• Anonym (5566)

Mamman flyttar till annan kommun

Hej. Jag har delad vårdnad för min dotter men nu har mamman flyttat till en annan kommun och vill ha ensam vårdnad och anser det bäst att våran dotter är hos mig hos varannan helg istället. Så hon slipper den långa resvägen för att lämna henne i skolan. Nästa vecka börjar hon förskolan och hon är skriven på skolan i min kommun där hon gått på dagis innan. Jag vill ha min dotter varannan vecka och vill att hon går kvar i skolan med sina kompisar. Jag och mamman kommer inte överens och gör allt för att svartmåla mig. Vi går på samtal men det leder ingen vart. Någon som varit i samma situation och vad hände då? Vad händer om hon tar detta till en rättegång?

• Svar på tråden Mamman flyttar till annan kommun
  • Anonym (5566)

Ja jag var nog lite otydlig. Jag menar att jag vill att min dotter ska bo kvar hos mig så egen vårdnad då. Har någon varit i liknande situation, det känns som att ingen av oss kommer att vilja ge med sig. Tänker förstås på våran dotter med. Vill ju inte ta ifrån henne sin mamma heller.

• Anonym (5566)

Nej jag fick veta en månad innan att hon skulle flytta och hon ansåg att det var bäst att vår dotter var hos henne på veckorna och mig varannan helg. Jag tycker det är fel att jag ska behöva anpassa mig såpass efter hennes behov. Varför hon flyttar vet inte jag.

Det är ett par mil att åka så jag förstår att hon inte vill köra men samtidigt vill inte jag det heller. Jag har inte heller den möjligheten att köra halva vägen. Flytta är inget alternativ då jag har mitt jobb och liv här.

Vet inte hur vi ska kunna gå till väga..

• Anonym (5566)

Jag är en ensamstående pappa och har för tillfället inte råd att ha en bil. Därför skulle jag inte kunna köra henne till skolan varje dag.

Jag vill såklart min dotter det bästa men tanken av att bara få träffa henne 3 dagar varannan vecka får mig att gå sönder. Jag har inte valt detta och därför känns det orättvist på något sätt. Min dotter missar första veckan i förskolan då mamman väljer att inte köra dit henne.

Jag och min dotters mamma har inte bott tillsammans under flera år men hon är skriven hos sin mamma. Betyder det då att mamman kommer att få rätt till att byta till en skola i hennes kommun?

Jag ska såklart ringa skatteverket imorgon och tackar så mycket för informationen.

Svar på tråden Mamman flyttar till annan kommun