• aeips

Värsta bilen ni ägt?

Är det någon annan som råkat ut för en riktig mardrömsbil, fel efter fel. Kostnad efter kostnad? Det hade varit trevligt att veta att jag inte är den enda som råkat ut för en "sjuk" bil.

Airbag fault, antipollution fault. HA! Vet du vad bilskrälle? Dina dagar är räknade!

Nu ska jag berätta om en den värsta bil jag någonsin haft, en Peugeot 807.
    Jag har ägt en 205a, en 206a och 406a och varit helt övertygad om att det prisvärda begagnade bilar. Så när det behövdes en större bil så var det ju en helt rimlig tanke att fortsätta köra Peugeot.

Efter att ha bläddrat igenom ett par annonser på blocket så fann jag vad jag sökte, en begagnad minibuss som inte gått allt för långt, för en rimlig peng.
    Den såg OK ut, gått 16.000 mil, lite skönhetsfel men inget att anmärka på. Blanka papper på senaste årens besiktningar. Köpte bilen och körde glatt hem i tron om att jag gjort ett vettigt bilköp.

Jag hade fel.

I bilen satt en fjantig blinkande blå radio. Jag ville kunna använda com-sparkarna, så en begagnad originalradio beställdes. Vid monteringen av denna startade någon slags snöbollseffekt. Radio fungerade, men inte com-spaken.
    Vid närmare efterforskningar visade det sig att man inte kan komma åt att programmera om boxen som styr detta, faktum var att man inte kunde få kontakt med bilskrället överhuvudtaget. Beställer hem den första boxen som mätinstrumentet ska få kontakt med... och sedan nästa.
    Nej men tjenare, där kom felkoderna! Airbag fault bland annat. Det låter ju lagom livsfarligt. 

Nu hade jag fungerande radio med com-spakar, och fick lite felkoder på köpet.
    En efter en åtgärdades dessa felkoder. En luftpump kurerade antipollution fault.
    Men så var det airbagvarningen. Jag vet egentligen inte vad den varnade för, kontaktstycket till airbagboxen var bara en stor hopsmält plastklump. Det fanns ju inget som fungerade där, var det nödvändigt att varna för det?
    Efter en hel del svärande och besök till verkstad har jag nu en bil som har fått en ny box och nytt kontaktstycke, men felet kvarstår, då det troligen är någon kabel i denna sladdhärva som är av någonstans. Verkstaden råder oss att inte lämna in för felsökning, då det troligen kommer ta en evighet att finna felet, och bilen är inte värd det. Oljeläckage... Bromsvätska överallt... Byter del efter del...
    Jag har haft en snäll släkting som hjälpt till och bytt delar åt mig, så jag har sluppit en hel del dyr arbetskostnad. Men bilskrället har fortfarande kostat flera tusen i delar. 

Jag har levt med detta pipande och varnande i över 1 år.
    Blivit både inlåst och ute låst.
    Motorn vägrar starta på parkeringen efter en storhandling med 2 trötta barn.
    Motorn dör vid körning (givetvis när jag ligger på 2i1 väg... när det är 1 fil).
    Börjar hosta och gå på 3 cylindrar (gärna när det är köbildning)
    När nyckeln vrids av så fortsätter allt att lysa...

Pip, airbagfault... pip... antipollution fault. IGEN!

Jag orkar inte mer. Ny bil är beställd och inväntar leverans. Jag ber till högre makter att bilskrället rullar tills den nya leveras.

Svar på tråden Värsta bilen ni ägt?