• Tuffs

Måste man tjata sig till ett TUL?!

Är det verkligen så? Eller tar det helt olika lätt på det här med möjligt hög födelsevikt på olika MVC?

Jag är gravid i v.31+1...

Har haft högt SF-mått sen "start", i v.25 låg jag på 29 (!!!) och i v. 28 på 31... Alltså över eller längst med översta kurvan.

Jag hade ett BMI på 29-30 när jag blev gravid, och har ändå "lyckats" gå upp ca 14 kg redan. Tycker jag har skött mig, men det har brakat iväg ändå Känns som att bm lyssnar, men hon ser inga skäl att vara orolig säger hon. Hon skickade remiss till läkare om hur det skulle kontrolleras, det jag fick var att det görs en extra glukosbelastning i v. 32+4. Jag känner att gl-bel inte kommer säga/visa någonting...

TUL tycker varken bm eller läkare att det var någon idé med, jag tycker det låter jättekonstigt! Eller?! Jag är stor själv, jag har ett högt SF-mått för veckan, och i min släkt ligger födelsevikt "i regel" alltid över 4000-4200 g (inte onormalt jag vet), alla mina kusiner vägde 5000-5500 när de kom jag är ju rädd att min bebis ska vara jätteklump och att det blir svårt vid förlossningen... Och att inställningen kommer vara "hoppsan, så kan det gå, ojsan att vi inte kollade det" -_-

Vad tycker ni, ska jag fortsätta "tjata" och pressa på att få ett TUL så jag kan vara lite mer säker på att bebis inte är jätte-bauta-stor? Är ju riktigt orolig

• Svar på tråden Måste man tjata sig till ett TUL?!
  • Anonym (Nja)

Ja vill du ha ett tul så får du nog tjata, men tveksamt om du får det ändå. I v.25 va du lite väl stor men nu ligger du ju inom vad som räknas som normalt.

• Minza83

Jag fick inte heller något tul nu med 4e barnet trots att min 3a vägde 4650gr dagen före bf. Bebisar räknas ju som stora över 4.5kg..
    Däremot fick jag åka in för vändningsförsök då bm trodde han låg i säte, två ggr tom.
    Och då gjordes tul! :) första gången mätte de honom till +8%!
    Men veckan därpå så mättes han till +43%!!
    Några veckor senare så var jag inlagd för OBS av andra orsaker och då ville den läkaren ha ett nytt tul för att kontrollera vilket av de två tidigare som stämde..

Men javisst jag kom till en helt ointresserad läkare som anser att tul är sjukt onödigt så hon mätte sjukt slarvigt och fick det till att han vägde 4.3kg veckan före bf!
    Men det stämde ju inte alls...

Andra tulet som visade +43% stämde inte heller, han var tom större än så.
    4 dagar efter bf klämde jag ur mig en pojk på 5506gr och 56cm lång, 38cm huvud.

Mina tidigare barn har haft 35,34&36cm i huvudomfång.. Så det var ju lite skillnad helt klart.

Huvudet banar ändå vägen, kroppen kändes inte när den gled ut! :)

Kan du ta dig till en privat mottagning annars och betala för ett tul?
    Jag hade tänkt göra det och bokade tom en tid men väl nära tidsbokn så klarade kroppen inte av att åka så pass långt, skulle bli minst 30mil t&r.. :/

Anledningen till att jag från början förvägrades tul var för att de anser att storleken på bebisen har ingen betydelse och i mitt landsting blir man inte igångsatt pga storleken..... (Snålt tycker jag!)

Svar på tråden Måste man tjata sig till ett TUL?!