Inlägg från: micromat |Visa alla inlägg
  • micromat

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Anonym (FEL!) skrev 2015-08-16 14:57:32 följande:

Just den familjen bör vara grymt högavlönade då de nyss köpt nytt hus, byggt nytt ridhus, köper nya hästar och bilar ofta m.m.

De PLACERADE ungarna som de lever gott på får ingenting! På 1 år har de haft ETT möte hemma hos dom!

Du har verkligen ingen koll på någonting och borde därav inte yttra dig mer om sånt du inte vet!

De skulle inte ha råd med något om de inte tjänade massor på ungar dom tar dit!

Dessutom borde DOM bli av med sina egna barn och absolut inte ta hand om andras. Men soc låter fam hem komma undan med saker som ett bio hem aldrig hade gjort. Märkligt ..,

Man får inte mycket mer än ca 6000 i månaden per barn. Man kan söka extra pengar men det får man bara när man är fosterhem åt barn med särskilda behov. Det kanske är ett barn som klipper sönder allt, sabbar tapeter, slår sönder möbler mm. Men grundersättningen inga 30000 i månaden, då är en femtedel av den summan mer korrekt.

Hur jag vet det? Mina föräldrar har haft fosterbarn placerade hos sig.
  • micromat
    Anonym (Felfri & änglalik) skrev 2015-08-17 22:10:30 följande:

Jodå, jag förstår mycket väl att mamman i detta fall var psykiskt sjuk och att det var klokt att t ex låta adoptera bort barnet.

Det jag aldrig kommer förstå är hur soctanter kan sätta diagnoser på folk! Det ska utbildade läkare göra.

Fast dom har inte satt någon diagnos...
  • micromat
    Anonym (suck) skrev 2015-08-18 22:19:03 följande:

Nu utgår du från mammas behov. Socialtjänsten utgår från BARNETS behov och barnet har inte behov av att man till varje pris och kostnad ska tvinga en biologisk mamma att ha sitt barn. Barnet har behov av att få ha en stabil tillvaro. Det är väl ganska uppenbart att den mamman (Socionom) pratar om inte kan ta hand om ett barn. Men visst, du kanske tycker att det är bra att barnet får bli en försökskanin som man bara kan hoppas att det ska gå bra för i framtiden, för det är SÅÅÅ synd om MAMMAN.Men alltså seriöst. Finns det verkligen folk som inte fattar att det

Anmäld kan man ALLTID bli. Jag har blivit anmäld i jobbet (till IVO) och klienter har överklagat mina beslut. Det betyder inte automatiskt att jag har fel, utan betyder att klienten inte håller med mig. Och så är det ju tyvärr, det finns klienter som inte håller med, speciellt vid tvångsomhändertagande av barn. Vem har du blivit anmäld till och för vad menar du?

Visserligen inte alltid socialtjänsten utgår från barnets behov, för då skulle prio ligga på barnet och inte vuxna..

Sen håller jag med om att dom gjorde helt rätt i som omhändertog barnet som socionom skriver om. En mamma som inte bryr sig om sitt barn alls ska inte få hur många chanser som helst medan barnet far illa av det..
  • micromat
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-18 23:29:43 följande:

Familjeliv som forum får inte sprida förtal och genom anonym Socionoms förtjänst så vet många nu vad som hände, och vad bakgrunden var, när barnet blev omhändertaget. Det är ett brott mot sekretesslagen.

Vi har inte kapat tråden. Socionom började skriva om ett fall som hon nyligen arbetat med och jag informerade bara om att hon gör något brottsligt. Att du sen ifrågasätter det jag skriver och vill få ytterligare förklaring visar ju bara att du själv kapar tråden med något som är helt irrelevat för Ts.

Nu har socionom även skrivit att det är en blandning av flera fall som inträffat medan socionom jobbat. Det kan vara 1 person eller 100 personer som man beskriver eller delvis beskriver. Vilket gör att det inte alls behöver ha gått till som socionom beskriver.

Hon sa nyligen men det kan likagärna vara 10 år sedan.

Det behöver med andra ord inte vara ett regelrätt sekretessbrott då det handlar om flera personer och händelser som blivit en händelse i socionoms berättelse. Ungefär som en fallbeskrivning.

Men givetvis ska man vara försiktig när det gäller sekretessen då det är ett allvarligt brott. Bara socionom vet om hon berättat det precis som det är eller om hon kokat ihop historien. Hon kanske inte ens bor och arbetar i Sverige..

Jag kan göra precis likadant och berätta om "Emmy" på mitt jobb. En äldre dam som drabbats av .... och som gjort si och så, där anhöriga gör blaha osv.. Där jag blandar ihop flera olika händelser och personer. Där det egentligen inte går att urskilja vem/vilka personerna är och vilka det egentligen handlar om.. Även fast det är hög igenkänning då många äldre har liknande problematik mm.. Med 15 års arbetslivserfarenhet är det ett gäng tanter man träffat.. ;)
  • micromat
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-20 10:49:16 följande:

Går personerna att känna igen genom vad som sägs så är det brott mot sekretessen. Ingen diskussion.

Skulle jag som sagt var berätta om min lilla tant i en fallbeskrivning så skulle tusentals tanter passa in på den beskrivningen utan att det är någon utav dom tanterna som faktiskt beskrivs.

Kan du känna igen personerna som socionom pratar om och vet att det gäller dom personerna eller gäller det några helt andra personer med liknande historia?
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund