Inlägg från: Anonym (qwerty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (qwerty)

Hur mycket ansvar?

Förklara för honom att du tycker om barnet men att du vill växa in i rollen som bonusförälder orecus som han och mamman fått göra. De var ju också nybörjare när barnet kom. De hade kanske hela ansvaret på en gång men å andra sidan krävs det mindre för att ta hand om en okänd nyfödd än en okänd 2-åring. Förklara för honom att erfarenhet och forskning visar på bästa resultat om man tar det lute lugnare och alla får växa in i sina nya roller.

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Rimligt ansvar för 17årig styvmamma?) skrev 2015-08-15 15:13:14 följande:

Tack så mycket för era kloka råd! Jag har pratat med honom en del och vi har kommit fram till att jag kanske tar lite extra ansvar över hemmet(tex jag sköter tvätten lite oftare så han får tid att vara med barnet) och det enda jag behöver göra med barnet är att mata om han behöver fixa något i hemmet som jag inte kan :)

Och jag är värdelös på att citera inläggen här, men jag ska iaf sova hemma första skolveckan i och med att jag har en ny linje och ett helt år att ta igen(fick hoppa upp till tvåan även fast jag inte har gått första året på den linjen). Så lär nog bli som så att jag sover hemma varannan vecka framöver så att jag får fokusera helt på skolan :)

Det låter som om ni kommit fram till en riktigt vettig lösning! :)

Men stäng inte dörren för familjelivet helt om du planerar ett liv tillsammans med din kille. Kanske du kan sova över en natt i veckan så att ni har en möjlighet att lära känna varandra.
Svar på tråden Hur mycket ansvar?