• Äldre 15 Aug 21:36
    9248 visningar
    13 svar
    13
    9248

    Windows 10 - tror jag har fastnat i tablet mode

    Tror att jag har "fastnat" i tablet mode i Windows 10. Jag skulle kunna ta mig manuellt till tablet mode via startmenyn och inställningar etc., men hur tar jag mig manuellt tillbaka? Sorry, säkerligen lite luddig beskrivning, men tror att de som eventuellt kan hjälpa mig inser vad jag menar...

    Stort tack på förhand!

  • Svar på tråden Windows 10 - tror jag har fastnat i tablet mode
  • Äldre 16 Aug 09:57
    #1

    Gå in i inställningar igen och slå av tablet mode. Enklast så trycker du på förstoringsglaset. Skriv tablet och välj "Penna och pekskärm". Tryck på "Inställningar för surfplatteläge" och slå av surfplatteläge.

  • Äldre 16 Aug 09:58
    #2

    Ännu enklare. Sök efter surfplatteläge eller tablet mode om du kör engelska.

  • Äldre 16 Aug 11:22
    #3
    sportpappa skrev 2015-08-16 09:58:47 följande:

    Ännu enklare. Sök efter surfplatteläge eller tablet mode om du kör engelska.


    Tackar för svaret!

    Insåg att utmaningen nog var lite klurigare än så, då jag ju egentligen har provat att trycka på både startmenyknappen och förstoringsglaset, men då inget hände då, så trodde jag att jag just hade fastnat i tablet mode och att de då var bortkopplade.

    Men - nu när jag ändå har lyckats komma in i inställningar och inser att tablet mode inte är på, så ser jag även att när jag trycker på antingen startmenyknappen eller förstoringsglaset, så blir det en reaktion, men bara att något börjar jobba (man ser den lilla blåa "ringen" som syns den korta stund när datorn reagerar och jobbar med något, t ex när man klickar på en ikon etc.), men att det sedan inte händer något. Dvs - jag får inte upp några sökmöjligheter och startmenyn öppnas inte. Känns inte som en inställningsgrej, utan något rent fel...?
  • Äldre 16 Aug 18:07
    #4

    Starta om och se om det blir bättre efter det.

  • Äldre 16 Aug 18:17
    #5

    Är windows 10 bra annars?

  • Äldre 16 Aug 20:47
    #6
    boundforglory skrev 2015-08-16 18:17:25 följande:

    Är windows 10 bra annars?


    Det är väldigt bra jämfört med Windows 8 och 8.1.
    Det känns mer modernt än Windows 7.

    Sen använder jag funktionerna i Windows väldigt lite. Det jag kör är Chrome och Android Studio och några andra utvecklingsprogram. Operativssystemet ska bara finnas där så att de program jag använder fungerar. Så för mig var inte Windows 8 någon katastrof. Jag kunde ju köra mina program precis som innan.
  • Äldre 16 Aug 20:50
    #7
    sportpappa skrev 2015-08-16 20:47:13 följande:
    Det är väldigt bra jämfört med Windows 8 och 8.1.
    Det känns mer modernt än Windows 7.

    Sen använder jag funktionerna i Windows väldigt lite. Det jag kör är Chrome och Android Studio och några andra utvecklingsprogram. Operativssystemet ska bara finnas där så att de program jag använder fungerar. Så för mig var inte Windows 8 någon katastrof. Jag kunde ju köra mina program precis som innan.
    Är det inte väldigt stora problem med personlig integritet? Läste någonstans att win 10 har en inbyggd keylogger.
  • Äldre 16 Aug 22:44
    #8
    boundforglory skrev 2015-08-16 20:50:58 följande:
    Är det inte väldigt stora problem med personlig integritet? Läste någonstans att win 10 har en inbyggd keylogger.
    Keyloggern var i betan för att mäta hur olika saker fungerade och inte fungerade.
  • Äldre 16 Aug 22:50
    #9
    sportpappa skrev 2015-08-16 22:44:40 följande:
    Keyloggern var i betan för att mäta hur olika saker fungerade och inte fungerade.
    Kan du ge en bra källa? Läste en artikel på idg så sent som för några dagar sen där man gick igenom hur många konstiga saker det var som att de sparade ens lösenord och information om betalningar man gjorde.
    Detta skulle göra att win10 skulle bli svårt att använda på svenska myndigheter pga sekretessproblem.
  • Äldre 17 Aug 10:06
    #10
    boundforglory skrev 2015-08-16 22:50:03 följande:
    Kan du ge en bra källa? Läste en artikel på idg så sent som för några dagar sen där man gick igenom hur många konstiga saker det var som att de sparade ens lösenord och information om betalningar man gjorde.
    Detta skulle göra att win10 skulle bli svårt att använda på svenska myndigheter pga sekretessproblem.
    Jag har ingen bra källa utan baserar mitt uttalande på en samlad bedömning av olika uttalanden från nyhetskällor och Microsoft MVP:er.
    Däremot så används mycket information från vad du gör i Windows 10 på olika sätt för att dels förbättra och förenkla för dig, men också för att Microsoft ska tjäna pengar. Det går att slå av det mesta eller gömma sig om man vill dölja vad man gör.
  • Äldre 18 Aug 11:28
    #11
    sportpappa skrev 2015-08-16 18:07:16 följande:

    Starta om och se om det blir bättre efter det.


    Haha, omstart var absolut en av de första åtgärderna! Tackar för hjälpförsöken, men har insett att det är något fel nu. Får försöka se om det finns någon fix, men annars får jag nog ominstallera.
  • Kati58
    Äldre 5 Jan 16:25
    #12

    Installerade WIN 10 - uppgraderingen - och fick samma problem på min PC, utan touch + att nu kunde jag inte ha elkabeln i för då blev skärmen svart. Ut med kabeln och körde på batteri och skärmen ok. 
    Så jag avinstallerade kvickt denna uppgradering.

  • Äldre 19 Jan 14:11
    #13

    2 gånger har mitt Windows 10 låst sig i surfplatteläge ingenting hjälpte inte ens datorns support lösningen är att ladda ner o installerar alla uppdateringar via Windows uppdate.

Svar på tråden Windows 10 - tror jag har fastnat i tablet mode