första åk när vi kom dit, och efter ett par minuter stelnade hon till och ville bara gå av. Hon provade en till karusell, likadant där, skräck i ögonen och rädd som bara det.Hon åkte inget mera den dagen. 
    Vi skulle oxå på bisonsafari nu i somras, och det gick helt fint tills vi kom fram och hon insåg hur stora djuren var, och hur vi skulle färdas inne i hägnet. Vi satt tryggt uppe i en safaribil, modell större, men hon var så rädd. Först tog det ca 15 min övertalning för att ens få henne med upp på flaket, och när vi väl började åka klamrade hon sig fast igen, och skakade, ropade till han som körde att han måste stanna.. 
    Jag förstår verkligen inte varifrån hon kan ha fått alla sina rädslor, hon har inte varit såhär förr. Är det någon som har liknande erfarenheter, eller tips på vad man kan göra? Jag vill inte tvinga henne att göra saker hon är rädd för, men samtidigt vill jag att hon ska kunna möta sina rädslor och se att det inte är farligt. 
    Hon är som sagt 9 år, har många kompisar hon leker med. Hon är en typisk 9-åring, bortsett från dessa plötsliga rädslor för allt. 

• Svar på tråden Min 9-åring har blivit rädd för allt
  • SkogsstjärnN

Jag känner igen det mycket väl hur det varit för min dotter som snart fyller tio. Senaste månaderna har det lättat men för ett år sedan var det galet var rädd hon var. Som du beskriver, saker hon annars gjort med glädje var nu tårar och bråk. flyga har hon gjort själv i flera år men det blev det stopp med. Åka bil ville hon verkligen inte utan det blev med tvång då vi skulle någonstans. Hon var rädd att jag skulle dö, att pappa skulle dö och att lillasyster som då var i magen inte skulle komma ut levande. Utan anledning eller att större förändring i hennes liv. Hon började få stora problem att sova och i slutändan insåg vi att hon vaknade för att kolla att vi var ok.

Vi försökte möta hennes rädslor, prata om det och säga att det var ok men faktiskt inget farligt osv, sakta men säkert blev det bättre. För henne grundade det sig nog i döden och vi pratade mycket om det och tog bort många orosmoment.

Svar på tråden Min 9-åring har blivit rädd för allt