• Aniiee

MMA för dotter på 6 år?

Vill din unge över huvud taget gå en kampsportskurs?

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Aniiee
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-14 13:30:43 följande:
    Aniiee skrev 2015-08-14 13:24:23 följande:

Vill din unge över huvud taget gå en kampsportskurs?

Det verkar så va?
    Ok, omformulerar min fråga till TS: Förstår dottern på allvar vad MMA innebär eller vill hon bara göra samma saker som mamma/pappa?

Orsaken till att jag över huvud taget frågar är för att jag själv sett massvis av ungar träna karate, kendo och MMA fast de egentligen inte vill, men föräldrarna driver på och barnen vågar inte gå emot sina föräldrar.

Naturligtvis kan ju TS vara en vettig förälder som låter ungen testa om hon verkligen vill, och sluta om hon inte vill fortsätta, det hoppas jag verkligen. Men jag har sett för mycket för att inte vara lite misstänksam.....
  • Aniiee
    Florimell skrev 2015-08-14 13:39:20 följande:
    Finns säkerligen både det ena och det andra :) kolla budoförbundet, där många grenar ingår, googla karate, judo, taekwondo som har egna huvudförbund. Dottern (6år) ska börja med kung fu i höst, hennes högsta dröm är att få bli en ninja...
    Om hon vill bli ninja så är väl kung fu helt fel kampsport att utöva =P
  • Aniiee
    Jag kom inte på något bättre skrev 2015-08-14 14:09:12 följande:
    Jo då hon är väl införstådd, vi pratade om det igår och jag förklarade reglerna som gäller om vad man får lära sig, t.ex att man FÅR INTE utöva det utanför föreningen för att visa sig tuff, att det tar tid att lära sig, och att det är bra att ha "i bakfickan" för framtiden. hon spelar även fotboll och har ett intresse för bilar och vädret på tv4- något varken jag eller pappan har.

Självklart skulle jag vara väldigt glad om hon VILL fortsätta efter atr ha fått prova, då jag vet vad det finns för människor i samhället, men jag skulle aldrig tvinga henne att göra något som hon inte vill.
    suziz skrev 2015-08-14 13:32:25 följande:

Du kan ju kolla här: budokan.nu/ 

Tack! :)
    Det är bra. 

Ta kontakt med Mikael på Kyokushin. Jag kan inte svära att de låter 6-åringar vara med, men du kan ju höra dig för.
  • Aniiee

Det är en karateklubb, btw. Jag tror inte de har någon MMA i Skellefteå.

• Aniiee
    Florimell skrev 2015-08-14 14:16:26 följande:
    Äscha, det är någonstans att börja, och träningslokalen ligger nära, bra träningstid och jag känner tränaren och klubben :)
    Vad vore bäst för ninjaträning annars?
    Nära och bra, låter vettigt.
    Florimell skrev 2015-08-14 14:22:03 följande:

Ninjutsu finns inte i staden vi bor i...

Jiu jitsu.
  • Aniiee
    ArthurDent skrev 2015-08-15 11:02:34 följande:

Judo eller jiu jitsu är väl egentligen en bättre bas för MMA än karate och roligare och mer utvecklande träning. 
    Det kanske beror på karateform men när jag och mina stora barn tränade karate var det mest inlärning av massa kator och andra rörelsemönster, inte speciellt skoj.
    Judoklubben här har barnträning från 3 år men då är det förstås mest lek.

Jag håller med, faktiskt. Tänkte också på judo för TS unge, de brukar dessutom ha lägre åldersgräns, pga "mjukheten". Det är en bra grund att stå på. Orsaken till att jag ändå valde att ta upp en karateklubb är väl för att jag själv är mångårig utövare av just karate (sen jag var 8-9).
Svar på tråden MMA för dotter på 6 år?