• Anonym (Musens matte)

Rfsu Active Balance mot svamp - Borde heta FÖR svamp!

Hej, jag håller på bli galen här!

Har haft svamp i några månader nu och eftersom det kom efter V12 så har jag inte kunnat göra något åt. Men så hörde jag om Active Balance från rfsu som man kan använda under graviditeten och har tagit de där tabletterna i fem dagar nu, fem helvetiska dagar! Innan har jag stått ut med svampen, det har oftast vart riktigt okej och mest jobbigt efter sex med sperma inblandat men nu har det blossat upp till oanade höjder, såpass att jag fantiserar om att onanera med en kaktus!! Åh eller en istappsdildo!! Har fått massor av flytningar och det kliar saaaatan hela tiden, tror jag har fått lite utslag och så är kanterna runt hålet jätteömma och känns nästan såriga. Spolar ibland med kallvatten för att få några minuter av sinnesro. Nu är det 2 tabletter kvar och det känns ju inte som att detta kommer vara magiskt borta och det *poff* har gått över om 2 dagar.

Vad är era erfarenheter av Active Balance? Varför har det blivit såhär, det står att det ska vara helt naturliga ingredienser i och att det även går att använda i förebyggande syfte. Har ni som testat det märkt att de gjort saken värre? Blev det bättre tillslut? Bör jag fortsätta? Hjälp, vad ska jag göra, min stackars mutta står inte ut! :,(

• Svar på tråden Rfsu Active Balance mot svamp - Borde heta FÖR svamp!
  • Anonym (.)

Du borde ju inte isåfall ha sex medan du lider av svamp i underlivet då det blir värre?

Du borde prata med din barnmorska! Inte fan ska du behöva gå runt med en svampinfektion som bara blir värre.

Ring 1177 redan idag och beskriv symptomen o rådfråga med dom. Riktigt synd att det är fredag och att du troligen måste vänta tills på måndag för "riktig hjälp" :(

Lider med dig, ifall det är till någon tröst! Men som sagt ring 1177 asap!

• Anonym (,)

Jag vet att många varnar för att använda lactal balans när man har kraftig svampinfektion, eftersom man då har mängder med småsår i underlivet som blir irriterade av lactalen. Kanske samma med active balance? Själv använder jag den förebyggande, en dos eller två i slutet av varje menstruation, och har inte fått några besvär av den.

• Anonym (Hm)

Men köp canesten engångs vaginal tablett istället så är du av med skiten sen!

Och ha inte sex medan du har svamp plus undvik att få sperma i dig då det också kan förvärra saken pga pH.

• Anonym (Musens matte)
    Anonym (.) skrev 2015-08-14 20:01:35 följande:

Du borde ju inte isåfall ha sex medan du lider av svamp i underlivet då det blir värre? Du borde prata med din barnmorska! Inte fan ska du behöva gå runt med en svampinfektion som bara blir värre. Ring 1177 redan idag och beskriv symptomen o rådfråga med dom. Riktigt synd att det är fredag och att du troligen måste vänta tills på måndag för "riktig hjälp" :( Lider med dig, ifall det är till någon tröst! Men som sagt ring 1177 asap!

Tack haha.

Nä men ibland när jag inte haft några symptom på länge är det ju svårt att hålla sig :) Oftast använder vi kondom pga det och då brukar det inte vara nån fara.

Vad skulle barnmorskan kunna göra? Min förra bm sa att jag skulle använda pevaryl, vilket man ju inte alls bör göra efter v12. Vad tänker du är "riktig hjälp"? Vad kan man använda förutom denna, det är den enda jag hittat.

Bör jag sluta med behandlingen jag håller på med nu? Det är ju pga den som det blivit såhär illa, som det var innan skulle jag kunnat stå ut en månad till. Känns dumt att ringa 1177 när de förmodligen inte kan hjälpa mig, har ringt så mkt dit redan för olika saker.
  • Anonym (Musens matte)
    Anonym (Hm) skrev 2015-08-14 20:54:27 följande:

Men köp canesten engångs vaginal tablett istället så är du av med skiten sen!

Och ha inte sex medan du har svamp plus undvik att få sperma i dig då det också kan förvärra saken pga pH.

Ja jag får nog göra det :( Ville inte det eftersom det inte fanns någon forskning på det och som det var innan skulle jag stått ut.

Sambon skulle nog bli helt knäckt om han inte fick sex på ett år haha, första 3månaderna fick jag ont och sen kom svampen. Oftast är det ingen fara, det är mest sperman som ställer till det så den undviker jag helt nu.
  • Anonym (.)

Din barnmorska kanske kan hjälpa dig med vilken medicin du ska använda och hämvisa dig vidare till läkaren på mottagningen. Med riktig hjälp menar jag att du blir undersökt. Haha jag vet hur tjatig man kan känna sig när man ofta ringer till 1177 men det är ju iaf vårdupplysning och jag tänker att dom borde kunna svara på ifall du ska fortsätta med medicineringen nu i två dagar till eller om du bör avbryta samt tipsa om hur du kan stå ut med klådan! Dom kan också, precis som barnmorskan, ge förslag för andra typer av svampdödande medel som är okej att använda i andra trimestern.

Hellre ringa 100 ggr för mycket än en gång för lite.

• Anonym (.)

Din barnmorska kanske kan hjälpa dig med vilken medicin du ska använda och hämvisa dig vidare till läkaren på mottagningen. Med riktig hjälp menar jag att du blir undersökt. Haha jag vet hur tjatig man kan känna sig när man ofta ringer till 1177 men det är ju iaf vårdupplysning och jag tänker att dom borde kunna svara på ifall du ska fortsätta med medicineringen nu i två dagar till eller om du bör avbryta samt tipsa om hur du kan stå ut med klådan! Dom kan också, precis som barnmorskan, ge förslag för andra typer av svampdödande medel som är okej att använda i andra trimestern.

• Anonym (Musens matte)
    Anonym (,) skrev 2015-08-14 20:02:04 följande:

Jag vet att många varnar för att använda lactal balans när man har kraftig svampinfektion, eftersom man då har mängder med småsår i underlivet som blir irriterade av lactalen. Kanske samma med active balance? Själv använder jag den förebyggande, en dos eller två i slutet av varje menstruation, och har inte fått några besvär av den.

Tack!
  • Anonym (Musens matte)
    Anonym (.) skrev 2015-08-14 21:17:10 följande:

Kollar med min bm på måndag och ska arbeta upp modet att ringa 1177. Tack!

Det är tredje trimetern nu så canesten ska nog gå använda, annars läste jag att olivolja skulle hjälpa haha ;)
Svar på tråden Rfsu Active Balance mot svamp - Borde heta FÖR svamp!