era sjuåringar
Sonen fyller 7 år om drygt 2 månader.
Han är 126cm lång och väger ca 26kg, tror jag.
Han börjar ju snart i 1:a klass och är ny i skolmiljön, eftersom han har gått "6-års" i förskolan istället för i förskoleklass.
*Han somnar normalt vid 20-20:30-tiden, men nu på sommaren ca 1 timme senare. Sover ca 10 timmar. I sommarstugan somnar han i egen säng, med en vuxen som ligger med och nattar. I stan ligger hans rum till så att han ogärna sover där så, för närvarande, nattas han i vår säng och så sover han på en madrass på golvet i vårt sovrum.
*Vi har regler när det gäller speltid (på mobilen, vi har ingen platta/padda) får han bara spela på söndagar och då ca 2 timmar totalt. Han tjatar inte om att få spela andra dagar. Dock kan det vara svårt när han är med kompisar som får spela , så några gånger (ca 4-5gg) under det senaste året, har han spelat på en annan veckodag.
Han får titta på tv/film dagligen, om han vill (2-3 timmar blir det), vi har dock ingen tv på landet så då blir det inget tittande alls (pyttelitet på SVT Play bara).
*- Han får leka med grannbarn på gården och vara hos dem själv. Så fort det är biltrafik (vi bor i storstad) involverat lämnar vi och hämtar. Hans bästis bor långt ifrån så dit åker vi kollektivtrafik. Han har sovit över där 3-4gg och kompisen hos oss också.
-Han har fått handla småsaker ensam i en butik/café som ligger i vårt hus.
-Han städar sitt rum (plockar i ordning)
vid uppmaning.
-Han kan brygga kaffe (till oss â?ºï¸).
-Han fixar inga måltider till sig själv/på egen hand, men är med mig och bakar och lagar mat då och då. Han hjälper ibland till med dukning och avdukning.
-Han kan cykla, sedan 3 år tillbaka. Han simmar 400m bröstsim och minst 50m ryggsim. Han lärde sig att knyta (fotbolls-)skorna nu i början av juli. Han kan inte klockan och har rätt dålig koll på tiden. Han duschar själv (men vi sätter igång vattnet och reglerar värmen). Han kan inte sova utan att kissa och har därför nattbyxblöja. Det är ju jättevanligt att barn inte är natt-torra vid 6-7 år, men föräldrar pratar inte så mycket om det, har jag märkt.
-Han läser mycket bra (kapitelböcker). Kan skriva (för hand och på tangentbord).
-Han kan inte åka skidor. I höst ska han gå i skridskoskola.
-Han spelar fotboll, dansar balett, går i simskola och sjunger i kör. I höst blir det även teaterkurs och ev. piano.
-Han är en hejare på Lego! ð???