Inlägg från: solskenskaka |Visa alla inlägg
  • solskenskaka

Önskar hjälp med val av bärsjal samt bärsele

Det är en djungel det där men kan iaf berätta mina erfarenheter: använde en aldoria bambu soft sjal de 2-3 första månaderna. Den passar till mindre bebisar, sedan blir den svajig. Men till de minsta är den kanon, lättknuten sval och skön.

Efter det var vi inte riktigt klara med sjalandet så jag köpte en begagnad babylonia tricot slen. Mer tyg i den sjalen, lite krångligare att knyta och en liten bebis försvinner typ i den. Tror den kan bli väldigt varm på sommaren. Stadig tricotsjal. Kan användas upp till 18 kg, bär fortfarande vår 18 månaders i den.

Närde gäller selar är min rekommendation absolut en ergonomisk som avlastar din rygg, men vilken måste man nästan prova ut för det kan kännas olika beroende på hur man är byggd. Maken och jag är båda ca 180 cm normalt byggda och har båda trivts med vår manduca. Har läst om kortare personer som föredragit ergo baby tex. Den tyckte inte jag var lika skön när jag provade...

Kommer köra med samma bärdon när nästa barn kommer, har varit nöjd med valen.

• solskenskaka
    FrökenBlå skrev 2015-08-16 22:22:59 följande:

Tack för svar! Har tittat på det märket, mam eco och sino men tycker att det är svårt att veta vilken som är bra. Där jag bor finns det inget vidare utbud utan endast det som finns på babyproffsen, vilket ju inte är så mkt. Manduca har jag hört bra om men från vilken vikt/ålder kan man använda den?

Det stämmer som Anneli76 skriver att den ska gå att använda från början. Jag tyckte dock det var lite krångligt att knäppa fast "babybyxan" som sitter fastsydd på insidan samt att vid den åldern verkade sjalen ändå mycket bekvämare för dottern. Vid 4-5 månader när det var dags för ytterkläder samt att hon kunde sitta i selen bättre började vi använda den mer.
  • solskenskaka
    nokitus skrev 2015-08-16 22:43:54 följande:

Jag köpte nyss en ergobaby sele, har haft en babybjörn tidigare, men min son har blivit lite för stor för den....är det verkligen meningen att dom ska sitta med benen så brett?? Dessutom tyckte jag att den var vansinnigt obekväm....vilken modell har du??

Det är precis så de ska sitta, ergonomisk ställning som fördelar vikt över rumpa / lår istället för att belasta de små höfterna när benen hänger mer fritt :)
  • solskenskaka
    livslevande skrev 2015-08-17 11:54:14 följande:

Hej, hoppas jag får låna tråden lite för en liknande fråga.

Bär min 2 månaders i en manduca sele och det fungerar ganska bra men hon vill mycket hellre vara framåtvänd och se vad jag sysslar med! Tips på sele/sjal jag ska skaffa så hon kan vara med mer?

Det ska finnas en position som kallas buddha-position som man kan knyta upp bebisen i, i sjal. Googla det kanske. Att bara vända på den i en sele lär inte vara alls snällt mot ryggen.
Svar på tråden Önskar hjälp med val av bärsjal samt bärsele