Inlägg från: Anonym (Rimligt ansvar för 17årig styvmamma?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rimligt ansvar för 17årig styvmamma?)

Hur mycket ansvar?

Jag är en tjej på snart 18 år som blev tillsammans med en kille på snart 20 år för strax över ett år sedan. Han har barn sedan tidigare och har nu tillslut fått varannan vecka efter uppbrottet med mamman. Jag är alltså 17 år och vill inte ha allt för mycket ansvar för barnet, men nästan alla försöker få mig att ta mer ansvar just för att vi bor tillsammans. Men är det verkligen en rimlig sak att tycka? Jag har ingen ork psykiskt att ta allt för mycket ansvar pga att jag fått lägga ner min livsstil som hästmänniska av fysiska skäl, fick i samma veva byta linje av samma orsak och att jag tycker att min pojkvän ställer för höga krav på mig...

Jag menar om jag inte fanns i bilden hade han ju fått fixa allt själv. Nu känns det som att det är en självklarhet att jag ska ta samma ansvar som han, men jag är inte ens myndig? Ja, barnet kom inte direkt som ett brev på posten men jag var tydlig i att jag tänker inte vara en mamma utan vill vara en vuxen kompis.

Jag älskar min pojkvän och vill inte lämna honom, men hur ska jag få honom att förstå att jag inte är något självklart utan att jag har gränser för min ork?

Men kortfattat: hur mycket ansvar är rimligt för en 17åring i er mening?

• Svar på tråden Hur mycket ansvar?

Jag visste om barnet ja. Men det var inte en planerad ihopflytt utan det skedde nästan så vi inte märkte det själva i och med att det var sommarlov. Han hade inte barnet alls från början utan det var något som gradvis växte från någon timme i månaden till vv. Barnet är 2 år gammalt och extremt krävande för någon som inte haft att göra med barn tidigare.. Jag har alltså noll erfarenhet av barn. Jämngamla syskon och inga kusiner el dyl.

Jag tycker att det känns mest som att när jag säger att jag vill nästan inte ha något ansvar så attackerar han med att säga att jag inte vill ha barnet där... Men det är inte så jag vill att det ska vara. Jag vill att barnet ska känna sig välkommet till sitt hem och jag vill få känna in själv vad jag klarar och kunna ta ett kliv tillbaka om jag inte orkar med men då tar han det som att jag inte tycker om hen :( men det gör jag! Så tro inte att jag vill bli av med barnet eller helt slippa undan men jag är inte så jättebra med barn än så då vill jag få bestämma lite själv vad jag kan göra :/

Tack så mycket för era kloka råd! Jag har pratat med honom en del och vi har kommit fram till att jag kanske tar lite extra ansvar över hemmet(tex jag sköter tvätten lite oftare så han får tid att vara med barnet) och det enda jag behöver göra med barnet är att mata om han behöver fixa något i hemmet som jag inte kan :)

Och jag är värdelös på att citera inläggen här, men jag ska iaf sova hemma första skolveckan i och med att jag har en ny linje och ett helt år att ta igen(fick hoppa upp till tvåan även fast jag inte har gått första året på den linjen). Så lär nog bli som så att jag sover hemma varannan vecka framöver så att jag får fokusera helt på skolan :)

Svar på tråden Hur mycket ansvar?