• Brumma

Mamman flyttar till annan kommun

Du måste omgående lämna in en stämning på boendet. Vårdnaden påverkas INTE av att barnet bot vh hos ngn av er då vårdnad, boende och umgänge inte har med varandra att göra.

Chansen att du får boendet borde vara relativt stor då man tittar på var barnet har sin hemmiljö, går i förskola och skola. Om barnet börjar på den skolan hon är inskriven i (i din kommun) kommer hon att bli skriven hos dig SÅ LÄNGE DU INTE GODKÄNNER HENNES FLYTTANMÄLAN. Om du inte godkänner kommer skatteverket göra en utredning på var barnet har sin huvudsakliga vila. Se till att fortsätta ha barnet minst halva tiden.

Då säger nämligen lagen att barnet skall skrivas först o främst hos den förälder barnet bor hos först. Bor barnet växelvist så utgår man från den förälder som:

1. Bor kvar i ursprungsbostaden.

2. Bor närmast skolan där barnet går (fågelvägen).

Så. Skriv under inga omständigheter under flyttanmälan.

Ansök om boendet.

• Brumma
    Anonym (5566) skrev 2015-08-16 22:35:31 följande:

Jag är en ensamstående pappa och har för tillfället inte råd att ha en bil. Därför skulle jag inte kunna köra henne till skolan varje dag.

Jag vill såklart min dotter det bästa men tanken av att bara få träffa henne 3 dagar varannan vecka får mig att gå sönder. Jag har inte valt detta och därför känns det orättvist på något sätt. Min dotter missar första veckan i förskolan då mamman väljer att inte köra dit henne.

Jag och min dotters mamma har inte bott tillsammans under flera år men hon är skriven hos sin mamma. Betyder det då att mamman kommer att få rätt till att byta till en skola i hennes kommun?

Jag ska såklart ringa skatteverket imorgon och tackar så mycket för informationen.

Nej. Har man gemensam vårdnad skall båda vårdnadshavarna dels godkänna flytt av barnet (det kommer alltså göras en utredning var barnet ska stå skrivet) dels godkänna byte av skola. Annars skrivs barnet in i skolan närmast barnets folkbokföringsadress.
Svar på tråden Mamman flyttar till annan kommun