Anonym (Otto) skrev 2015-08-18 23:29:43 följande:
Familjeliv som forum får inte sprida förtal och genom anonym Socionoms förtjänst så vet många nu vad som hände, och vad bakgrunden var, när barnet blev omhändertaget. Det är ett brott mot sekretesslagen.
Vi har inte kapat tråden. Socionom började skriva om ett fall som hon nyligen arbetat med och jag informerade bara om att hon gör något brottsligt. Att du sen ifrågasätter det jag skriver och vill få ytterligare förklaring visar ju bara att du själv kapar tråden med något som är helt irrelevat för Ts.
Nu har socionom även skrivit att det är en blandning av flera fall som inträffat medan socionom jobbat. Det kan vara 1 person eller 100 personer som man beskriver eller delvis beskriver. Vilket gör att det inte alls behöver ha gått till som socionom beskriver.
Hon sa nyligen men det kan likagärna vara 10 år sedan.
Det behöver med andra ord inte vara ett regelrätt sekretessbrott då det handlar om flera personer och händelser som blivit en händelse i socionoms berättelse. Ungefär som en fallbeskrivning.
Men givetvis ska man vara försiktig när det gäller sekretessen då det är ett allvarligt brott. Bara socionom vet om hon berättat det precis som det är eller om hon kokat ihop historien. Hon kanske inte ens bor och arbetar i Sverige..
Jag kan göra precis likadant och berätta om "Emmy" på mitt jobb. En äldre dam som drabbats av .... och som gjort si och så, där anhöriga gör blaha osv.. Där jag blandar ihop flera olika händelser och personer. Där det egentligen inte går att urskilja vem/vilka personerna är och vilka det egentligen handlar om.. Även fast det är hög igenkänning då många äldre har liknande problematik mm.. Med 15 års arbetslivserfarenhet är det ett gäng tanter man träffat.. ;)