Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Hur mycket ansvar?

Det där är ju svårt att svara på eftersom det är väldigt olika situationer. Om du som sjuttonåring bott kvar hemma hade kraven sett ut på ett annat sätt än nu när du har valt att flytta hemifrån och bilda familj med en kille som har barn.

Jag har tre barn, varav en är 17 och en är 7. Av 17-åringen förväntar jag mig relativt mkt. Bla hjälp att hämta 7-åringen från fritids, fixa mat, följa med till och hämta från träning samt vid behov natta. Detta sker kanske två dagar per vecka. Detta är fullt rimliga krav anser jag. Men de är syskon och båda bor hemma.

Du å andra sidan bor inte hemma hos dina föräldrar. Du har (antar jag) gjort ett aktivt val att flytta hemifrån och bilda familj. Kraven och förväntningarna på dig blir då detsamma som vilken annan vuxen som helst. Sen är det så att alla par som inte har gemensamma barn kan välja att agera olika. Du kan vara en aktiv bonusmamma och då får du helt enkelt ta samma ansvar som om det varit ditt eget barn. Eller så kan du välja att vara bonusförälder på de premisser du vill själv. Oavsett så är det här ngt du måste komma överens med din pojkvän om. Ingen kan kräva att du ska göra ngt alls med barnet men det är fullt rimligt att förväntningarna på dig är att du ska agera som en bonusmamma eftersom du valt som du gjort. Jag gissar att du kände till barnet när ni flyttade ihop?

• Anonym (Maria)
    Anonym (Inte OK) skrev 2015-08-15 09:54:40 följande:

Jeez ta hand om ditt barn som du valt att skaffa! Stackars 17-åring!!! En sak att be om hjälp någon gång men kräva att 17-åringen ska ta hand om DITT barn 2 gånger i veckan är inte okej. Hoppas 17-åringen får betalt i alla fall...

Vi har helt klart olika värderingar. Jag anser att i en familj hjälps man åt. Mina äldsta barn är i stort sett ekonomiskt oberoende p g a att vi föräldrar jobbar som vi gör så tjänar vi oerhört mkt pengar. Vilket Vi gärna spenderar på våra barn och vår familj. Det kräver dock att barnen hjälper till hemma vilket de gör utan att protestera. De kompenseras med familjeresor, egna resor, de får mkt pengar för att kunna satsa på sina intressen men ja vi kräver en del tillbaka. Skolarbetet går i första hand, att hjälpa till med småsyskon nr 2. Hos oss funkar det jättebra och det ger syskonen en fantastisk bra sammanhållning samt lär dem att ta ansvar. Tråkigt att du blev upprörd över ngt som ingen annan har problem med.
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Rimligt ansvar för 17årig styvmamma?) skrev 2015-08-15 15:13:14 följande:

Tack så mycket för era kloka råd! Jag har pratat med honom en del och vi har kommit fram till att jag kanske tar lite extra ansvar över hemmet(tex jag sköter tvätten lite oftare så han får tid att vara med barnet) och det enda jag behöver göra med barnet är att mata om han behöver fixa något i hemmet som jag inte kan :)

Och jag är värdelös på att citera inläggen här, men jag ska iaf sova hemma första skolveckan i och med att jag har en ny linje och ett helt år att ta igen(fick hoppa upp till tvåan även fast jag inte har gått första året på den linjen). Så lär nog bli som så att jag sover hemma varannan vecka framöver så att jag får fokusera helt på skolan :)

Jag tycker att ni har hittat en jättebra lösning tillsammans. Bra att ni kan kompromissa och bra att du kan få tid att fokusera på skolan!
Svar på tråden Hur mycket ansvar?