Inlägg från: Drottningen70 |Visa alla inlägg
  • Drottningen70

Orolig, söker Subutexbehandling - LARO

Alla opiatmissbrukare blandnissbrukar så det är inget problem. Huvudsaken är ju att du int fortsätter efter insättning på sub, och att du är helt ren på andra substanser i samband med insättning. Att du inte fått svar ännu beror nog på att det inte varit någon konferans under sommaren och att de har den första nu i slutet av augusti. Men hur menar du att du sökt till olika mottagningar? Du har väl blivit remitterad av någon beroendemottagning?

• Drottningen70

Man ska ju söka till det landsting man tillhör eller vistas i. Man kan inte bara söka insatser från landsting eller kommun där man inte är hemmahörande, då måste din hemkommun begära en ärendeöverflytt till den kommunen du vill flytta till.

• Drottningen70
    Anonym (Valter) skrev 2015-08-19 18:04:56 följande:

Ok! =) Jag har ju LVM. Så det finns ingen beroendemottagning som kan remittera mig.. Tror jag. Jag har f.ö. sökt i ett annat landsting, en annan kommun.. I ansökan har jag skrivit att jag ska flytta dit snarast möjligt, före mitt LVM är över.

De har sagt att det vart ok.. Tror jag.. 

Jag ska träffa min soc.sekr. ganska snart. Då ska vi diskutera en eventuell ärendeöverflytt, som du kallar det. Jag vet inte vad hon har tänkt fram själv, men hoppas att hon har tänkt i över huvud taget.

Du har fått dålig information. Föt att bli antagen till Laro behöver det finnas en behandlingsplan från socialtjänsten en sk social planering. Den görs av din socialsekreterare. Den ska tillsammans med reniss från din lokala beroendemottagning upp till behandling på metadonkonferansen. Finns däremot inte minsta chans att en annan kommun övertar ditt ärende under pågående lvm för att göra denna sociala planering. Därför kan du inte heller söka Till laro i nåt random landsting som du verkar ha gjort. Måste gå via din socialsekreterare. Någon på Sis eller din socialsekreterare måste väl för bövelen ha informerst dig om detta?? Vilken kommun har placerat dig?
  • Drottningen70
    Anonym (Valter) skrev 2015-08-20 09:03:06 följande:

Alltså jag har inte sökt i ett random landsting direkt, utan ett specifikt. Detta har jag gjort med en såkallad egenanmälan. När en sådan görs så kommer socialtjänsten att kontaktas utav LARO-mottagningarna. På så vis blir också en social planering gjord. Men du har helt rätt i att det inte är någon som har informerat mig alls om någonting kring detta.. Det jag visste här, det har jag lärt mig för ett halvår sedan, också då helt på egen hand eftersom att socialtjänsten vid det tillfället sade till mig att de inte ville hjälpa mig med ansökan. Alls.

Exakt kommun kan jag inte säga, om jag vill hålla min anonymitet säker. Men varför är det viktigt att veta?

Bara för att olika kommuner har olika kunskap och inställning till substitutionsbehandling som tyvärr kan påverka.
  • Drottningen70
    klyban skrev 2015-08-20 20:09:21 följande:

Det är kusligt i hur man behandlar de som konsumerar droger.

Antar eftersom du fått LVM, att det vart fara för ditt liv.

Så här kan de ibland göra nytta, och just rädda liv.

Men vad vill man uppnå med tvångs "behandling", när man vägar hjälpa med de underliggande problemen.

Och eventuella substitutionsprogram.

Råkar man få komma in på ett sådant program, sparkas man ut om man råkar göra ett snedsteg eller två.

Hur inbillar man sig inom det programmet, att det skulle hjälpa med att spraka ut dom från programmet?

Och hur illa vår missbrukarvård fungerar, så behöver man bara se utvecklingen på antal dödsfall pga droger.

Vi Sverige stoltserar med en tredjeplats per capita, i antal döda av droger i EU.

Och nu med den senaste rapporten som kom ut i veckan, så skulle det inte förvåna mig att vi kommer ta förstaplatsen.

Och vi som säger vi är så jävla duktiga, med nolltolerans osv.....

Nolltolerans dödar, då man vägrar hjälpa folk som behöver hjälp, bara för man resonerar att du ska inte ta droger.

Och därför finns det ingen hjälp för dig.

Jag hoppas du reder ut situationen, det är en lång uppförsbacken du har framför dig.

Men vi får hoppas du träffar på läkare och annan sjukvårdspersonal, som hjälper dig på rätt väg.

Tror nog att det är rätt vedertaget att LVM syftar just till att hålla vid liv snarare än att det ska leda till en varaktig förändring. I dagens läge är det inte längre så att man särskilt lätt blir utsparkad från programmet. Det krävs rätt mycket misskötsamhet för att så ska ske. Däremot får man ju inte hämta sin dos så länge man är positiv på annat och det har ju med säkerhet att göra. Substitutionsbehandlingen fungerar mycket bättte än förr. För 15 år sedan var det i princip så att endast ett visst antal personer fick finnas i programmet samtidigt och även om du uppfyllde alla kriterier så fick du ingen behandling innan nån annan skrivits ut eller dött. Dessutom fanns inte ens alternativet sub till metadon. Det stora problemet idag är godtyckligheten. Att olika läkare bedömer olika doser, eller har olika kriterier för när man blir utskriven eller nekad dos.
Svar på tråden Orolig, söker Subutexbehandling - LARO