• jagärjagvemärdu

Hur berättar jag för min chef att jag ska resa?

Började på mitt jobb i januari och i maj bokade jag en resa i oktober, har inte tagit semester under sommaren utan tänkte spara den till själva resan. I slutet av juni fick vi ut lappar om att nedskärningar skulle ske och strax därefter blev jag uppsagd. Nu har jag börjat på ett nytt jobb (inte skrivit anställningsavtal ännu) men vet inte riktigt hur jag ska ta upp resan med min chef. Kommer vara borta nästan fyra veckor. Hjälp mig!

• Svar på tråden Hur berättar jag för min chef att jag ska resa?
  • Anonym (?))

Varför berättade du det inte under anställningsintervjun?

• Jemp

Jag hade sagt det så fort som möjligt. Att du sedan länge har en resa bokad och fråga om du får ta ledigt även om du vet att det inte är optimalt.

• asta66
    Jemp skrev 2015-08-15 14:21:31 följande:

Jag hade sagt det så fort som möjligt. Att du sedan länge har en resa bokad och fråga om du får ta ledigt även om du vet att det inte är optimalt.

Oktober är väl ingen usel tidpunkt på de flesta jobb.
  • Themis

Det lönar sig i längden att vara ärlig tror jag men jag hade själv nog velat skriva på eller i alla fall ha kontraktet i min hand först.

"Jo, detta kommer kanske lite dumt, men jag bokade en lite längre resa innan jag var tvungen att byta jobb och jag har inte varit ledig i sommar. Tror du att det kan gå att ordna så att jag kan ha semester i oktober? Jag kan gärna jobba över julen istället eller annan helg längre fram om det hjälper er."

Om arbetsgivaren är schysst så kommer de nog att gå med på det, och de har ju lite tid att hitta en vikarie eller omfördela arbetet. Kan dock vara problem på en liten arbetsplats/utan kollektivavtal osv, det säger jag inget om, men man måste våga fråga.

Det är rätt stor skillnad om du har ditt jobb på en stor arbetsplats där flera gör dina arbetsuppgifter eller en liten restaurang som kämpar för sin överlevnad och gärna tar genvägar vad gäller anställdas rättigheter och förmåner.

Och pappersjobb kan rätt ofta vänta. Dagliga kunder, djur och tidtabeller kan det oftast inte.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Jemp
    asta66 skrev 2015-08-15 14:23:05 följande:

Oktober är väl ingen usel tidpunkt på de flesta jobb.

Med inte optimalt menade jag snarare som nyanställd.
  • jagärjagvemärdu
    Anonym (?)) skrev 2015-08-15 14:18:44 följande:

Varför berättade du det inte under anställningsintervjun?

Jag var på intervjun innan jag blev uppsagd! Visste att jag skulle få vara en av de som blev uppsagda när vi fick papperna. De ville då att jag skulle börja redan måndagen därpå men hade ju 1 månads uppsägningstid så jag började förra veckan.
  • jagärjagvemärdu
    Themis skrev 2015-08-15 14:28:03 följande:

Det lönar sig i längden att vara ärlig tror jag men jag hade själv nog velat skriva på eller i alla fall ha kontraktet i min hand först.

"Jo, detta kommer kanske lite dumt, men jag bokade en lite längre resa innan jag var tvungen att byta jobb och jag har inte varit ledig i sommar. Tror du att det kan gå att ordna så att jag kan ha semester i oktober? Jag kan gärna jobba över julen istället eller annan helg längre fram om det hjälper er."

Om arbetsgivaren är schysst så kommer de nog att gå med på det, och de har ju lite tid att hitta en vikarie eller omfördela arbetet. Kan dock vara problem på en liten arbetsplats/utan kollektivavtal osv, det säger jag inget om, men man måste våga fråga.

Det är rätt stor skillnad om du har ditt jobb på en stor arbetsplats där flera gör dina arbetsuppgifter eller en liten restaurang som kämpar för sin överlevnad och gärna tar genvägar vad gäller anställdas rättigheter och förmåner.

Och pappersjobb kan rätt ofta vänta. Dagliga kunder, djur och tidtabeller kan det oftast inte. smile1.gif

Vi har inga vikarier utan vi är 30-40 st som utför samma arbete :) Vi har inte öppet under helger eller helgdagar heller!
  • asta66
    Jemp skrev 2015-08-15 14:33:59 följande:
    Med inte optimalt menade jag snarare som nyanställd.
    De flesta av oss planerar framåt även i privatlivet. Det vet väl chefer. Jag tog ledigt som nyanställd. Berättade det när jag fick jobbet.
  • Themis
    jagärjagvemärdu skrev 2015-08-15 14:41:52 följande:
    Vi har inga vikarier utan vi är 30-40 st som utför samma arbete :) Vi har inte öppet under helger eller helgdagar heller!
    Men då så. Bara berätta på ett trevligt sätt så ska det nog lösa sig.
  • Anonym (?))
    jagärjagvemärdu skrev 2015-08-15 14:40:25 följande:
    Jag var på intervjun innan jag blev uppsagd! Visste att jag skulle få vara en av de som blev uppsagda när vi fick papperna. De ville då att jag skulle börja redan måndagen därpå men hade ju 1 månads uppsägningstid så jag började förra veckan.
    Fast då hade du ju redan bokat resan. Varslet fick du reda på i juni, resan bokades i maj.
  • jagärjagvemärdu
    Anonym (?)) skrev 2015-08-15 16:26:16 följande:
    Fast då hade du ju redan bokat resan. Varslet fick du reda på i juni, resan bokades i maj.
    Ja precis men det kanske hade lett till att jag inte fått jobbet? Vill ju liksom inte gå på soc?
  • Anonym (?))
    jagärjagvemärdu skrev 2015-08-15 16:37:37 följande:
    Ja precis men det kanske hade lett till att jag inte fått jobbet? Vill ju liksom inte gå på soc?
    Har du provanställning?

Du tror inte att din ärlighet hade lönat sig?
  • jagärjagvemärdu
    Anonym (?)) skrev 2015-08-15 17:44:27 följande:
    Har du provanställning?

Du tror inte att din ärlighet hade lönat sig?
    Ja jag är provanställd, ingen aning det är ett ganska basic jobb vem som helst kan få det.
  • Liza2015

Sjukanmäl dig. Det är det bästa. Så gör jag jämt när jag ska skolka från jobbet. Ingen har märkt något än. 

• Anonym (?))
    jagärjagvemärdu skrev 2015-08-15 18:22:40 följande:
    Ja jag är provanställd, ingen aning det är ett ganska basic jobb vem som helst kan få det.
    Om det är så att de inte gillar att du tar ledigt så tidigt, så kan de ju säga upp dig efter provanställningen.

Är det ett jobb där de andra lätt kan täcka upp för folk som är sjuka eller har semester? För om så många gör samma sak, så är det ju lättare att undvara någon.
  • jagärjagvemärdu
    Liza2015 skrev 2015-08-15 18:23:03 följande:

Sjukanmäl dig. Det är det bästa. Så gör jag jämt när jag ska skolka från jobbet. Ingen har märkt något än. 

Sjukanmäla mig i en hel månad? 
  • jagärjagvemärdu
    Anonym (?)) skrev 2015-08-15 18:30:33 följande:
    Om det är så att de inte gillar att du tar ledigt så tidigt, så kan de ju säga upp dig efter provanställningen.

Är det ett jobb där de andra lätt kan täcka upp för folk som är sjuka eller har semester? För om så många gör samma sak, så är det ju lättare att undvara någon.
    Om någon är sjuk eller har semester så tas det inte in någon annan utan alla bara fortsätter som vanligt :)
Svar på tråden Hur berättar jag för min chef att jag ska resa?